Oslo Design Fair: Se opp for rødt og sats på kvalitet
Gjenbruk, flerbruk og en dose rødt står igjen på blokka når vi oppsummerer besøket på høstens Oslo Design Fair.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Farger og trenderHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Høstens store innkjøpsmesse for landets gave- og interiørbutikker er en blanding av børs og katedral. Her handles det livlig i flere haller for å fylle butikkene med saker til neste sesong, mens trendutstillingen maner publikum til å fokusere på gjenbruk og miljø. Under fanen «Rethink» fokuserer messearrangøren på viktigheten av gjenbruk og varighet, og reiser kritiske spørsmål ved vår tids forbruksmønster.
TRENDER OG TENDENSER: I tendensutstillingen, som er kuratert av Kirsten Visdal, er det som vises tidløst, har kvalitet og skal stå seg mot skiftende trender.
Et paradoks
Det kan synes som arrangøren snakker med to tunger, for er ikke dette en salgsmesse som lever av å skape kjøpelyst, og inspirere folk til å følge nye trender? Jo, de ser et mulig paradoks, men mener at «Det grønne skiftet» krever nytenking også innenfor design og interiør, og at de skal være med å gå foran.
– Vi ser paradokset i at vi, en salgsmesse for design og interiør, bidrar til både produksjon og forbruk. Samtidig er dette stedet hvor vi kan tenke nytt og skape endring innenfra sammen, sier de.
FREMHEV: Vi kjøper stadig mer brukt, og Blomqvist nettauksjon deltok på messen for tredje gang. Legg merke til hvor fint den røde veggen løfter fram kunsten.
Sats på gjenbruk
De har tenkt nytt i høstens tendensutstillingen. I stedet for utstillingsvegger som går rett på dynga etter messen, brukes moduler i massivtre. De skal demonteres og bli hytter i sitt neste liv.
Publikum tar poenget, og gir applaus til Kirsten Visdal som har kuratert utstillingen og Vardehaugen og Askal Haanshuus Arkitekter som har designet modulene.
– Kjenn på den deilige duften av furu, sier folk og tar inn opplevelsen med alle sanser; ser, kjenner, lukter og hører.
I denne rammen av furu vises nøye utvalgte gjenstander. Objektene er få, ingenting forsvinner i mengden av props. Det som vises er tidløst, har kvalitet og skal stå seg mot skiftende trender. Budskapet er at det er mest trendy er å satse på det som varer lenge.
GJENBRUK: Kvalitet som varer, og vegger som kan bli til hyller etterpå, det er tegn i tiden.
TRADISJON OG TREND: Vi har tradisjon for røde vegger. Her skaper en rødmalt vegg energi i tendensutsillingen, slik den vil gjøre i mange hjem i åren som kommer.
Aktuelt og tidløst
Furu er definitivt tilbake i varmen, og det er lov å sette farge på materialene. I tendensutstillingen er det innslag av både malte gulv og vegger. Rødt og brunt er nøkkelfarger, og står fram fra en dempet palett med nyanser i nude, brente jordfarger og lyst treverk. Grønt er også en del av den tidløse paletten.
Både produktene og måten de presenteres på forteller sitt om hva som er aktuelt nå. Det er mye mykt, varmt, taktilt, enkle former og for all del farger. Det er interessant å se at alle utstillerne presenterer varene sine mot utstillingsvegger i farger. Flere har også investert i flotte gulv og signaliserer at det er en viktig del av en varig helhet.
FARGERIKT; Alle utstillerne presenterer sine produkter mot fargede vegger. Det sier litt om tiden vi lever i.
FISKEBEIN: Parkett i fiskebeinsmønster er en klassiker som er tilbake. Utstiller Gudrun viste fram produktene sine på gulv fra Tarkett.
Siste tendensutstillingen på ODF
Endelig arrangeres messer igjen – Oslo Design Fair er først ut
Oslo Design Fair avlyses i august 2020
Trendrapport fra Heimtextil 2020
Leder: Vi svartmaler Black Friday
Årets farge 2020 fra Fargerike er Elvesand
Dette er husfargene kundene vil ha i 2025
Et mer fargevant publikum, større personlig frihet og høyere forventninger til veiledning preger markedet for utendørsfarger i 2025. Trygge klassikere holder stand, men stadig flere...
Gulvretur gir oppdrag til OTG
For en av Norges største gulvleggerbedrifter er måten de håndterer avkapp på et salgsargument i anbudskonkurranser. – Jeg er sikker på at vi har fått store prosjekter takket være at...
Flügger i fotballtrøye for Barnekreftforeningen
Fredag 9. mai stilte Flügger-ansatte i fotballtrøyer for å støtte Barnekreftforeningens #FotballtrøyeFredag. Alle kunder fikk 20 prosent rabatt på kjøp i Flügger-butikkene, og 5 prosent...
Ensfarget tapet – kaosfri personlighet
Med ensfarget tapet, kan du skape deg et personlig hjem uten å skape «kaos» med mye mønstre og farger. Ensfargede tapeter er også fine å kombinere med andre mønstrede design. Storeys...
Interiørfarger med catwalk-attitude
Malingsleverandøren Alcro lanserer nå en ny fargepalett i samarbeid med luksusmotebutikken Moniker. Paletten består av syv nyanser, inspirert av sterke, stilskapende kvinner fra historien.
Trener til NM - møt utøverne
Under Bygg Reis Deg i NOVA Spektrum i høst skal det arrangeres norgesmesterskap i overflateteknikk. Forrige uke var det treningssamling i Jotuns lokaler i Sandefjord. Vi tok turen for...