Også gulvindustrien må legge til rette for bærekraftige valg
Mange andre bransjer har med suksess støttet forbrukere i å ta miljøvennlige valg, men vi kan slå fast at det er en stor og viktig jobb å gjøre i gulvbransjen.
ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Dette er et debattinnlegg fra Anders Börgdal, VD i Unilin Nordic AB, og gir uttrykk for skribentens meninger.
En fersk YouGov-undersøkelse, bestilt av oss i Pergo, viser at 68 prosent av nordmenn mener at holdbarhet og miljøaspekter er viktige ved kjøp av nye gulv. Til tross for dette er det kun 16 prosent som føler seg helt trygge på å kunne ta en miljøvennlig beslutning. Dette fremhever bransjens manglende evne til å hjelpe forbrukere til å ta bærekraftige valg.
Særlig kvinner og yngre forbrukere viser høyere miljøbevissthet. Disse gruppene er mer villige til å ta miljøvennlige valg, men mangelen på tydelig informasjon og merking gjør det vanskelig for dem å navigere riktig blant gulvalternativene.
Viktig med sertifisering
Å tilby for mange ulike miljømerker kan skape forvirring blant forbrukerne, gjøre det vanskelig å sammenligne produkter og øke risikoen for «greenwashing». Mangelen på standardisering og de høye kostnadene ved sertifiseringer kan også gjøre bærekraftige valg vanskelig.
I Norden er Svanemerket et av de mest kjente og respekterte miljømerkene, og det brukes av millioner av forbrukere som en garanti for bærekraft og miljøansvar. Dersom gulvleverandørene i større grad brukte etablerte miljømerker med krav fra uavhengige tredjeparter, ville vi gjort det enklere for nordiske forbrukere å velge riktig. Først da kan vi håpe på en reell endring mot mer bærekraftig forbruk – også i gulvbransjen.
Her legger de Lysefjord i Lysefjorden
Åpen Dag hos Håndverker'n
Vellykket samarbeid for godt inneklima
QR-kode gir rask tilgang til dokumentasjon
Store forskjeller mellom gulvtypene
Sunnere inneklima med støvfanger på gulvet
Slik blir 2026: Oppussingsmarkedet går inn i et nytt gir
Vi legger snart bak oss 2025 – et år som endelig ga ny fart i oppussingsmarkedet etter flere år med lav aktivitet. To drivkrefter har særlig bidratt til oppgangen: høy flytteaktivitet...
Ny Area Sales Manager i Boen Parkett
Stian Pålerud er ny Area Sales Manager for Boen parkett i Oslo, Buskerud og Østfold. Han startet 1. desember og tar over etter Tom Gravdal, som har startet eget firma. Stian har...
Prosjektansvarlig for Bjelin
Jørgen Mo trer inn i rollen som prosjektansvarlig for Norge og får det overordnede ansvaret for å lede, utvikle og koordinere Bjelins satsing i prosjektmarkedet. Jørgen har siden...
Dørmatte for ute og inne
Curves dørmatte kommer i to farger: taupe og antrasitt. Mattene er laget av slitesterk PET og har mønster i høy/lav struktur. Størrelsen er 50 cm x 80 cm eller 80 cm x 120 cm. Curves...
Tynne strøk for treverk inne
Innvendig Halvblank Linoljemaling fra Engwall o. Claesson er en tradisjonell linoljemaling uten mikroplast eller andre farlige stoffer. Blandes etter NCS med naturlige pigmenter....
Klassisk fiskeben med mange muligheter
Inspirert av skandinavisk design med autentisk håndverk av beste kvalitet lanserer Boen et nytt, produkt : Fiskebensparkett not/fjær, Gulvbordene er et 2-lags gulv egnet for helliming.Med...
