Nordsjö Idé & Design og Bohus har samarbeidet om farger til norske oppussere siden 2016. I starten handlet det om å hjelpe folk til å finne veggfarger til «den grå sofaen». Siden har det blitt flere fargekart, og etter hvert har det blitt en hel fargevegg med 60 aktuelle farger i butikkene til NID.
I disse dager lanserer de en felles fargepalett, med fem farger, skreddersydd for det norske markedet.
En palett
– Vi ser at det er et hig etter farger. Men folk er ikke opptatt av å finne bare en farge. De ser på rommet totalt, og rom i sammenheng. De vil ha hjelp til å skape en fin helhet. Og med en palett er det enklere å lande helheten, sier kjedeleder Torgeir Skjerve hos NID.
Han så ikke noe poeng i å lage et helt nytt fargekart, for fargene i det forrige kartet er fortsatt riktig. Poenget nå er, som han sier, at fargene pakketeres riktig.
Den nye paletten består av fem farger, nøye utvalgt etter det som er trenden i dagens møbelmarked. Det er Marianne Stensrud fra Bohus og Birgit Torkildsby (tidligere ansatt hos Borge) som står bak fargevalget. Begge kjenner godt til folkets smak etter mange år i bransjen, og de har testet fargene i praksis. Resultatet er flere interiør, der fargene vises sammen med sesongens møbler.
Kommersielle farger
Kjedeleder Skjerve er strålende fornøyd med resultatet.
– Det er avgjørende at fargene settes inn i en kontekst der kundene kjenner seg hjemme. Bilder fra «vanlige hjem» er derfor gull verdt. Da er det enklere for folk å se for seg hvordan det blir når de bruker fargene hjemme hos seg selv, sier han.
Han er opptatt av at satsingen skal være et nyttig verktøy både for butikkselger og forbruker.
– Det er vel og bra med trendfarger, men for NIDs butikker er det viktigst å ha farger som selger til mange. Vi må tenke kommersielt, vi jobber mot «åttiprosenten», og da må vi ha farger som treffer folk, og som selger, sier han.
Riktig timing
Det er ingen nye farger i paletten. De finnes allerede i fargeveggen, men de er satt sammen på en ny måte.
Skjerve nevner at den gule fargen var årets farge fra Nordsjö i 2016.
– Det var nok litt tidlig for mange da, men nå opplever butikkene at dette er en farge mange spør etter. Det handler om timing, og å finne de riktige kombinasjonene. Og jeg tror det vi gjør nå er riktig, sier kjedelederen.
– Marianne og Birgit skjønner markedet. Foruten møblene tenker de også på at dette skal være farger som henger sammen med gulv og tapeter. Og at det er farger som skal vare, legger han til.
Vellykket samarbeid
Fargepaletten vil også bli profilert av Bohus, både i høstkatalogen, som går ut til alle landets postkasser om kort tid, og i møbelbutikkene.
– Samarbeidet med Bohus gir oss en fin eksponering av fargene. De er også veldig gode på nett og sosiale medier, noe som gir oss veldig god drahjelp, sier Skjerve fornøyd.
Han forteller at etter at den nye paletten ble lagt ut på nettet har det vært et «run».
– Det skal bli artig å se utover høsten. Nå er det opp til butikkene å gjøre fargene synlig lokalt og vise at de selger rom – ikke bare ruller, bokser og kvadratmeter.
Positivt å ha egne farger
– Da vi startet samarbeidet med Bohus, var vi spent på hvordan det ville fungere å kjøre fram egne farger. Nå ser vi at en stor andel av fargene vi selger, er fra vår egen fargevegg.
– Det er fint å ha sine egne farger. For den som skal hjelpe kunden med farger gir det en egen trygghet å vite at utvalget er basert på god kunnskap om markedet, og norsk virkelighet. Vi vet at fargene passer sammen med møblene folk kjøper. Dette er også farger vi har tro på vil vare. Derfor er den nye paletten et godt verktøy i butikk, avslutter Torgeir Skjerve.