Når bærekraft blir et regnskap

Bærekraft er lønnsomt. Det er hovedbudskapet til Beate Nossum, som leder konsulentselskapet Footprint. Med et klimaregnskap blir det lett å se bedriftens forbedringspotensial, og velge tiltak som gir økt lønnsomhet.

Av Chera Westman/ifi.no  |   Oppdatert   |   Publisert

Dele på Pinterest
Se flere bilder
Når bærekraft blir et regnskap

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Beate Nossum fra er byråleder hos Footprint Consulting, som hjelper bedrifter med å utvikle miljøstrategier og bærekraftig posisjonering. Hun mener at bedriftens klimaarbeid kan og bør settes tall på og føres inn i et «vanlig» regnskap, såkalt taksonomi.

Dette vil bidra til å endre hvordan man definerer bærekraft, og de ulike miljøaktivitetene som bedrifter utfører.

– Taksonomi setter omstillingstakten i et nytt gir. Det handler lite om politikk og mye om juss, sier hun under foredraget med overskriften «Det grønne taktskiftet».

Slik gjør du det

Dele på Pinterest klimaplan

Foto: Footprint

KLIMAPLAN: Etabler dine klimamål og gjennomfør en vesentlighetsvurdering. Forankre arbeider i strategi, KPI-er og lag et klimaregnskap. Neste skritt er å gjennomføre en klimarisikoanalyse og etablere en fornybar/ nullutslippsproduksjonsprosess for et produkt. På lengre sikt gjennomføres et sirkulært pilotprosjekt og verdikjeden innrettes i en sirkulær retning.

Det grønne taktskiftet handler om å gå fra «hva du skal gjøre» til «hvordan du skal gjøre det».

– En god bærekraftstrategi handler om å prioritere det som gir effekt. De viktigste driverne er frykt, og enda bedre: grådighet. Vi gjør det ikke fordi vi må, men fordi det er lønnsomt. Å koble bærekraft til lønnsomhet er veldig viktig. Gå inn og se på hele forretningsdriften. Ikke tenk på tiltak som ikke øker lønnsomheten, oppfordrer hun.

– Det vil veldig snart bli forventet at dere har en klimaplan og klimaplanen styrker konkurransekraften. Start med å få på plass et klimaregnskap. De vanskeligste tiltakene krever mest planleggingen, og denne må begynne nå, sier hun.


Dele på Pinterest Beate Nossum

Foto: Robert Walmann/ifi.no

LICENSE TO OPERATE: – En klimadokumentasjon kan sees på som en «License to Operate». Det forventes at du forstår påvirkningen bedriften har på omverden og at du har en forretningsplan som er i tråd med Paris-avtalen, sier Beate Nossum.

DELER I EN KLIMAPLAN:

  • Modenhetsvurdering
  • Informasjon om fotavtrykket til egen virksomhet.
  • Informasjon om fotavtrykket til leverandører
  • Klimaregnskapsforankring i ledelse/styre
  • Fordeling av ansvar internt
  • Rapportering
  • Klimarisikovurdering
LES OGSÅ
SISTE ARTIKLER
Flere artikler