NUD – en sirkulær pioner for norske hjem
Norsk Dun og Fæbric har lansert Norges første kolleksjon dundyner og puter laget av 100 prosent resirkulert dun. Prosjektet utfordrer både bransje og forbrukere til å se gamle dyner som en ressurs – og markerer et viktig skritt for sirkularitet i interiørbransjen.
Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Samarbeidet mellom Norsk Dun og Fæbric startet med et engasjement for norske råvarer og en undring over hvorfor så lite dun blir resirkulert. I dag går nemlig de fleste brukte dyner og puter til forbrenning. Gjennom prosjektet NUD ønsker partene å vise at dun kan renses, gjenvinnes og brukes om igjen – med uendret kvalitet og betydelig mindre svinn.
I et møte med Norsk Dun vokste ideen fram om å satse på resirkulert dun. Fæbric-jentene ville gjøre noe med at nesten alt dun kastes bort, og lanserte kampanjen om å bli «Dunor». Målet er at flere leverer inn gamle dundyner og puter, slik at dunet kan få nytt liv.
– Det er utrolig å se hvor rent og pent dunet blir etter prosessen – klart til nye produkter, forteller de.
Fra møbler til dun
DUNOR: Vil du også bli dunor? Samarbeidet har ført til at innsamling av brukt dun nå organiseres over hele landet, i samarbeid med blant annet Princess-kjeden og Kirkens Bymisjon. Aktørene tar ansvar istedenfor å vente på reguleringer.
Fagkompetanse, nettverk og ansvar
Prosjektet bygger på Norsk Duns helt spesielle fagkompetanse, kombinert med Fæbrics erfaring med tekstil og gjenbruk. Samarbeidet har ført til at innsamling av brukt dun nå organiseres over hele landet, i samarbeid med blant annet Princess-kjeden og Kirkens Bymisjon. Aktørene tar ansvar istedenfor å vente på reguleringer.
FÆBRIKSAMARBEID: – Kvalitetsprodukter varer, både for miljø og lommebok, sier Fæbrikjentene. NUD gjør det i tillegg enklere for forbrukerne å ta grønne valg – og spennende for bransjen å utvikle reelle sirkulære strategier.
Sunn bærekraft for produkt og forbruker
For Fæbric handler prosjektet om å tenke helhetlig: å velge naturlige materialer og produkter med høy levetid fremfor mange og rimelige alternativer.
– Kvalitetsprodukter varer, både for miljø og lommebok, sier Fæbrikjentene. NUD gjør det i tillegg enklere for forbrukerne å ta grønne valg – og spennende for bransjen å utvikle reelle sirkulære strategier.
FÆBRIKSTAD: Fæbrikstad har blitt arrangert hver høst de siste tre årene på Hamar. Norsk Dun hadde stand i Vikingskipet og de har nå et bærekraftsamarbeid med Fæbrikjentene.
Ekte sirkularitet og sporbarhet
Resirkulert polyester omtales ofte som bærekraftig, men kan ikke lukkes i en sirkel slik dun kan. Flasker kan bli fleece, men ikke tilbake til tekstil. Dun derimot gjenvinnes med uendret kvalitet og full sporbarhet – med dyrevelferden ivaretatt. Slik viser NUD prosjektet vei for hele bransjen.
GIGASENG: I forbindelse med Fæbrikstad på Hamar hadde standen til Norsk Dun en stor trampoline med dyner på som barn og Fæbrikjentene kunne leke seg på.
Annerledes strategi gir uttelling
I et krympende marked vokser Bjelin, og de herdede tregulvene vinner frem hos både privatkunder og i prosjektmarkedet. Nå har gulvprodusenten åpnet et showrom med hele sortimentet av...
Nytt hovedkontor skal styrke samhold og vekst
Etter flere år med vekst er det ikke bare produksjonen som har økt hos Dana Lim. Det samme gjelder antall medarbeidere, og det har blitt trangt i de gamle lokalene. Nå har selskapet...
Naturlig estetikk og moderne komfort
Terra Weave fra Danfloor er et stilrent og bærekraftig teppe som forener naturens uttrykk med nåtidens krav til komfort og funksjonalitet.Designet er inspirert av det klassiske...
Moderne og minimalistisk baderomsdesign
Alma kombinerer skandinavisk minimalisme med moderne funksjon, og byr på komplette løsninger som skaper et tidløst bad med det lille ekstra. Alma har utviklet baderomsinnredninger...
Salgssjef i Norfloor
Etter 22 år i Norfloor har Ronny Malmedal tatt steget fra avdelingsleder for butikken i Kristiansund til å bli salgssjef for Norge med hovedfelt salg mot proff og prosjekt. Ronny...
Mapei åpnet forskningssenter for bærekraftige betong
Betongindustrien står for nær ti prosent av verdens samlede klimagassutslipp. Nå vil Mapei Norge gjøre noe med det. Torsdag 13. november åpnet selskapet sitt nye forskningssenter for...
