NUD – en sirkulær pioner for norske hjem
Norsk Dun og Fæbric har lansert Norges første kolleksjon dundyner og puter laget av 100 prosent resirkulert dun. Prosjektet utfordrer både bransje og forbrukere til å se gamle dyner som en ressurs – og markerer et viktig skritt for sirkularitet i interiørbransjen.
Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Samarbeidet mellom Norsk Dun og Fæbric startet med et engasjement for norske råvarer og en undring over hvorfor så lite dun blir resirkulert. I dag går nemlig de fleste brukte dyner og puter til forbrenning. Gjennom prosjektet NUD ønsker partene å vise at dun kan renses, gjenvinnes og brukes om igjen – med uendret kvalitet og betydelig mindre svinn.
I et møte med Norsk Dun vokste ideen fram om å satse på resirkulert dun. Fæbric-jentene ville gjøre noe med at nesten alt dun kastes bort, og lanserte kampanjen om å bli «Dunor». Målet er at flere leverer inn gamle dundyner og puter, slik at dunet kan få nytt liv.
– Det er utrolig å se hvor rent og pent dunet blir etter prosessen – klart til nye produkter, forteller de.
Fra møbler til dun
DUNOR: Vil du også bli dunor? Samarbeidet har ført til at innsamling av brukt dun nå organiseres over hele landet, i samarbeid med blant annet Princess-kjeden og Kirkens Bymisjon. Aktørene tar ansvar istedenfor å vente på reguleringer.
Fagkompetanse, nettverk og ansvar
Prosjektet bygger på Norsk Duns helt spesielle fagkompetanse, kombinert med Fæbrics erfaring med tekstil og gjenbruk. Samarbeidet har ført til at innsamling av brukt dun nå organiseres over hele landet, i samarbeid med blant annet Princess-kjeden og Kirkens Bymisjon. Aktørene tar ansvar istedenfor å vente på reguleringer.
FÆBRIKSAMARBEID: – Kvalitetsprodukter varer, både for miljø og lommebok, sier Fæbrikjentene. NUD gjør det i tillegg enklere for forbrukerne å ta grønne valg – og spennende for bransjen å utvikle reelle sirkulære strategier.
Sunn bærekraft for produkt og forbruker
For Fæbric handler prosjektet om å tenke helhetlig: å velge naturlige materialer og produkter med høy levetid fremfor mange og rimelige alternativer.
– Kvalitetsprodukter varer, både for miljø og lommebok, sier Fæbrikjentene. NUD gjør det i tillegg enklere for forbrukerne å ta grønne valg – og spennende for bransjen å utvikle reelle sirkulære strategier.
FÆBRIKSTAD: Fæbrikstad har blitt arrangert hver høst de siste tre årene på Hamar. Norsk Dun hadde stand i Vikingskipet og de har nå et bærekraftsamarbeid med Fæbrikjentene.
Ekte sirkularitet og sporbarhet
Resirkulert polyester omtales ofte som bærekraftig, men kan ikke lukkes i en sirkel slik dun kan. Flasker kan bli fleece, men ikke tilbake til tekstil. Dun derimot gjenvinnes med uendret kvalitet og full sporbarhet – med dyrevelferden ivaretatt. Slik viser NUD prosjektet vei for hele bransjen.
GIGASENG: I forbindelse med Fæbrikstad på Hamar hadde standen til Norsk Dun en stor trampoline med dyner på som barn og Fæbrikjentene kunne leke seg på.
Strawberry velger Bjelin som gulvpartner
Hotellkjeden Strawberry har valgt Bjelin som en av sine prioriterte gulvleverandører. Samarbeidet innebærer at fremtidige hotellprosjekter kan ta i bruk produsentens herdede gulvtype...
Gulvtrendene 2026: Varmt, bredt og personlig
Gulvene spiller en stadig større rolle i interiøret, og nå tar de plass som bærende designelementer. I 2025 og 2026 ser vi tydelige tendenser mot varme fargetoner, naturlige materialer...
Key Lime Pie – Årets farge 2026 fra Alcro
Alcro lanserer en dempet gulgrønn nyanse som årets farge for 2026. Fargen omtales som myk, med både en rolig og subtilt energisk undertone.
Mal Proffs 75-årsjubileum i Romsdalen
Fra minimesse og inspirerende foredrag til grotteferd med saksofonmusikk og topptur i Romsdalsalpene – Mal Proff feiret sitt 75-årsjubileum med en helg deltakerne sent vil glemme.
Fra møbler til dun
Pål Eid-Hviding er ny markedssjef i Norsk Dun, Norvigroup, med lang erfaring fra norsk møbelindustri og et sterkt engasjement for norsk produksjon. Han bor i Bærum og ser fram til...
Gulv under press – men med glimt av lys
Gulvet er kanskje ikke det mest synlige elementet i et rom, men det setter tonen for totalopplevelsen. Nå viser nye tall at mange husholdninger har planer om å oppgradere gulvet sitt...