Når bærekraft blir et regnskap
Bærekraft er lønnsomt. Det er hovedbudskapet til Beate Nossum, som leder konsulentselskapet Footprint. Med et klimaregnskap blir det lett å se bedriftens forbedringspotensial, og velge tiltak som gir økt lønnsomhet.
Chera Westman/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Beate Nossum fra er byråleder hos Footprint Consulting, som hjelper bedrifter med å utvikle miljøstrategier og bærekraftig posisjonering. Hun mener at bedriftens klimaarbeid kan og bør settes tall på og føres inn i et «vanlig» regnskap, såkalt taksonomi.
Dette vil bidra til å endre hvordan man definerer bærekraft, og de ulike miljøaktivitetene som bedrifter utfører.
– Taksonomi setter omstillingstakten i et nytt gir. Det handler lite om politikk og mye om juss, sier hun under foredraget med overskriften «Det grønne taktskiftet».
Slik gjør du det
KLIMAPLAN: Etabler dine klimamål og gjennomfør en vesentlighetsvurdering. Forankre arbeider i strategi, KPI-er og lag et klimaregnskap. Neste skritt er å gjennomføre en klimarisikoanalyse og etablere en fornybar/ nullutslippsproduksjonsprosess for et produkt. På lengre sikt gjennomføres et sirkulært pilotprosjekt og verdikjeden innrettes i en sirkulær retning.
Det grønne taktskiftet handler om å gå fra «hva du skal gjøre» til «hvordan du skal gjøre det».
– En god bærekraftstrategi handler om å prioritere det som gir effekt. De viktigste driverne er frykt, og enda bedre: grådighet. Vi gjør det ikke fordi vi må, men fordi det er lønnsomt. Å koble bærekraft til lønnsomhet er veldig viktig. Gå inn og se på hele forretningsdriften. Ikke tenk på tiltak som ikke øker lønnsomheten, oppfordrer hun.
– Det vil veldig snart bli forventet at dere har en klimaplan og klimaplanen styrker konkurransekraften. Start med å få på plass et klimaregnskap. De vanskeligste tiltakene krever mest planleggingen, og denne må begynne nå, sier hun.
LICENSE TO OPERATE: – En klimadokumentasjon kan sees på som en «License to Operate». Det forventes at du forstår påvirkningen bedriften har på omverden og at du har en forretningsplan som er i tråd med Paris-avtalen, sier Beate Nossum.
AkzoNobels engasjement for miljøet får kongelig anerkjennelse
Eventyret fortsetter ikke for alltid!
Endelig kan vi møtes – IFIs årskonferanse 2021
Endelig er det BYGG REIS DEG igjen – IKKE GÅ GLIPP AV DETTE!
Ombruk – hett tema i interiørverden
Rørkjøp er blitt Miljøfyrtårn
- Modenhetsvurdering
- Informasjon om fotavtrykket til egen virksomhet.
- Informasjon om fotavtrykket til leverandører
- Klimaregnskapsforankring i ledelse/styre
- Fordeling av ansvar internt
- Rapportering
- Klimarisikovurdering
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...
Bjelin med ny region-KAM
Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...