Norvigroup lager god søvn på norsk jord

Med målet om å sikre en deilig, trygg og komfortabel søvn for alle, lager Norvigroup puter og dyner på Mysen i Viken. Her har de bygget en moderne fabrikk, som på alle måter kan konkurrere med utenlandsk produksjon. «Made in Scandinavia» er et salgsargument over hele verden.

Av Iver Valkvæ/ifi.no  |   Oppdatert   |   Publisert

Dele på Pinterest
Se flere bilder
Norvigroup lager god søvn på norsk jord

Foto: Norvigroup

– Det er viktig for oss at alt vi lager er av god kvalitet. «High quality, high performance, detailed luxury». Vi jobber for at folk skal få den best mulige nattesøvnen, sier Kari Setsaas, administrerende direktør i Norvigroup.

Norvigroup Norway AS ble etablert i 1937. Fabrikken på Mysen er tuftet på tradisjon, erfaring og kompetanse. I 1991 utvidet de selskapet med utvikling av design, tekstil og tilbehør til hjemmet og har under paraplyen kjente merkenavn som Turiform, Borås Cotton og Halvor Bakke.

Made in Scandinavia

Konsern har produksjon i både Norge og Danmark, og  eksporterer dunprodukter ut i verden merket «Made in Scandinavia».

– Vi eksporterer dunprodukter til mer enn 40 land, våre skandinaviskproduserte produkter er veldig attraktive i hele verden. Mange assosierer Skandinavia med vakker natur, ren og frisk luft, og høy kvalitet på produkter. Og at vi ivaretar grønn energi, innovasjon, bærekraft og dedikasjon, sier Setsaas.

Dele på Pinterest systuen

Foto: Norvigroup

STYRER SYSTUEN: Izabella Aas styrer systuen med spesialbestillinger og reparasjoner.

Kvalitetsdun

– Kvalitet er alltid i fokus, og her kompromisser vi ikke. Opplevd kvalitet i et sluttprodukt med lang levetid er det kunden får ved å kjøpe dunprodukter produsert på Mysen. Vi er transparente og ærlige i vårt arbeid i hele verdikjeden og har derfor valgt å sertifisere og få kontrollert det vi gjør av anerkjente merke- og sertifiseringsordninger.

– Vi har få, men svært gode leverandører som har samme verdigrunnlag som oss, og all dun som kommer til Mysen er bi-produkt fra matproduksjon og er dokumentert sporbar, kontrollert og kvalitetstestet, sier Setsaas.

Dele på Pinterest Kari Setsaas

Foto: Norvigroup

FOKUS PÅ KVALITET: – Det er viktig for oss at alt vi lager er av god kvalitet. «High quality, high performance, detailed luxury», sier Kari Setsaas, administrerende direktør i Norvigroup.

Selger opplevelser

Selskapet vier ekstra oppmerksomhet til kundens opplevelse av produktet den kjøper. Alt fra kvalitet på dyner, puter, trekk og håndklær med mer, til emballasje og innpakning bidrar til den gode kjøpsopplevelsen. Det skal være mulig å pakke det med seg og ta det med seg på hytten, eller fra et sted til et annet.

– Det skal være som en gavepakke du gleder deg til å åpne. Innpakkingen skal gjerne være litt sexy, spennende og ny. Det er også viktig å tenke på språket du velger når du promoterer et produkt, vi har testet bruken av en språkpsykolog for å finne de rette ordene, sier Setsaas.    

Dele på Pinterest Showroom

Foto: Norvigroup

SHOWROOM: Stort og lekkert showroom hvor det alltid er nye senger å re opp med lekre nyheter.

Speedbåt fremfor tankskip

De siste årene har Norvigroup taktisk og strategisk beveget seg fra å være produksjonsorienterte til å bli markedsorienterte.

– Vi lever i en verden i endring, som gir nye betingelser for suksess, og vi er glade i en utfordring. Du kan godt si vi er mer en speedbåt enn et tankskip, vi liker å være spontane og gjøre ting og ikke bare si dem.

– Fordi vi i dag lever i en verden i konstant endring, har vi ikke et fast rigget oppsett, det gir mer fleksibilitet i produksjonen og distribusjonen, og at vi tar mer helhetlige vurderinger som omfatter hele produktets verdikjede, sier Setsaas.

Dele på Pinterest Ola Uttisrun, veteran

Foto: Norvigroup

ERFAREN VETERAN: Ola Uttisrud smiler bredest når det er på det travleste – og han har jobbet i selskapet i godt over 40 år.

Gode partnere

Mange års samarbeid med kunder som blant annet Princess og Bohus, har før til en utvikling mot det som er relevant og attraktivt i aktuelle kolleksjoner, med stadig flere og strengere sertifiseringer og kvalitetskrav. 

– Før mange av designene og ideene blir til produkter og lansert, så tar vi dem gjennom fokusgrupper. Her får vi viktig informasjon og feedback om hva forbrukerne synes om funksjon, design og hvilke forhold de har til farger og produkter. Denne informasjonen er med på å gjøre produktene treffsikre i sine markeder, sier Setsaas.    

– Vi jobber konseptuelt med våre kunder, vi ser at et langsiktig partnerskap gir veldig verdifulle relasjoner som gir både en gjensidig trygghet og forutsigbarhet.  


Dele på Pinterest Norvigroup

Foto: Norvigroup

GOD SERVICE: Eva Marie Lunde på kundeservice tar godt imot kunder, og B2B-løsningen norvigroup.no er oppe 24/7 for alle kundene.

Hotellopplevelsen

Et uttrykk som går igjen innen velvære og søvn er «hotellopplevelsen». Mange ønsker også å få denne opplevelsen hjemme i sitt eget hus. De fleste av oss liker å legge oss i en nyoppredd med lekkert sengetøy og kaffemaskinen på nattbordet – kanskje til og med «breakfast in bed» i helger og ferier.

– De siste årene har hotellene hatt et økt fokus på komfort og søvnkvalitet. Det er en del av opplevelsen av å sove på hotell, du skal være uthvilt og slappe av maksimalt. Hotellmarkedet rangeres faktisk flere steder etter hvor uthvilt du er til frokost; dunputer og dundyner spiller en viktig rolle i opplevelsen av komfort og god søvnkvalitet. Mange av dunputene og dynene vi selger kommer i de samme dimensjonene som du har tilgang til på hoteller. Vi leverer også disse produktene til blant annet Amerikalinjen, The Hub og Farris Bad, sier Setsaas.

Dele på Pinterest Puter, dyner i seng

Foto: Iver Valkvæ/Ifi.no

HOTELL FØLELSEN: – Mange ønsker også å få «hotellopplevelsen» i sitt eget hjem, sier Kari Setsaas.

Konseptuelle kolleksjoner

Norvigroup samarbeider med flere store navn ved utviklingen av nye kolleksjoner. Samarbeidet strekker seg over hele prosessen, fra idé til destribusjon.

– Vi jobber for eksempel med Halvor Bakke. Hans «Bedtime Story» - kolleksjon er utviklet sammen med Norvigroup. Bakke er opptatt av hverdagsluksus fordi livet består av flest hverdager og at det alltid skal være godt å komme hjem. Kolleksjonen fokuserer på behovet for lyse farger i den varme årstiden. Fargene går i hvit og blått, og designet er klassisk, lekkert og delikat.

– Halvor Bakke er en av Norges mest profilerte interiørdesignere, og leder blant annet TV-programmet «Eventyrlig oppussing». Vi er veldig glade for at vi har et veldig godt samarbeid med ham, han er en glede å jobbe med! Sier Setsaas.

Dele på Pinterest produktutvikling

Foto: Norvigroup

PRODUKTUTVIKLING: Trine Lie, leder for Design, Therese Haltuff, business manager dun, og salgssjef Trygve Ullersmo i munter produktutviklingsdiskusjon.

Norvigroup

  • I 1937 starter Alfhild og Halvdan Lie med vask og rens av dunputer og dundyner.
  • 1987 Norsk Dun ble stiftet, med målet om selv å produsere dunputer og dundyner.
  • 1991, Norvigroup startet med design og utvikling av tekstil og tilbehør.
  • Vesentlig aktør med store merkevarenavn som: Turiform, Borås, Cotton, Halvor Bakke, Moomin og flere.
  • Holder til på en moderne fabrikk på Mysen.
  • Norvigroup-konsernet er Skandinavias største produsent og grossist innen «bedding equipment»
  • Miljøfyrtårn og svanemerket, og er den eneste innen bedding i Norge med GOTS sertifisering.
SISTE ARTIKLER
Flere artikler
 
Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert!

Fargemagasinet har jevnlig nye artikler og en gang i uken sender vi ut nyhetsbrev med våre siste artikler. Registrer deg her for å abonnere på vårt nyhetsbrev.

Obligatorisk felt