NID på offensiven med fargekart og digital satsing
Butikkene i Nordsjö Idé & Design melder seg på i kampen om å være den foretrukne fargehandelen. Nå ruster kjeden seg med nytt fargekart og ny digital strategi.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
− Går alt etter planen har vi det nye fargekartet og en oppdatert fargevegg ferdig i butikkene i løpet av september, sier NIDs nye kjedesjef Jon Erik Thorstensen. Han har sittet i sjefsstolen i vel seks måneder og har klare planer og ambisjoner for kjeden framover.
Gode rådgivere
Thorstensen overtok som kjedeleder i NID (Nordsjö Idé & Design) etter Torgeir Skjerve. Han kommer fra jobben som kjedesjef i Mesterlys AS, og har lang erfaring innen retail, ledelse, logistikk og kjededrift.
Den nye kjedelederen er opptatt av at NIDs butikker skal være gode på farger, og er aktivt med når de nye fargene diskuteres. Sentralt i arbeidet er kjedens eget markedsråd, med representanter fra hvert distrikt.
− De har fingeren på pulsen ute i butikk. Butikkmedarbeidernes rutine og erfaring i å veilede kunder i farger, malingkvaltieter, gulv og tapet, gjør kunden trygg på vårt stempel som faghandel. Kunden skal få gode råd om gjennomføring av sine store eller mindre prosjekter. Vi skal være litt i forkant, men ikke glemme basisen, sier kjedesjefen.
MARKEDSRÅDET RÅDER: Kjedens eget markedsråd er sentralt i arbeidet med å velge farger til det nye fargekartet. De har fingeren på pulsen ute i butikk og kjenner kundenes smak og preferanser. Her fra en workshop før sommerferien ledet av Birgit Torkildsby. Øverst fra venstre: Jon Erik Thorstensen, Cathrine Moritz (Stormo Arendal), Karianne Sand (Bohus), Marianne Stensrud (Bohus) Foran fra venstre: Anne-Lise Henriksen (Henriksen NID Moi), Charlotte Kausland (Klepsvik & Sønn, Skogsvåg, Bergen), Birgit Torkildsby
Sammen med Bohus
Kjeden har i en rekke år samarbeidet med Bohus om å ta fram aktuelle farger. Dette videreføres, og Thorstensen ser muligheter for å få enda mer ut av samarbeidet. Kombinasjonen av farger og møbler i et miljø, gir inspirasjon til endring som både Bohus og NID trekker synergier av.
− Her er det nye kartet er viktig. Det viser at vi kan farger og trender, og med Bohus sine 61 butikker gir det oss god eksponering. Fargene blir profilert i utstillingene i møbelvarehusene og vekker interesse, trafikken styres så til våre butikker der de finnes i nærheten. Eksponeringen og informasjonen om fargene hos Bohus skal gi kunden mulighet til å utforske og bli inspirert i en digital løsning der og da.
Thorstensen har engasjert Birgit Torkildsby, til å lede prosessen med å utvikle fargekartet i samarbeid med Marianne Stensrud fra Bohus. Begge er erfarne interiørdesignere og eksperter i trendanalyse.
SYNERGIER: NID og Bohus samarbeider om å velge ut nye farger til det neste fargekartet. Forslag til nye veggfarger vurderes og avstemmes mot det som skjer i møbelmarkedet. Når fargekartet kommer til høsten, kan fargene også oppleves på veggene i inspirerende miljøer i møbelbutikker over hele landet.
Inspirasjon på nettet
En ny nettside er også en del av NIDs videre satsing.
− Den er viktig for å skape nysgjerrighet og inspirasjon, sier Jon Erik Thorstensen.
Her satser de på inspirerende artikler og bilder som skal trekke kunder til butikken. Kundereisen starter hjemme i sofaen eller ved kjøkkenbordet, og kunden er godt orientert før de kommer i butikk så de må treffes tidlig i prosessen.
− Det aller viktigste er det som foregår i butikk. Vi skal bli den foretrukne fargehandelen, og kundene skal oppleve at det er samsvar mellom de forventningene vi skaper på nett og det de møter i butikk sier han.
Bilder er viktig et viktig verktøy i den jobben. Kjeden vil benytte seg av leverandørenes bilder, i tillegg har de tilgang på en stor bildebase gjennom samarbeidet med Bohus.
− De bruker våre farger, tapet og gulv når de fotograferer til sitt eget markedsmateriell, og vi kan bli bedre på å bruke disse bildene, sier han.
Arbeidet med fargekartet og nettsidene pågår for fullt inn mot sommerferien, og Thorstensen håper å ha alt ferdig i september.
MANGE SKIFTES UT: Det har skjedd mye med folks fargesmak siden kjeden laget det forrige fargekartet, så gruppen var enig i at mange farger skulle ut. Hvilke som kommer inn, se det får vi vite når kartet er klart i september!
Kulør inngår samarbeid med Nordsjö Idé & Design
Tarketts nye servicesatsing
Proffmaling best i test på flekkmotstand
Matt og smussavvisende maling
Fargerike åpner på Majorstuen i Oslo
NCS kommer med 100 nye farger
True Joy er Årets farge 2025 fra Nordsjö
Årets farge 2025 fra Nordsjö er en solgul farge skapt for å fylle hjemmet med optimisme, stolthet og kreativitet. En farge som utstråler glede. Til fargen følger det også med tre kompletterende...
Liten nedgang for overflateteknikk
Til tross for en liten nedgang i år, var fjoråret preget av rekordmange elever som valgte overflateteknikk på Vg2. Dette gir grunn til optimisme, og det er håp om at interessen vil...
Mange fordeler med løstlegging av gulv
Lite støv og støy, rask installasjon, enkelt å skifte ut, klart til bruk umiddelbart. Dette er de klassiske fordelene med gulv som installeres limfritt. Nå legges stadig vekk mer vekt...
Malesommeren-24: Malingsalget svinger når været tvinger
Sommeren er høytid for oppussing og malearbeid, men med stor variasjon i værforholdene rundt om i landet har salget av maling og maleverktøy svingt betydelig. Fargemagasinet har snakket...
Oppdag Flotex Advance – teppe for limfri legging
Den nye Flotex Colour/Advance-kolleksjonen bevarer de populære og trendy signaturdesignene til den etablerte Flotex Colour, og utvider den med to nye eksklusive mønstre: Code...
Ny proffbutikk på sørsiden av Trondheim
XL-Bygg går mot strømmen og vokser i Trondheim. Nå skal de bygge nytt varehus der også Mal Proff flytter inn.