Ny maling til gammelt bygg

Flytårnet ved Oslos tidligere hovedflyplass er et vernet landemerke på Fornebu. Her har Malermester Paal Karlung hatt malere og tømrere i gang med rehabilitering av fasade og vinduer i flere omganger. Grunnmuren på det gamle bygget beskyttes av en helt ny maling som forhindrer nedbryting av betongen.

Av Chera Westman/ifi.no  |   Oppdatert   |   Publisert

Dele på Pinterest
Se flere bilder
Ny maling til gammelt bygg

Foto: Chera Westman/ifi.no

I dag er det gamle flyplassområdet på Fornebu med sine store, gamle bygg klasset som bevaringsverdig av Bærum kommune. I den originale avgangsterminalen er det i dag restaurant. Den gamle 5 000 kvadratmeter store flyhangaren fungerer delvis som innspillingsstudio for TV, og i de gamle verkstedlokalene råder det igjen et yrende folkeliv blant cafeer, restauranter og kunstneratelierer, gallerier og museer.

Dele på Pinterest Flytårnet Fornebu

Foto: Chera Westman/ifi.no

SPREKE FARGER: Fasadens kulørte, lyseblå farge, S 1030-R90B, er opprinnelig, akkurat som den sorte fargen på den høye grunnmuren av støpt betong. Grunnmuren males med Flügger Facade Resist, som er en diffusjonsåpen maling som forhindrer karbonatisering i betongkonstruksjoner ved å slippe inn lite CO₂. Til kledningen brukes dekkbeisen WoodTex 04. 

Opprinnelige farger

Bygningsmassen har for det meste rød teglfasade, men restauranten skiller seg ut, både med sin runde form og med den lyseblå kledningen og sorte grunnmuren.

– Fargen er unektelig veldig spesiell, sier Flügger farves distriktsselger Angelica Telaranta, som møter malermester Paal Karlung og Fargemagasinet på torget ved Flytårnet Kultursenter.

Det hellebelagte torget rammes på den ene siden inn av et parkmiljø med vannspeil og åpne renner for regnvannshåndtering, nyplantete trær og siden i fjor også skulpturen Aurora av Knut Steen, som har fått en midlertidig plassering her, inntil den kan tilbakeføres til Regjeringskvartalet.

– Flytårnet eies av Bærum kommune og driftes av en stiftelse. Da vi skulle male fasaden, måtte de lete blant gamle arkiver og bilder for å finne frem til hvilken farge vi skulle bruke. Det ble denne, NCS S 1030-R90B, som skal være identisk med originalfargen, forteller malermester Karlung.

– Grunnmuren er laget av støpt betong og er malt sort. Jeg har aldri vært borti en sort grunnmur før, men det var det opprinnelig på dette bygget, sier han.

Dele på Pinterest Paal Karlung

Foto: Chera Westman/ifi.no

TROFAST: Malermester Paal Karlung har brukt Flüggers produkter siden 1984 og er godt fornøyd med kvaliteten. Til prosjektet Fornebu Flytårn brukes bruker håndverkerne hans dekkbeis til kledningen og en ny maling for betong og mur til grunnmuren.

Gammel kunde

Paal Karlung er en trofast Flügger-kunde, og har selv drevet franchise-butikk innen kjeden. Produktene skryter han himmelhøyt av:

– De utvendige produktene til Flügger er det ikke mange som slår. Til kledningen har vi brukt 04 WoodTex, som er en akrylbasert dekkbeis med veldig bra dekkevne. Den sprøytet vi med varmluft, 55 grader og grønn dyse. Det fungerte bra. Malingen er også penselmessig bra å male med og tåler temperaturvariasjoner, sier han.

Malearbeidene startet i høst, og har fortsatt under våren når temperaturene tilsa at det var mulig. I løpet av vinteren har de også rehabilitert 150 vinduer, og Malermester Karlung er med og kjemper om flere oppdrag ved det samme bygningskomplekset.

Noe av det siste som ble gjort utendørs i fjor, var maling av grunnmuren. Til den ble det benyttet Flügger Facade Resist, som er en ny og forbedret versjon av Zero.

– Denne kan brukes i lave temperaturer, og du kjenner at du har lagt på et strøk, sier Paal Karlung.

Dele på Pinterest restaurering fasade

Foto: Chera Westman/ifi.no

UTSKIFTING: Malermester Karlung har seks ansatte; malere, murer og tømrere. På bildet er Tamli Ismail i gang med å skifte ut ødelagte vindusfôringer. Siden i høst har de restaurert fasaden på det vernete bygget som rommer en restaurant ved Oslos tidligere hovedflyplass på Fornebu.

Forlenger malesesongen

Roger Fridheim, teknisk servicekonsulent hos Flügger, forteller at Facade Resist er en diffusjonsåpen, Svane-merket akrylmaling for betong og mineralske flater.

– Facade Reist forlenger malesesongen. Malingen kan brukes i temperaturer ned mot +2 grader, og er motstandsdyktig mot regnbyger tidligere enn tilsvarende type fasadeprodukter, ned mot 30 minutter, sier han.

På betong og lettbetong må overflatebehandlinger slippe ut CO₂, samtidig som den må være tett nok til å beskytte armeringen inni betongen mot karbonatisering. Det er en kjemisk reaksjon som bryter ned armeringen. Dette, og de lave temperaturene som malingen kan brukes i, mener Fridheim er Facade Resist sin forse:

– Malingen har en unik bindemiddelteknologi som opptar lite vann over tid. Det vil si at forholdet mellom vannmotstand og diffusjonsåpenhet gjør at malingen beskytter betongen og armeringen mot nedbryting, sier han.

Facade Resist gir en matt, dekket overflate og kommer i fullt basesortiment. Forventet holdbarhet er 15 år, men holdbarheten avhenger av konstruksjon, arbeidsutførelse og eksponering og kan derfor være både kortere og lengre.

Dele på Pinterest jernbanepanel malt

Foto: Chera Westman/ifi.no

JERNBANEPANEL: Kledningen på fasaden til den gamle cafeen er laget av buet såkalt jernbanepanel, og har enkelte steder fått råteskader. De skadete delene byttes ut mot nye panelbord som er høvlet hos Stiltre etter mal fra den originale profilen. Fasaden har nå fått tilbake den opprinnelige lyseblå fargen.


Dele på Pinterest brannlarm

Foto: Chera Westman/ifi.no

GAMMELT OG NYTT: På fasaden er den gamle kledningen bevart. Ved siden av den gamle brannlarmen, er det montert en ny postkasse.

Mer Informasjon

Facade Resist

Brukes på tidligere malte og nye, ubehandlete mineralske fasader av betong og lettbetong. Gir en helmatt overflate med forventet holdbarhet på 15 år.

  • 100 % akryl fasademaling
  • Gir en fargebestandig, vannavstøtende overflate med minimalt vannopptak
  • Tåler regnbyger 30 minutter etter påføring ved 20 °C og 60% RF.
  • Vanndampmotstand: klasse 1, Sd>50m
  • Kapillær absorbsjon og permeabilitet: w <0,1 kg/m2h0,5.
  • Adhesion strength: ≥ 0,8 MPa.
  • Kan vaskes med høytrykk: Maks. 80 bar, min. 30 cm fra underlaget, vanntemp. maks. 30 °C.
  • Merket med Svanen


Oslo flyplass, Fornebu

Den runde restaurantbygningen på det gamle flyplassområdet på Fornebu i Bærum kommune, ble brukt som terminal og ekspedisjon frem til 1942. Bygningen ble ferdigstilt under krigen og er blitt utvidet i flere omganger etterpå. Oslo lufthavn på Fornebu ble tatt i bruk 1. juni 1939, og stengte for godt når Gardermoen tok over som hovedflyplass i oktober 1998.

LES OGSÅ
SISTE ARTIKLER
Flere artikler
 
Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert!

Fargemagasinet har jevnlig nye artikler og en gang i uken sender vi ut nyhetsbrev med våre siste artikler. Registrer deg her for å abonnere på vårt nyhetsbrev.

Obligatorisk felt