Også gulvindustrien må legge til rette for bærekraftige valg
Mange andre bransjer har med suksess støttet forbrukere i å ta miljøvennlige valg, men vi kan slå fast at det er en stor og viktig jobb å gjøre i gulvbransjen.

ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Dette er et debattinnlegg fra Anders Börgdal, VD i Unilin Nordic AB, og gir uttrykk for skribentens meninger.
En fersk YouGov-undersøkelse, bestilt av oss i Pergo, viser at 68 prosent av nordmenn mener at holdbarhet og miljøaspekter er viktige ved kjøp av nye gulv. Til tross for dette er det kun 16 prosent som føler seg helt trygge på å kunne ta en miljøvennlig beslutning. Dette fremhever bransjens manglende evne til å hjelpe forbrukere til å ta bærekraftige valg.
Særlig kvinner og yngre forbrukere viser høyere miljøbevissthet. Disse gruppene er mer villige til å ta miljøvennlige valg, men mangelen på tydelig informasjon og merking gjør det vanskelig for dem å navigere riktig blant gulvalternativene.
Viktig med sertifisering
Å tilby for mange ulike miljømerker kan skape forvirring blant forbrukerne, gjøre det vanskelig å sammenligne produkter og øke risikoen for «greenwashing». Mangelen på standardisering og de høye kostnadene ved sertifiseringer kan også gjøre bærekraftige valg vanskelig.
I Norden er Svanemerket et av de mest kjente og respekterte miljømerkene, og det brukes av millioner av forbrukere som en garanti for bærekraft og miljøansvar. Dersom gulvleverandørene i større grad brukte etablerte miljømerker med krav fra uavhengige tredjeparter, ville vi gjort det enklere for nordiske forbrukere å velge riktig. Først da kan vi håpe på en reell endring mot mer bærekraftig forbruk – også i gulvbransjen.
Her legger de Lysefjord i Lysefjorden
Åpen Dag hos Håndverker'n
Vellykket samarbeid for godt inneklima
QR-kode gir rask tilgang til dokumentasjon
Store forskjeller mellom gulvtypene
Sunnere inneklima med støvfanger på gulvet
Årets farger fra Nordsjö 2026: The Rhythm of Blues
Nordsjö har lansert Årets farger 2026. Denne gangen er det ikke én farge, men tre som lanseres: Free Groove, Mellow Flow og Slow Swing. Under temaet «Din plass, ditt tempo» presenterer...
Mer opptatt av kvalitet og produktivitet enn pris
Pris er ikke viktigst når malere velger maling. En ny undersøkelse fra Flügger, basert på svar fra 500 malerbedrifter i Norge, Sverige og Danmark viser at kvalitet og effektivitet veier...
Montér styrker laget mot privatmarkedet
Optimera Montér ansetter Allan Ingwersen som ny konseptdirektør for privatmarkedet. Ingwersen kommer fra jobben som kreativ leder i den internasjonale sportskjeden XXL, der han har...
Nytt gulvshowrom markerer satsing på arkitekter og designere
Tarkett Atelier Oslo er det nye møtestedet for arkitekter og designere. Beliggende i nyåpnede Construction City, viser Tarkett her frem sine gulvprodukter i splitter nye omgivelser.
En oase av autentisk kunst
I rustikk stil med naturlige teksturer i jordfarger, sømløst blandet med ikoniske designelementer lager Omexcos kolleksjon Oase et rolig og hjemmekoselig miljø. Tapetene er...
Grunn til optimisme innen bygg og anlegg
Bunnivået er passert. Nå går det sakte oppover i bygg- og anleggsbransjen. Det mener Prognosesenteret som har kartlagt alle større planlagte prosjekter.