Norsk opphavsmerke skal gi økt konkurransekraft
Norsk Dun er en av 22 pilotbedrifter som nå kan sette opphavsmerket Made in Norway på sine produkter. Bak merkeordningen som skal bidra til å øke eksporten av norske produkter, står Innovasjon Norge. – Det er ekstremt fint og flott å få være kvalifisert til dette og jeg bare gleder meg, sier Kari Setsaas, administrerende direktør i Norvigroup Norsk Dun.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttInnovasjon Norge har hatt i oppdrag av Nærings- og fiskeridepartementet å skape et nasjonalt opphavsmerke for norske produkter. Dette er en del i strategien Hele Norge eksporterer, som ble lansert i Hurdals-plattformen. Nå er Merket Made in Norway blitt lansert, og de første 22 bedriftene som er kvalifiserte kan sette det norske flagget på sine produkter. Denne ordningen var ønsket av og initiert fra næringslivet.
– Vi vet fra erfaring og forskning at gode merkeordninger fungerer. Vi vet det også fra personlige erfaringer: vi har alle betalt litt ekstra for varer som har de rette merkene og derfor den rette troverdigheten. Made in Norway skal gi troverdighet og være et kvalitetsstempel, sa statssekretær Tore O. Sandvik fra Nærings- og fiskeridepartementet ved lanseringen av Made in Norway.
HAR EFFEKT: – Vi vet fra erfaring og forskning at gode merkeordninger fungerer. Made in Norway skal gi troverdighet og være et kvalitetsstempel, sa statssekretær Tore O. Sandvik fra Nærings- og fiskeridepartementet ved lanseringen av Made in Norway.
Norske verdier
Opphavsmerket er utviklet etter både norske og internasjonale forbilder som Swiss Made, New Zealand Made og Seafood from Norway, og skal gjennom å assosiere til positive norske verdier som bærekraft, ansvarlighet, like vilkår og vakker natur gi drahjelp i markedsføring og salg av norske produkter.
Blant pilotbedriftene som har testet og evaluert opphavsmerkeordningen gjennom et halvt år er Norvigroup Norsk Dun, Forestia, Rottefella, Sensio og Hurtigruten.
NORSK FLAGG: Innovasjon Norge står bak bruken av det nye, offisielle opphavsmerket Made in Norway som skal styrke merkevaren Norge og å bruke den norske identiteten til å vinne kunder internasjonalt til norske bedrifter.
Merker puter og dyner
Kari Setsaas, administrerende direktør for Norvigroup Norsk Dun, gleder seg til å ta merkeordningen i bruk:
– Den er like viktig for norske kunder som for eksporten, og vi kommer til å sette Made in Norway-merket på alle våre dyner og puter fremover. Det er cirka 500 000 enheter per år som vil ha merket, sier hun.
– Vi er ekstremt glade for endelig å få et flagg som vi kan bære med stolthet fordi vi er kvalifisert til å bære det.
Norvigroup lager god søvn på norsk jord
PÅ LANDSLAGET: – Det er ekstremt fint og flott å få være kvalifisert til Made in Norway, og jeg bare gleder meg, sier Kari Setsaas, administrerende direktør i Norvigroup Norsk Dun.
Økt betalingsvilje
Internasjonale erfaringer viser at nasjonal opphavsmerking har positive effekter. New Zealand innførte en lik ordning allerede i 1988, og har nå 1 400 deltakende bedrifter. Dane Ambler fra New Zealand Made fortalte via lenke at deres målinger viser at 97 prosent av forbrukerne er positive til å kjøpe produkter med merket, og at 86 prosent er villig til å betale mer for disse.
– Made in Norway skal gi troverdighet og være et kvalitetsstempel, sa Tore O. Sandvik, som er fornøyd med at norsk eksport er økende.
– I dag har vi kvalifisert oss til landslaget i Innovasjon Norge, og nå skal vi ut og kjempe. Det er et stort ansvar for oss som bedrift å ta merkeordningen videre og virkelig gjøre mest mulig ut av det og gjøre Made in Norway synlig markedet. Jeg tror dette vil bli veldig bra, sier Setsaas.
STOLT: – Næringslivet har omfavnet den nye merkeordningen, og det viser at ordningen favner vidt og kan fungere godt for store deler av næringslivet. Disse bedriftene går foran, og vi er stolte av å ha dem på laget, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.
NORSKE BYGGEKLOSSER: Blant pilotbedriftene som har testet og evaluert opphavsmerkeordningen under ett halvt år er Forestia, som lager sponplater i en fabrikk i Braskereidfoss i Våler kommune i Innlandet. Forestia er eid av Byggma ASA som er notert på Oslo Børs.
Mapei åpnet forskningssenter for bærekraftige betong
Betongindustrien står for nær ti prosent av verdens samlede klimagassutslipp. Nå vil Mapei Norge gjøre noe med det. Torsdag 13. november åpnet selskapet sitt nye forskningssenter for...
Moderne geometri og blomstrende maleri
Fantasi presenterer Floralie – en kolleksjon som kombinerer blomstrende uttrykk med tidløse strukturer. Her finner du elegante blomstermotiver i flere varianter – fra myke, akvarellaktige...
Regnskog og villblomster
Fra Eijffinger kommer Riviera Maison, en kolleksjon med syv mønsterdesign og to veggbilder, samt ensfargede tapeter med tekstur hentet fra belgisk lin. Tapetene er inspirert av naturen...
Steinlook i gummi
Med nye farger og to ulike overflater, to ulike formater og to ulike spesialegenskaper er Noraplan Stone et gulv for moderne interiører der det stilles høye krav. Det slitesterke...
Uti vår hage
Tapet inspirert av vårens blomsterhager tilfører hjemmet en følelse av friskhet, harmoni og tidløs eleganse. Virginia’s Garden fra Omexco lages i sisal og består av totalt 9 design...
Bygghåndverk Norge styrker laget
Anders Røberg-Larsen er ansatt som fagsjef i Bygghåndverk Norge. Han er 47 år, fra Oslo, og har lang erfaring som politisk rådgiver og organisasjonsleder med stor innsikt i byutvikling,...
