Høstens store innkjøpsmesse for landets gave- og interiørbutikker er en blanding av børs og katedral. Her handles det livlig i flere haller for å fylle butikkene med saker til neste sesong, mens trendutstillingen maner publikum til å fokusere på gjenbruk og miljø. Under fanen «Rethink» fokuserer messearrangøren på viktigheten av gjenbruk og varighet, og reiser kritiske spørsmål ved vår tids forbruksmønster.
Et paradoks
Det kan synes som arrangøren snakker med to tunger, for er ikke dette en salgsmesse som lever av å skape kjøpelyst, og inspirere folk til å følge nye trender? Jo, de ser et mulig paradoks, men mener at «Det grønne skiftet» krever nytenking også innenfor design og interiør, og at de skal være med å gå foran.
– Vi ser paradokset i at vi, en salgsmesse for design og interiør, bidrar til både produksjon og forbruk. Samtidig er dette stedet hvor vi kan tenke nytt og skape endring innenfra sammen, sier de.
Sats på gjenbruk
De har tenkt nytt i høstens tendensutstillingen. I stedet for utstillingsvegger som går rett på dynga etter messen, brukes moduler i massivtre. De skal demonteres og bli hytter i sitt neste liv.
Publikum tar poenget, og gir applaus til Kirsten Visdal som har kuratert utstillingen og Vardehaugen og Askal Haanshuus Arkitekter som har designet modulene.
– Kjenn på den deilige duften av furu, sier folk og tar inn opplevelsen med alle sanser; ser, kjenner, lukter og hører.
I denne rammen av furu vises nøye utvalgte gjenstander. Objektene er få, ingenting forsvinner i mengden av props. Det som vises er tidløst, har kvalitet og skal stå seg mot skiftende trender. Budskapet er at det er mest trendy er å satse på det som varer lenge.
Aktuelt og tidløst
Furu er definitivt tilbake i varmen, og det er lov å sette farge på materialene. I tendensutstillingen er det innslag av både malte gulv og vegger. Rødt og brunt er nøkkelfarger, og står fram fra en dempet palett med nyanser i nude, brente jordfarger og lyst treverk. Grønt er også en del av den tidløse paletten.
Både produktene og måten de presenteres på forteller sitt om hva som er aktuelt nå. Det er mye mykt, varmt, taktilt, enkle former og for all del farger. Det er interessant å se at alle utstillerne presenterer varene sine mot utstillingsvegger i farger. Flere har også investert i flotte gulv og signaliserer at det er en viktig del av en varig helhet.