Natur og velvære er interiørtrenden nå
5. mars arrangerte IFI – informasjonskontoret for farge og interiør Trendforum 2024. På scenen sto tre trendspottere som presenterte sine tanker om hvilke interiørtendenser og trender som vil prege 2024 og årene som kommer.
Iver Valkvæ/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
I starten av mars hadde IFI sitt årlige Trendforum på Kuben yrkesarena i Oslo. Deltagerne fikk rapporter fra de store interiørmessene i Europa og analyser fra tre trendspottere fra bransjen. IFIs fargesjef og kreative leder Charlotte Holberg Sveinsen åpnet Trendforumet og delte sine tanker og inntrykk fra messebesøkene i Paris, Stockholm og Frankfurt.
– Alt har blitt enda mer kulørsterkt, og interiøret bærer i stor grad preg av natur. Vi har etter flere år med uro et klart behov for mer ro og balanse der vi er mest: i hjemmet. Færre regler, en personlig stil og hjemmekos er stikkord her. Og å hente roen som vi ofte opplever ute i naturen, inn i hjemmet, kan hjelpe oss med dette.
– Fargene er ikke så ulike dem vi så i fjor, men de har blitt tatt enda lengre. Det er mye pasteller og mer kulør. Det går i rødt, oransje og sterke farger. I tillegg ser vi at det er mye metall som preger interiørbildet. Det skal være skinnende, og gjerne i gull eller sølv, legger Sveinsen til.
STEMNING: – Vi har etter flere år med uro et klart behov for mer ro og balanse der vi er mest: i hjemmet. Færre regler, en personlig stil og hjemmekos er stikkord her, sa Charlotte Holberg Sveinsen.
Vi bryr oss om stemningen
– Bestemorstilen er også sentral i trendbildet 2024. Det gir nostalgiske tendenser og en følelse av ro, trygghet, harmoni og ikke minst hjemmekos. Det er pastellfarger i rosa, blått og lilla som gjelder, fortalte Holberg Sveinsen.
– Det går mye i blomster, ruter, striper og ulike mønstre sammen. Dette skaper en stemning som gjør at du får senket skuldrene, nyte en kopp te og finne ro og glede i enkle ting. Hjemmekos er nøkkelordet, fortsatte hun.
Kreativ leder hos Fargerike, Tale Henningsen, fortalte om de fem store trendene de ser i markedet nå. Når det er kaos, trekker vi trekker oss tilbake, gjerne til naturen og til hytta. Vi ønsker ro og hvile sammen med familien. Nordmenn bruker mye tid ute, det kjennetegner oss når vi skal hvile – for da trekker vi oss inn og innreder det trygt og godt.
FEM NØKKELTRENDER: Helse og velvære, sømløshet, urbanisering, natur, og sosiale trender er fem nøkkeltrender Tale Henningsen snakket om på Trendforum.
Fem nøkkeltrender
Når Henningsen skal oppsummere de fem store trendene, ser det slik ut:
Helse og velvære: Det å kunne trekke seg tilbake til sin egen oase, legge til rette for å kunne trene hjemme. Vi søker ro og hvile, og vi tar vare på oss selv. Det er mye myke overflater.
Sømløshet: Interiøret inne og ute skal skli om hverandre. Ting skal være funksjonelt og være på stell. Du skal komme til et dekket bord hvor alt er på plass og klart.
Urbanisering: Vi ønsker å bo tett, og vi ønsker gjerne litt av sømløsheten også her. Nå har vi begynt å fargesette husene også, det er ikke bare grått og brunt. Det gjør at vi kanskje får en litt sterkere identitet.
Natur: Å ivareta naturen kommer til å bli mer og mer viktig for forbruker. Det er noe mange leverandører jobber med. Vi velger materialer som tilfører noe ekstra for oss mennesker. Gjenbruk og ombruk av materialer står sentralt i denne trenden.
Sosiale trender: Vi velger glade og morsomme farger som fersken og farger i hudtoner - og et lite rødt element tilføres ofte interiøret for det lille ekstra. Det er mye rustikke farger, men også mange farger med blåtoner. Aubergine og plommefarger er veldig populære farger nå.
Hva er en trend?
Jorunn Tharaldsen, trendforsker og administrerende direktør hos Norsk Byggkeramikkforening, ga et spennende innblikk i trender og hvordan de oppstår.
– For fire år siden skrev jeg en artikkel der jeg sa: «Innen de neste fem årene så er det trendy og ikke følge trenden». Altså, det blir trendy å ikke være trendy. Sånn er det nå.
– Når vi sier noe skal til å bli trendy, så er det rett før det bikker over og blir «tacky» og harry, sa hun. En trend er som en bølge som ofte går i en ring, og gjerne med en innebygget mottrend. En trend blir først en trend når mange nok hopper på bølgen, sa hun.
HVA ER EN TREND: – En trend er som en bølge som ofte går i en ring, og gjerne med en innebygget mottrend. En trend blir først en trend når mange nok hopper på bølgen, sa Jorunn Tharaldsen.
Muligheter og trusler
Tharaldsen deler trender inn i ulike kategorier, alt ettersom hvordan de oppfører seg.
Døgnflue: En trend med maks levetid på seks måneder. For eksempel: crocks, julepynt og småting du gjerne ser på sosiale medier.
Mikrotrender: En trend som varer fra seks måneder til tre år. Estetikk og interiør samt mote står sentralt i disse trendene.
Megatrender: Trenden varer fra tre til ti år, og består ofte av en mottrend.
Gigatrender: Store endringer som varer fra 20 til 30 år. Som globalisering, velferd og teknologi.
– Trend er en mulighet og en trussel. Det er mulighet til god innovasjon, men en trussel om du lukker øynene for det som skjer, sa Tharaldsen. Hun oppfordret alle til å bli flinkere til å være sin egen trendsetter. Det er da vi gjør gode og langvarige investeringer.
MULIGHETER OG TRUSLER: – Trend er en mulighet og en trussel. Det er mulighet til god innovasjon, men en trussel om du lukker øynene til det som skjer, sa Tharaldsen.
Fra idealisme til materialisme
Tharaldsen ga deltagerne også et innblikk i hvordan de i Norsk Byggkeramikkforening jobber for en grønnere byggenæring, og hvordan de jobber for å heve kompetansen til produsenter og for forbrukere om nettopp dette.
– Finnes det miljøvennlige produkter? spurte Tharaldsen deltagerne i salen.
– Nei det gjør ikke det, ingen produkter er miljøvennlig for jorden, men det finnes grønnere løsninger som er bedre for planeten, sa hun.
Det finnes to faktorer som gjør at vi er villige til å endre eget forbruk mener Tharaldsen: når det står om eget liv, og egen økonomi.
– I krisetid går vi fra idealisme til materialisme, fra langsikt til kortsikt, fra å redde verden til å redde oss selv. Fra store problemer til små problemer, avsluttet hun.
Med andre ord må vi alle gå i oss selv og bli flinkere til å se det store bildet. Vi er ofte flinke til å si og mene hva som bør gjøres, men når det kommer til handling, er vi flinke nok til selv å ta ansvar for eget forbruk?
Prisdryss på kjedetreff i Fargerike
Fra minimalisme til maksimalisme: interiørtrender for 2024/2025
Nye harmonier fra Flügger
Kreativ pøbel med «rocka stil»
Fra India til Norge med Rubelli
Deco Off: Kreativ feststemning under interiørenes moteuke
– Vi er medlem av IFI, og jeg tenkte det var fint å dra på trendforum og få en statusrapport om hva som skjer i verden. Det var overraskende, fint og spennende. Det er mye som bekrefter trenden om å hente naturen inn, lete etter kvaliteter og tenker mer bærekraftig. Det var veldig god informasjon og gode tips som setter seg i hodet.
– Vi er her for å få en følelse av de kommende trendene. Jeg synes det er spennende å se hvordan forbruket vil bli de kommende årene. Og så er det jo alltid spennende med ulike materialer. Jeg heier litt ekstra på materialet metall, som det ser ut til å komme mer av når vi nærmer oss 2025. Linda Elmin, Intiri.
– Jeg synes det var gøy å høre mer om trendene for 2024, men også å få innsikt fra en trendanalytiker i hva som egentlig skjer fremover. En kombinasjon av hva som er trender og hva som ikke er trender var det spennende å høre mer om. Chanette Suopanki, Intiri.
– Jeg er venninnen til Charlotte som hadde foredrag i dag. Jeg har alltid vært opptatt av farger og trender og hvordan verden ser ut. Jeg jobber som brillestylist og frisør, og i utgangspunktet ikke direkte med fagene deres. Samtidig er det mye som påvirker mitt fag med tanke på farger og trender, så det er spennende å følge med på. Grete Kirkerud.
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...