FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
LINDQVIST_Hovedbilde_Bilde 1_Foto_Lindqvist AS__.jpg

Foto: Lindqvist AS

På gulvet med kundene

I en tid der byggebransjen i økende grad sentraliseres, skiller Lindqvist AS seg ut som en lokal håndverkerbutikk med fagkunnskap og et bredt produktsortiment. Med røtter i tradisjonelle verksteder fortsetter de å ha en viktig rolle i det norske markedet, skriver Dana Lim i en pressemelding.

Iver Valkvæ/ifi.no

Iver Valkvæ/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Lindqvist AS, etablert i 1890 og nå en del av Ahlsell, er en familieeid håndverkerbutikk i Bergen. De tilbyr et bredt utvalg verktøy og utfører også reparasjon og sliping av sagblader og bor. Med jevnlige oppdateringer av sortimentet møter de kundenes varierte behov.

– Vi er opptatt av kvalitet og kundekontakt. Her prioriterer vi dialog og tilgjengelighet, og bruker mer tid på gulvet enn bak kassen, sier Ole Gunnar Skjolddal, nettbutikkansvarlig hos Lindqvist AS.

Kunden i fokus

Fysisk tilstedeværelse er avgjørende for Lindqvist AS, som gjør mesteparten av salget direkte i butikken.

 – Kundene påvirker sortimentet vårt, og vi fokuserer på å tilby det de faktisk bruker. Tømrere og snekkere vil ha varer umiddelbart, ikke om to dager, så vi har et stort varelager for å unngå ventetid, forklarer Skjolddal.

Han legger til at de også jobber for å forenkle håndverkerens hverdag med nødvendig dokumentasjon og sertifisering.

– Vi er i sluttfasen av å integrere oss med Co-builder for å få bedre oversikt. For oss er det viktig at leverandørene gir veiledning og dokumentasjon, slik at vi kan informere kundene riktig. Dana Lim er en god samarbeidspartner her, med solid produktdokumentasjon og tett oppfølging.

Se flere bilder
Ole Gunnar Skjolddal

Foto: Lindqvist AS

PRODUKTINFORMASJON: – Det er helt avgjørende for oss at leverandørene følger oss opp med produktinformasjon, nyheter og produktdemonstrasjoner. Vi må ha full kontroll på produktene vi selger, forteller Ole Gunnar Skjolddal, nettbutikkansvarlig hos Lindqvist AS.         

Trender og reparasjon

Å følge med på markedet er viktig for å tilby konkurransedyktige produkter.

– Vi holder oss oppdatert på trender og er i dialog med produsentene for å sikre at vi kan tilby produkter med både estetiske og funksjonelle egenskaper, forteller Skjolddal. – Vi merker også at tømrere i økende grad etterspør verktøy med særegne design som kan uttrykke deres personlige stil, noe vi vil legge til rette for.

Men det handler ikke bare om utseende. Sikkerhet og dokumentasjon blir stadig viktigere.

– Vi ser at flere kunder ønsker miljøsertifiserte produkter og etterspør løsninger som ivaretar nye krav til fallsikring. Vår ambisjon er å ligge i forkant av slike utviklinger for å møte kundenes behov, legger han til.

God service fra leverandørene

For å kunne tilby best mulig service til kundene er Lindqvist avhengig av oppfølging og tydelig kommunikasjon fra leverandørene.

– Det er viktig for oss at leverandørene bidrar med produktinformasjon, nyheter og demonstrasjoner. Denne informasjonen formidler vi videre til kundene, så vi må ha full kontroll på produktene vi selger, forklarer Skjolddal.

Han legger til at Dana Lim-produktene, som nå er en viktig del av sortimentet, har blitt populære takket være et godt samarbeid, et bredt produkttilbud med nødvendige godkjenninger, samt positive tilbakemeldinger fra kundene.

Se flere bilder
Dana Lim produkter,

Foto: Lindqvist AS

GODT SAMARBEID: Lindqvist AS tilbyr et variert utvalg av Dana Lim-produkter, som har blitt stadig mer populære takket være et tett samarbeid med leverandøren, et bredt sortiment og positive tilbakemeldinger fra kundene.    

Sagbladsliping og verksted

– Som en av de få som tilbyr sliping av sag- og knivblad i Bergen, har vi også et verksted hvor en dedikert medarbeider håndterer verktøyreparasjoner. Vi ønsker å bidra til mindre bruk-og-kast ved å reparere det som kan fikses, slik at kundene ikke alltid må kjøpe nytt, sier Skjolddal.

Han legger til at butikken tilpasser seg håndverkernes behov uten å være bundet av store salg og strømlinjeformede regler.

– Vi er en butikk som er til stede for kundene på gulvet og justerer sortimentet i tråd med deres ønsker, avslutter han.

Se flere bilder
Spesielverkstedet til Lindqvist.

Foto: Lindqvist AS

SPESIELVERKSTED: En sentral del av Lindqvist AS er spesialverkstedet, der de tilbyr sliping av sag- og knivblader samt reparasjon av verktøy.            

Bjelin med ny region-KAM
Nytt om navn

Bjelin med ny region-KAM

Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.