Norsk opphavsmerke skal gi økt konkurransekraft
Norsk Dun er en av 22 pilotbedrifter som nå kan sette opphavsmerket Made in Norway på sine produkter. Bak merkeordningen som skal bidra til å øke eksporten av norske produkter, står Innovasjon Norge. – Det er ekstremt fint og flott å få være kvalifisert til dette og jeg bare gleder meg, sier Kari Setsaas, administrerende direktør i Norvigroup Norsk Dun.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttInnovasjon Norge har hatt i oppdrag av Nærings- og fiskeridepartementet å skape et nasjonalt opphavsmerke for norske produkter. Dette er en del i strategien Hele Norge eksporterer, som ble lansert i Hurdals-plattformen. Nå er Merket Made in Norway blitt lansert, og de første 22 bedriftene som er kvalifiserte kan sette det norske flagget på sine produkter. Denne ordningen var ønsket av og initiert fra næringslivet.
– Vi vet fra erfaring og forskning at gode merkeordninger fungerer. Vi vet det også fra personlige erfaringer: vi har alle betalt litt ekstra for varer som har de rette merkene og derfor den rette troverdigheten. Made in Norway skal gi troverdighet og være et kvalitetsstempel, sa statssekretær Tore O. Sandvik fra Nærings- og fiskeridepartementet ved lanseringen av Made in Norway.
HAR EFFEKT: – Vi vet fra erfaring og forskning at gode merkeordninger fungerer. Made in Norway skal gi troverdighet og være et kvalitetsstempel, sa statssekretær Tore O. Sandvik fra Nærings- og fiskeridepartementet ved lanseringen av Made in Norway.
Norske verdier
Opphavsmerket er utviklet etter både norske og internasjonale forbilder som Swiss Made, New Zealand Made og Seafood from Norway, og skal gjennom å assosiere til positive norske verdier som bærekraft, ansvarlighet, like vilkår og vakker natur gi drahjelp i markedsføring og salg av norske produkter.
Blant pilotbedriftene som har testet og evaluert opphavsmerkeordningen gjennom et halvt år er Norvigroup Norsk Dun, Forestia, Rottefella, Sensio og Hurtigruten.
NORSK FLAGG: Innovasjon Norge står bak bruken av det nye, offisielle opphavsmerket Made in Norway som skal styrke merkevaren Norge og å bruke den norske identiteten til å vinne kunder internasjonalt til norske bedrifter.
Merker puter og dyner
Kari Setsaas, administrerende direktør for Norvigroup Norsk Dun, gleder seg til å ta merkeordningen i bruk:
– Den er like viktig for norske kunder som for eksporten, og vi kommer til å sette Made in Norway-merket på alle våre dyner og puter fremover. Det er cirka 500 000 enheter per år som vil ha merket, sier hun.
– Vi er ekstremt glade for endelig å få et flagg som vi kan bære med stolthet fordi vi er kvalifisert til å bære det.
Norvigroup lager god søvn på norsk jord
PÅ LANDSLAGET: – Det er ekstremt fint og flott å få være kvalifisert til Made in Norway, og jeg bare gleder meg, sier Kari Setsaas, administrerende direktør i Norvigroup Norsk Dun.
Økt betalingsvilje
Internasjonale erfaringer viser at nasjonal opphavsmerking har positive effekter. New Zealand innførte en lik ordning allerede i 1988, og har nå 1 400 deltakende bedrifter. Dane Ambler fra New Zealand Made fortalte via lenke at deres målinger viser at 97 prosent av forbrukerne er positive til å kjøpe produkter med merket, og at 86 prosent er villig til å betale mer for disse.
– Made in Norway skal gi troverdighet og være et kvalitetsstempel, sa Tore O. Sandvik, som er fornøyd med at norsk eksport er økende.
– I dag har vi kvalifisert oss til landslaget i Innovasjon Norge, og nå skal vi ut og kjempe. Det er et stort ansvar for oss som bedrift å ta merkeordningen videre og virkelig gjøre mest mulig ut av det og gjøre Made in Norway synlig markedet. Jeg tror dette vil bli veldig bra, sier Setsaas.
STOLT: – Næringslivet har omfavnet den nye merkeordningen, og det viser at ordningen favner vidt og kan fungere godt for store deler av næringslivet. Disse bedriftene går foran, og vi er stolte av å ha dem på laget, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.
NORSKE BYGGEKLOSSER: Blant pilotbedriftene som har testet og evaluert opphavsmerkeordningen under ett halvt år er Forestia, som lager sponplater i en fabrikk i Braskereidfoss i Våler kommune i Innlandet. Forestia er eid av Byggma ASA som er notert på Oslo Børs.
Sammen i Bergen
Malermester Torgersen har fått oppdraget med å male om fasaden til Sammen studensamskipnad, Fridalen på Minde i Bergen. Bygget ble tegnet av Jon og Claus Lindstrøm i 1971 og var opprinnelig...
Også gulvindustrien må legge til rette for bærekraftige valg
Mange andre bransjer har med suksess støttet forbrukere i å ta miljøvennlige valg, men vi kan slå fast at det er en stor og viktig jobb å gjøre i gulvbransjen.
IFIs årskonferanse: trend, AI og faglig flid
Medio september var over 60 lederskikkelser fra overflatebransjen samlet på Støtvig Hotel for IFIs årlige årskonferanse. Konferansen gir verdifulle muligheter for kunnskapsutveksling...
Store forskjeller mellom gulvtypene
Det er ingen tvil – det er utfordrende tider, også for gulvaktørene. De innrapporterte tallene for første halvår i 2024 viser en nedgang for gulvmarkedet totalt på 3,8 prosent, sammenlignet...
Fra minimalisme til maksimalisme: interiørtrender for 2024/2025
For høsten 2024 og vinteren 2025 skimter vi et spennende skifte. Selv om mange fortsatt velger den trygge paletten som beige, hvitt og grått, begynner en ny æra å ta form. Vi er i en...
Sunnere inneklima med støvfanger på gulvet
Teppeflisene Desso Airmaster fra Tarkett har kommet i nye fargepaletter, og med en ny EcoBase-bakside der en petroleumbasert komponent er erstattet med en biobasert. Airmaster veves...