Nytt verktøy skal gi mer miljøvennlig emballasje
Nå skal det bli enklere å lage miljøvennlig emballasje. Grønt Punkt lanserer et nettbasert verktøy som beregner gjenvinnbarheten hos ulike typer emballasje.
Chera Westman/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
En god emballasje tar både vare på produktet, og kan resirkuleres og bli til noe annet etterpå. I emballasjens kretsløp går det derimot ofte feil. Sluttbruker kan for eksempel sortere avfallet feil eller det kan være forurenset slik at det ikke kan gjenvinnes likevel. Nå vil Grønt Punkt hjelpe alle som designer og produserer emballasje, slik at disse feilene kan unngås.
– Det siste året har vi jobbet intenst for å realisere en gjenvinningskalkulator som gir et helt riktig bilde av hva som skjer med emballasjen gjennom kretsløpet, sier Johannes Daae, utviklingssjef hos Grønt Punkt.
Biobasert veggmaling med miljø- og helseprofil
FORENKLING: – Gjenvinningskalkulatoren er et verktøy som gjør det enkelt å designe emballasje som kan resirkuleres og bli til noe nytt, sier utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge.
Medlemstjeneste
Gjenvinningskalkulatoren er nettbasert, og åpen for alle medlemmer i Grønt Punkt. Som innlogget kan produktutvikleren eller emballasjedesigneren velge type emballasje; flaske, bøtte, beger, eske og så videre, og fylle inn informasjon om materialvalg på ulike deler av emballasjen; som for eksempel hovedmateriale, etiketter og kork. Det er også mulig å legge til farge, lim og trykk. Deretter beregner verktøyet gjenvinnbarheten og gir det karakter i en skala fra A til F, lignende den som brukes for energimerking.
Jernia er et av selskapene som har testet kalkulatoren før lanseringen, og ser store muligheter. De skal blant annet bruke det til å sette tydelige krav til emballasjen på sine leverandører.
– Vi mener at vi i varehandelen er en del av klimaproblemet. Det er syke mengder emballasje som formidles gjennom oss. Vi har som mål at all emballasje skal være resirkulert og resirkulerbar, og vi skal ha minst mulig emballasje i våre butikker. Kalkulatoren vil gi oss et godt verktøy for å nå disse målene, sier administrerende direktør Espen Karlsen i Jernia.
FORURENSING: Gjenvinnbarheten hos en brukt emballasje påvirkes av flere faktorer. Rester av innholdet er én av disse.
Materialkombinasjoner
Gjenvinningskalkulatoren kan beregne gjenvinnbarheten hos flere ulike materialer og kombinasjoner av disse:
- plast
- kartong
- bølgepapp
- glass
- metall
Målet med kalkulatoren er å skape en felles standard for gjenvinnbar emballasje og hjelpe bedrifter som ikke har gjenvinningkompetanse internt. Gjenvinningskalkulatoren skal være enkel i bruk, og skal bidra til at langt mer av emballasjen som selges i norske butikker lar seg resirkulere. Nå lanseres en beta-versjon, og utvikling av både stabilitet og beregninger skal forbedres underveis. En 1.0-versjon beregnes lansert til våren.
ULIKE MATERIALER: Gjennom kalkulatoren går det at beregne gjenvinnbarheten hos ulike emballasjematerialer.
Håper å inspirere flere til å pusse opp selv
Charlotte Holberg Sveinsen, fargesjef og kreativ leder hos IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør, flyttet i fjor høst inn i nytt hus på Hamar. Planen var allerede den gang...
Fugemasser og silikon i tilpassede farger
Bostik har lansert to nye sementbaserte fugemasser: Multi Grout Plus og Flex Grout Plus. Fugemassene kan brukes i kombinasjon med S755 Silicone Bath & Kitchen P, et premium silikon,...
Pure&Original og KOI med nye malingsspann
Pure & Original og KOI Fargestudio har samarbeidet siden 2016. Nå har de sammen lansert egne malingsspann. Det er norske Bielke & Yang som har stått for designet. Designer...
«Bringing Back The Blues»
Ekspertene har allerede bestemt seg: fargetrender for 2024 er satt på kartet, med litt vekslende impulser fra ulike verdenshjørner og leverandører, nok til å skape både forvirring og...
Om å komme seg igjennom vinteren
Husprodusentene har hatt eller har utfordrende tider, men når vi kommer oss igjennom vinteren, (usikker på om det var denne eller neste), så kommer oppturen mener flere økonomieksperter,...
Rekordoppslutning da Rørkjøp feiret 25 år
11 og 12.april 2024 feiret Rørkjøp-kjeden sitt 25-årsjubileum med et rekordstort antall medlemsbedrifter, samt alle utvalgte partnere.