FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
Se flere bilder
Gerflor-VIL VOKSE-IldikoVanem-RuneLangeteig-EllenMyhre-FotoRobertWalmannIFIno.jpg

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Nå vil Gerflor ta mer av markedet

De har gulv til alle typer bygg, og bruker digitale hjelpemidler til formidling av kunnskap. Nå vil Gerflor ta en større bit av gulvmarkedet og jobber målrettet mot nye kundegrupper.

Chera Westman/ifi.no

Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

I 1937 lanserer det franske selskapet sitt første homogene vinylgulv «Mipolam». Et banebrytende belegg som fortsatt står sterkt. Ti år senere slipper de «Batiflex»-serien som tar flyindustrien med storm. Gerflor erobrer store arenaer med sine gulvbelegg. Særlig innenfor sport. Siden 1976 har de blant annet levert sportsgulv til alle olympiske sommerleker.

Legger stein på stein

– Gerflor har bygget sin virksomhet ved å legge stein på stein. Slik gjør vi det fortsatt. For det er av historien vi lærer om fremtiden. Derfor jobber vi fortsatt målrettet mot nye kundegrupper. Vi har tradisjonelt vært sterke på personlig salg og tett oppfølging av butikker og håndverkere. Nå jobber vi også mer mot det beskrivende ledd. Slike prosesser tar tid, men vi er tålmodige, sier salgs- og markedsdirektør, Rune Langeteig.

Han leder den norske avdelingen som ble etablert i 2010. Med på laget har han blant andre markedssjef Ildiko Vanem og salgssjef for konsumentmarkedet Ellen Myhre. Trioen ruster seg til kamp i en bransje som krever stadig mer.

– Vi tror på å bygge kompetansen ute i felt. Vi bruker derfor ressurser på selgere som formidler kunnskap. Ikke bare for å unngå reklamasjoner, men for at bransjen trenger kunnskap. Eksempelvis innenfor linoleum. Vi møter gulvleggere som aldri har lagt linoleum og vil hjelpe dem slik at resultatet blir optimalt. Mer kunnskap hever standarden i bransjen, sier Langeteig.

Se flere bilder
Gerflor hovedkontor

Foto: Robert Walmann/ifi.no

VIL VOKSE: All den tid vinyl er kjerneproduktet, har Gerflor gulv for alle segmenter på markedet. Markedsjef Ildiko Vanem, salgs- og markedssjef Rune Langeteig og Ellen Myhre som er salgssjef konsument, ønsker å ta en større del av den totale gulvkaken, ved å ta andeler fra blant annet keramiske fliser og trebaserte løsninger.

Se flere bilder
DLW linoleum

Foto: Gerflor

ÅPNER NYE DØRER: Integreringen av linoleumvirksomheten til DLW, har åpnet nye dører for Gerflor og gjort sortimentet mer komplett. I år ble linoleumkolleksjonen oppdatert med en rekke nye design, utarbeidet i den egne designstudioen.


Gulv er lik Gerflor

Det er fortsatt vinyl på rull som er kjerneproduktet for Gerflor. Med kjøpet av linoleumvirksomheten fra DLW Flooring for et par år siden, med egne LVT-serier og introduksjonen av egenproduserte teppefliser, er selskapet en komplett leverandør til markedet.  

– Det er viktig å ha et bredt sortiment til leveranser innenfor rehabilitering og nybygg, og å finne nye målgrupper som har behov vi kan dekke, sier Langeteig.

Markedssjef Ildiko Vanem forteller at de vil gjøre sin del av «gulvkaken» større ved blant annet å ta markedsandeler fra keramiske fliser, laminat og trebaserte løsninger.

– Gulvmarkedet i Norge har vært – og er stabilt, så tar vi andeler, spiser vi av markedet. Vi satser på vekst både innenfor proffmarkedet og det tradisjonelle konsumentmarkedet, sier hun.

Se flere bilder
Creation 70

Foto: Gerflor

KREATIVT: Med LVT-kolleksjonen Creation 70 er det mulig å skape mange ulike uttrykk i rommet. Flisene har naturtro preging, og kommer i design som blant annet etterligner tekstil, børstet treverk eller porete betong.

Se flere bilder
Taralay Impression

Foto: Joao Morgado/Gerflor

VINYL: Homogen vinyl er konsernets flaggskipprodukt, men i Norge har Gerflor størst markedsandel på heterogen vinyl. Taralay Impression kommer i mange spreke design og er et helt ftalatfritt belegg som oppfyller kravene til BREEAM-NOR.


Sterke merkenavn

Da Gerflor etablerte seg i Norge var oppmerksomheten i hovedsak rettet mot faghandel og konsumentmarkedet.

– Det stemmer, men de siste ti årene har vi bygget en solid posisjon i prosjektmarkedet. Blant annet fordi vi mener vi har dyktige medarbeidere, flere tekniske fortrinn i løsningene våre samt åpnet opp flere kanaler. I kombinasjon med etablerte og sterke merkenavn som «Texline» og «Gerbad» fra den tradisjonelle delen av bransjen, har vi vokst sammen med kunder og partnere, sier Langeteig.

Se flere bilder
Gerbad

Foto: Gerflor

GERBAD: Våtromskolleksjonen Gerbad er godt etablert på det norske forbrukermarkedet. Gulvene har et slitesjikt på 0,4 mm og kan fint brukes både i våtrom og tørre rom der det trengs et gulv som tåler en god del søl og slitasje.

Nye møteplasser

Salgssjef for konsument Ellen Myhre, forteller at pandemien har åpnet nye og effektive kommunikasjonsdører inn i markedet.

– Vi er tvunget til å bli mer digitale. Det er positivt for bransjen. Fordi vi sparer tid og vi jobber mer effektivt. Både butikker, håndverkere sluttbrukere og arkitekter er på Teams eller tilsvarende i dag. Mange innser kanskje ikke hvilke fordeler digitale møteplasser gir. Egentlig handler salg og service om å møte kundens behov der de er. Så langt i pandemien har vi hatt god vekst og vi er på rett spor for fremtiden, sier hun.

Se flere bilder
GTI Max

Foto: Chera Westman/ifi.no

TÅLER TRÅKK: Dagligvarebransjen er et av de nye satsingsområdene til Gerflor. Med løstleggingsproduktet GTI Max har gulvleverandøren tatt markedsandeler fra keramiske fliser i høyt trafikkerte miljøer.

Sett underlag og gulv i system
Teknisk

Sett underlag og gulv i system

Gevinsten med et godt valgt gulvunderlag er større enn mange gulvkunder er klar over. Hovedformålet med gulvunderlag er å øke komforten, beskytte gulvet og å forlenge gulvets levetid....

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.