FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
Legge gulv om sommeren-Foto-MariRosenberg-ifi.no-1.jpg

Foto: Mari Rosenberg/ifi.no

Ørneperspektivet – det hamres, snekres og males!

Prognosesenterets overvåking av markedet for oppussing av boliger viser at aktivitetsveksten vi var vitne til i 2020 fortsetter inn i 2021.

Kåre Elnan/Prognosesenteret

Kåre Elnan/Prognosesenteret
Publisert

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har aldri tidligere vært målt så høy aktivitet, og årsnivået for antall husstander som gjennomfører innvendige oppussingsarbeider, ser ut til å havne på 830 000 husstander som vil gjennomføre ett eller flere oppussingsarbeider i boligen i inneværende år. En økning på 40 000 husstander på bare ett år!

Fokus på gulvet

Etter malerarbeider er utskifting eller oppussing av gulv den typen oppussingsarbeider flest husstander gjennomfører i løpet av et år. Ser vi på den foregående tolvmånedersperioden har mer enn 270 000 husstander oppgradert gulvet i boligen, dels som en konsekvens av totalrenovering av et helt rom, dels som et oppussingstiltak i seg selv.

Majoriteten av dem som gjør noe med gulvet i boligen, bytter ut det som ligger der fra før med et nytt gulv. Blant dem som har pusset opp gulvet det siste året, svarte 87 prosent at de byttet til nytt gulv, mens 13 prosent pusset opp/reparerte det eksisterende gulvet.

Ser vi hvor mange husstander som pusser opp gulvet årlig opp mot totalt antall husstander, betyr det at vi bytter gulv i boligen omtrent hvert 8.-9. år.

Hvem bytter gulv?

Ved å dykke ned i tallmaterialet i vår forbrukermåling, ByggMonitor, ser vi at det er noen grupperinger som skiller seg ut når det gjelder andelen som pusser opp gulvet i boligen. Høyest andel som gjør noe med gulvene, finner vi blant dem som bor i eneboliger, og blant dem som bor i boliger bygget før 1990.

Mindre enn en tredel svarer at de setter bort alt arbeidet med å bytte gulv til håndverker, mens nesten halvparten svarer at de gjør alt arbeidet selv.

Hvilke typer gulv bytter vi til?

Valg av type gulv styres naturligvis av mange forhold, der både funksjon, slitestyrke og estetikk spiller inn. Estetikken vektlegges gjerne tungt ved valg av gulv i stuen, mens funksjon kanskje er noe viktigere på bad og kjøkken. Slitestyrke og utseende i kombinasjon med pris vil i mange tilfeller være utslagsgivende for valg av gulvtype, og kan kanskje forklare hvorfor mer enn 4 av 10 som bytter gulv i boligen svarer at de har valgt laminat.

Det er for øvrig de som bor i Innlandet, på Sørlandet og i Midt-Norge som i størst grad velger laminat, mens de som bor i Oslo-området i størst grad velger parkett på gulvene. Nordlendingene på sin side troner på toppen når det gjelder andelen som bruker vinyl/linoleum på gulvene i boligen.

FAKTA OM OPPUSSING AV GULV
  • Vi bytter gulv omtrent hvert 8.-9. år.
  • 70 000 har oppgradert gulvet i boligen siste 12 måneder
  • Høyest andel av de som gjør noe med gulvet bor i enebolig,
  • Rundt halvparten av de som bytter gulv gjør jobben selv

VI FORETREKKER:

  • Parkett i Oslo-området
  • Laminat i Innlandet, Sørlandet og Midt Norge
  • Vinyl/Linoleum i Nordland, Troms og Finnmark
Mer informasjon
Les mer
OM PROGNOSESENTERET

Prognosesenteret er et frittstående markedsanalyseforetak som har spesialisert sine tjenester til å omhandle markedsproblematikk knyttet til de europeiske bygge-, anleggs- og eiendomsmarkedene.

De gir aktører på det nordiske byggemarkedet innsikt og forståelse som skal hjelpe til med å optimere lønnsomhet og ta kloke beslutninger

Se flere bilder
Kåre Elnan, Prognosesentert

Foto: Robert Walmann/ifi.no

KÅRE ELNAN: Elnan er partner og leder for konsulentvirksomheten i Prognosesenteret AS. Han har jobbet i selskapet siden 1990 og har meget bred erfaring med alle typer analyser rettet mot bolig- og forbrukermarkedet i Norden

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.