Oppussing og vedlikehold eller bare ROT?
Vi kommer til å bruke 94,5 milliarder på renovering, ombygging og tilbygg av boligene våre i 2023, dersom de siste anslagene fra Prognosesenteret slår til. Dette er en vekst på 1,7 prosent.
Kåre Elnan/Prognosesenteret
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Markedet for oppussingsarbeider inneholder vedlikeholdsarbeider og andre bygningsmessige arbeider, som bidrar til å bevare eller øke standarden i boligen. ROT-begrepet inneholder renovering, ombygging og tilbygg, som er vår benevning av denne delen av byggemarkedet.
Prognoser for 2023
Våre siste anslag for ROT-boligmarkedet, viser at «Ola og Kari» kommer til å bruke 94,5 milliarder kroner på slike arbeider i inneværende år, hvorav nesten 59 prosent løpende vedlikehold og 39 prosent er renovering (standardheving i boligen). Prognosene for ROT-boligmarkedet viser en vekst på henholdsvis 1,7 prosent i 2023 og 3,1 prosent i 2024.
Ser vi totalmarkedet målt i verdi opp mot alle husholdninger, og mot de som pusser opp, betyr dette at en norsk husholdning i gjennomsnitt bruker cirka 37 000 kroner årlig på oppussing, mens de som faktisk pusser opp bruker cirka 100 000 kroner på oppussingsarbeidene.
Innvendige ROT-arbeider
Nesten en tredjedel av husholdningene gjennomfører et eller flere innvendige oppussingsarbeider i egen bolig årlig, mens tilsvarende andel for utvendige ROT-arbeider ligger på en femtedel. For både innvendige- og utvendige arbeider, er det de som bor i eneboliger som i størst grad pusser opp, mens de som bor i leiligheter ligger i den andre enden av skalaen.
Hvilke rom pusser vi opp?
Stue, entre/gang og kjøkken er de rommene husholdningene i størst grad pusser opp. Dette kan dels forklares med at disse rommene brukes mye, og følgelig er utsatt for mer slitasje, dels at rommene er områder der gjestene også oppholder seg, hvilket kan bety at behovet for fornyelse og modernisering oppleves som større.
Oppussingsfrekvensen på disse rommene ligger i gjennomsnitt på henholdsvis 9, 10 og 12 år.
10 ÅR: Mange er overrasket over at gangen og entréen er det rommet vi pusser opp nest oftest, hvert tiende år. Nesten like ofte som stuen, den pusser vi opp i gjennomsnitt hvert niende år.
Hva med badet?
Baderomsoppussing medfører ofte betydelig høyere kostnader enn for de fleste andre rom i boligen, hvilket kan være en av forklaringene til at vi ikke pusser opp badet like ofte som for eksempel stue eller kjøkken.
Andelen som pusser opp badet er relativt stabilt, og hvert år er det omtrent 6 prosent av husholdningene som pusser opp badet. I norske boliger er det cirka 150 000 bad som pusses opp årlig, hvilket betyr en gjennomsnittlig oppussingsfrekvens på 16-17 år.
Nesten 6 av 10 som pusser opp badet, gjør det fordi det er nødvendig, mens cirka en fjerdedel gjør det for å få det finere. Til sammenligning svarer mer enn halvparten av de som har pusset opp stuen i år, at de har gjort det for å få det finere, mens bare 2 av 10 svarer at det var nødvendig å pusse opp i stuen.
Hvem er ivrigst i klassen?
Det er naturligvis flere forhold som påvirker om en husstand pusser opp eller ikke. En av de viktigste faktorene er at en bolig bytter eier. De som skal selge bolig pynter gjerne på overflater før boligen legges ut for salg, og de som kjøper gjennomfører vanligvis en del ROT-arbeider etter de har overtatt boligen. Først innvendige arbeider, deretter utvendige.
Flyttefrekvensen er høyest blant de yngre aldersgruppene, de som er i etableringsfasen. Det betyr at disse flytter mye oftere enn andre, som igjen kan forklare hvorfor aldersgruppen 30-39 år ligger på topp når det gjelder andelen som gjennomfører ROT-arbeider i boligen.
Disse (barnefamiliene) flytter i stor grad til eneboliger, og det faktum at nesten halvparten av boligmassen i Norge er eneboliger og at eneboligene i areal er større enn småhus og leiligheter, forklarer hvorfor 2 av 3 oppussingskroner havner i en eneboliger.
Håper dette var oppklarende, ikke bare ROT.
7 av 10 gulvoppussere velger nytt istedenfor gjenbruk
Vi står sammen i kjøpsprosessen
Markedet for ROT i boliger er normalisert
Usikkerhet og optimisme i faghandelen før sesongstarten
Byggfakta kjøper majoriteten av Prognosesenteret
Slik blir 2023 i tall og trender
PARTNER OG MARKEDSDIREKTØR i Prognosesenteret AS. Han har jobbet i selskapet siden 1990 og har meget bred erfaring med alle typer analyser rettet mot bolig- og forbrukermarkedet i Norden.
- Planlegger å pusse opp for 94,5 milliarder kroner
- 59 % er vedlikehold
- 39 % er standardheving
- 1/3 vil pusse opp inne
- Stuen tas hvert 9 år
- Gangen hvert 10 år
- Kjøkken hvert 12 år
- Bad hvert 16-17 år
- Mest aktive er folk i alderen 30-39 år
Kilde: Prognosesenteret
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...
Bjelin med ny region-KAM
Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...