FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
NID-Fargekartutforming-IMG_0104-FotoBjørgOwrenIFIno.jpg

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

NID på offensiven med fargekart og digital satsing

Butikkene i Nordsjö Idé & Design melder seg på i kampen om å være den foretrukne fargehandelen. Nå ruster kjeden seg med nytt fargekart og ny digital strategi.

Bjørg Owren/ifi.no

Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

−  Går alt etter planen har vi det nye fargekartet og en oppdatert fargevegg ferdig i butikkene i løpet av september, sier NIDs nye kjedesjef Jon Erik Thorstensen. Han har sittet i sjefsstolen i vel seks måneder og har klare planer og ambisjoner for kjeden framover.

Gode rådgivere

Thorstensen overtok som kjedeleder i NID (Nordsjö Idé & Design) etter Torgeir Skjerve. Han kommer fra jobben som kjedesjef i Mesterlys AS, og har lang erfaring innen retail, ledelse, logistikk og kjededrift.

Den nye kjedelederen er opptatt av at NIDs butikker skal være gode  på farger, og er aktivt med når de nye fargene diskuteres. Sentralt i arbeidet er kjedens eget markedsråd, med representanter fra hvert distrikt.

− De har fingeren på pulsen ute i butikk. Butikkmedarbeidernes rutine og erfaring i å veilede kunder i farger, malingkvaltieter, gulv og tapet, gjør kunden trygg på vårt stempel som faghandel. Kunden skal få gode råd om gjennomføring av sine store eller mindre prosjekter. Vi skal være litt i forkant, men ikke glemme basisen, sier kjedesjefen.

Se flere bilder
Gruppen som lager NIDs nye fargekart 2022

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

MARKEDSRÅDET RÅDER: Kjedens eget markedsråd er sentralt i arbeidet med å velge farger til det nye fargekartet. De har fingeren på pulsen ute i butikk og kjenner kundenes smak og preferanser. Her fra en workshop før sommerferien ledet av Birgit Torkildsby. Øverst fra venstre: Jon Erik Thorstensen, Cathrine Moritz (Stormo Arendal), Karianne Sand (Bohus), Marianne Stensrud (Bohus) Foran fra venstre: Anne-Lise Henriksen (Henriksen NID Moi), Charlotte Kausland (Klepsvik & Sønn, Skogsvåg, Bergen), Birgit Torkildsby

Sammen med Bohus

Kjeden har i en rekke år samarbeidet med Bohus om å ta fram aktuelle farger. Dette videreføres, og Thorstensen ser muligheter for å få enda mer ut av samarbeidet. Kombinasjonen av farger og møbler i et miljø, gir inspirasjon til endring som både Bohus og NID trekker synergier av.

− Her er det nye kartet er viktig. Det viser at vi kan farger og trender, og med Bohus sine 61 butikker gir det oss god eksponering. Fargene blir profilert i utstillingene i møbelvarehusene og vekker interesse, trafikken styres så til våre butikker der de finnes i nærheten. Eksponeringen og informasjonen om fargene hos Bohus skal gi kunden mulighet til å utforske og bli inspirert i en digital løsning der og da.

Thorstensen har engasjert Birgit Torkildsby, til å lede prosessen med å utvikle fargekartet i samarbeid med Marianne Stensrud fra Bohus. Begge er erfarne interiørdesignere og eksperter i trendanalyse. 

Se flere bilder
Fra fargeworkshop hos NID

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

SYNERGIER: NID og Bohus samarbeider om å velge ut nye farger til det neste fargekartet. Forslag til nye veggfarger vurderes og avstemmes mot det som skjer i møbelmarkedet. Når fargekartet kommer til høsten, kan fargene også oppleves på veggene i inspirerende miljøer i møbelbutikker over hele landet.

Inspirasjon på nettet

En ny nettside er også en del av NIDs videre satsing.

− Den er viktig for å skape nysgjerrighet og inspirasjon, sier Jon Erik Thorstensen.

Her satser de på inspirerende artikler og bilder som skal trekke kunder til butikken. Kundereisen starter hjemme i sofaen eller ved kjøkkenbordet, og kunden er godt orientert før de kommer i butikk så de må treffes tidlig i prosessen.

−  Det aller viktigste er det som foregår i butikk. Vi skal bli den foretrukne fargehandelen, og kundene skal oppleve at det er samsvar mellom de forventningene vi skaper på nett og det de møter i butikk sier han.

Bilder er viktig et viktig verktøy i den jobben. Kjeden vil benytte seg av leverandørenes bilder, i tillegg har de tilgang på en stor bildebase gjennom samarbeidet med Bohus.

−  De bruker våre farger, tapet og gulv når de fotograferer til sitt eget markedsmateriell, og vi kan bli bedre på å bruke disse bildene, sier han.

Arbeidet med fargekartet og nettsidene pågår for fullt inn mot sommerferien, og Thorstensen håper å ha alt ferdig i september.

Se flere bilder
fra NIDs fargeworkshop 2022

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

MANGE SKIFTES UT: Det har skjedd mye med folks fargesmak siden kjeden laget det forrige fargekartet, så gruppen var enig i at mange farger skulle ut. Hvilke som kommer inn, se det får vi vite når kartet er klart i september!

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.