Når bærekraft blir et regnskap
Bærekraft er lønnsomt. Det er hovedbudskapet til Beate Nossum, som leder konsulentselskapet Footprint. Med et klimaregnskap blir det lett å se bedriftens forbedringspotensial, og velge tiltak som gir økt lønnsomhet.
Chera Westman/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Beate Nossum fra er byråleder hos Footprint Consulting, som hjelper bedrifter med å utvikle miljøstrategier og bærekraftig posisjonering. Hun mener at bedriftens klimaarbeid kan og bør settes tall på og føres inn i et «vanlig» regnskap, såkalt taksonomi.
Dette vil bidra til å endre hvordan man definerer bærekraft, og de ulike miljøaktivitetene som bedrifter utfører.
– Taksonomi setter omstillingstakten i et nytt gir. Det handler lite om politikk og mye om juss, sier hun under foredraget med overskriften «Det grønne taktskiftet».
Slik gjør du det
KLIMAPLAN: Etabler dine klimamål og gjennomfør en vesentlighetsvurdering. Forankre arbeider i strategi, KPI-er og lag et klimaregnskap. Neste skritt er å gjennomføre en klimarisikoanalyse og etablere en fornybar/ nullutslippsproduksjonsprosess for et produkt. På lengre sikt gjennomføres et sirkulært pilotprosjekt og verdikjeden innrettes i en sirkulær retning.
Det grønne taktskiftet handler om å gå fra «hva du skal gjøre» til «hvordan du skal gjøre det».
– En god bærekraftstrategi handler om å prioritere det som gir effekt. De viktigste driverne er frykt, og enda bedre: grådighet. Vi gjør det ikke fordi vi må, men fordi det er lønnsomt. Å koble bærekraft til lønnsomhet er veldig viktig. Gå inn og se på hele forretningsdriften. Ikke tenk på tiltak som ikke øker lønnsomheten, oppfordrer hun.
– Det vil veldig snart bli forventet at dere har en klimaplan og klimaplanen styrker konkurransekraften. Start med å få på plass et klimaregnskap. De vanskeligste tiltakene krever mest planleggingen, og denne må begynne nå, sier hun.
LICENSE TO OPERATE: – En klimadokumentasjon kan sees på som en «License to Operate». Det forventes at du forstår påvirkningen bedriften har på omverden og at du har en forretningsplan som er i tråd med Paris-avtalen, sier Beate Nossum.
AkzoNobels engasjement for miljøet får kongelig anerkjennelse
Eventyret fortsetter ikke for alltid!
Endelig kan vi møtes – IFIs årskonferanse 2021
Endelig er det BYGG REIS DEG igjen – IKKE GÅ GLIPP AV DETTE!
Ombruk – hett tema i interiørverden
Rørkjøp er blitt Miljøfyrtårn
- Modenhetsvurdering
- Informasjon om fotavtrykket til egen virksomhet.
- Informasjon om fotavtrykket til leverandører
- Klimaregnskapsforankring i ledelse/styre
- Fordeling av ansvar internt
- Rapportering
- Klimarisikovurdering
IFIs årskonferanse: trend, AI og faglig flid
Medio september var over 60 lederskikkelser fra overflatebransjen samlet på Støtvig Hotel for IFIs årlige årskonferanse. Konferansen gir verdifulle muligheter for kunnskapsutveksling...
Store forskjeller mellom gulvtypene
Det er ingen tvil – det er utfordrende tider, også for gulvaktørene. De innrapporterte tallene for første halvår i 2024 viser en nedgang for gulvmarkedet totalt på 3,8 prosent, sammenlignet...
Fra minimalisme til maksimalisme: interiørtrender for 2024/2025
For høsten 2024 og vinteren 2025 skimter vi et spennende skifte. Selv om mange fortsatt velger den trygge paletten som beige, hvitt og grått, begynner en ny æra å ta form. Vi er i en...
Sunnere inneklima med støvfanger på gulvet
Teppeflisene Desso Airmaster fra Tarkett har kommet i nye fargepaletter, og med en ny EcoBase-bakside der en petroleumbasert komponent er erstattet med en biobasert. Airmaster veves...
Mal glitrende sølvkorn på veggen
Med Glittery kan du male ren magi på veggen. Glittery er en transparent gel som inneholder bittesmå sølvkorn. Disse gir en unik effekt, nesten som en stjernehimmel og du kan selv...
Setter farge på hagen
I et lokale i Tønsberg har SoMe Garden vokst frem. Her møtes kreative hoder i et åpent kontorlandskap, en såkalt creative hub, med det de skulle trenge av studio for å fullføre prosjektene...