Nå kommer optimismen
Tarkett inviterte nylig til et digitalt trendseminar med kreativ leder i InHouse Group, Torhild Rustenberg. Der fikk publikum høre at etter kriser kommer optimisme. – Mange velger da å gå mot de lyse fargene, sier hun.
Robert Walmann/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Torsdag morgen var det klart for Tarketts Webinar om trender for 2022 og fremover. Tarkett hadde fått Torhild Rustenberg fra InHouse Group til å dele tanker om boligtrendene fremover.
Hun forteller at interiørtrender ofte henter inspirasjon fra klesmoten.
− Det tar om lag fem år fra en trend kommer til den etablerer seg i markedet. Den kommer gjerne først til Oslo og etter noen år er den etablert i resten av landet. Det er viktig å holde seg orientert i forhold til sine kunder, for å best mulig kunne møte deres behov og skape seg et konkurransefortrinn i det lokale markedet, sier hun.
Nå setter Ardex alle kluter til!
RETT PÅ NETT: Torhild Rustenberg fra InHouse Group holdt nylig et Webinar i regi av Tarkett der hun snakket om trendene i 2022. – Vi går mot det lyse og optimistiske, sier hun.
Fra stramt til varmt
Rustenberg forteller at under pandemien har nordmenn ønsket seg funksjonelle rom. Samtidig har vi lagt vekt på trivsel og ro. Hun mener optimismen nå er på vei over landet. Det tror hun vil slå ut på boligtrendene.
− Overordnet kan vi si at trendene nå går fra å være stramme og kalde, til myke og varme. Nå går vi mot større variasjon, og mer taktile og myke former. Vi vil også ha kontraster i overflatene. Fortsatt er naturen vår viktigste inspirasjonskilde, sier hun.
Proff-konsepter skal gjøre Malorama større
FRA STRAMT TIL VARMT: − Overordnet kan vi si at trendene nå går fra å være stramme og kalde, til myke og varme. Trestavs parkett er også på vei tilbake, sier Rustenberg.
Naturlig og minimalistisk
I sitt trendforedrag tok Rustenberg for seg tre ulike stilretninger, som også gjenspeiler trendretningene Tarkett lanserte for en tid tilbake. Den første er kalt «naturlig og minimalistisk».
− Her bruker vi nøytrale og nedtonede farger. Vi har få ting i rommet som tilfører ro og harmoni. Vi henter inspirasjon fra det japanske, og vi bruker organiske mønstre som gir sanselige inntrykk. 3-stavsparketten og mønstergulv er også på vei. Vi ser også tapet i ulike materialer. Farger som gult og beigerosa er også blitt mer synlig, forteller hun.
Design og bærekraft forenes i egen kolleksjon
RO I ROMMET: I den naturlige og minimalistiske stilen brukes nøytrale og nedtonede farger. – Vi har få ting i rommet som tilfører ro og harmoni, sier Rustenberg.
Fargesterkt og harmonisk
− I denne retningen handler det om å kombinere farger med hverandre. For farger kler farger. Bruk av linoleum på vegg og gulv presenteres som et spennende og miljøvennlig alternativ. Vi ser mange forskjellige farger og i ulike nyanser. Både lysegrønne, rosa og oransje farger. Lilla er også en farge vi vil se mye av fremover, i tillegg til dypere terrakotta og rødtoner. Trenden handler i hovedsak om å bruke fargene sammen, og ved ulikheter i nyansegrader og kontraster, skape en ro og harmoni i hjemmet, sier hun.
Historisk Maling på «Farmen kjendis»
FARGER KLER FARGER: I den fargesterke og harmoniske stilen handler det om å kombinere farger med hverandre. For farger kler farger. Bruk av linoleum på vegg og gulv presenteres også som et spennende og miljøvennlig alternativ, sier Rustenberg.
Personlig og særegent
− Her henter vi inn objekter som vi liker godt. Så kombinerer vi nytt og gammelt. Vi ser lysere farger og graderte mønstre. Egentlig en variert fargepalett og farger som glir inn i hverandre. Skulpturelle møbler og overflater er også fremtredende. Vi vil ta vare på arkitekturen i rommet og forsterke de arkitektoniske elementene med farger. Vi fargesetter rommene etter funksjon og ønsket følelse, og kan igjen navngi rom etter farge, som f.eks. «det gule rommet» eller «det blå rommet». Fototapet og bildevegger er også populært. Det skal føles som om en kunster har malt på veggene dine. Det gir personlighet, forteller hun.
Gulvprodusent skal fjerne 30 prosent av utslippene
EGEN STIL: Særegent og personlig handler om å bruke egne objekter, lyse farger og skulpturelle elementer. – Vi vil ta vare på arkitekturen i rommet og forsterke de arkitektoniske elementene med farger, sier Rustenberg.
Vis frem godsakene
Rustenberg avsluttet sitt foredrag med å oppfordre butikkdrivere til å vise frem godsakene.
− Dere må friste kundene med alt det spennende dere har. Jeg anbefaler også mer bruk av «moodboard». Det er et nyttig verktøy som hjelper kundene til å finne sin stil, mener hun.
Teppefliser får nytt liv med farger
Anette Jaavall
Du trenger færre farger enn du tror
Her er Flüggers nye flaggskip!
Nå går vi fra stil til stemning
Pusset vi opp ferdig under koronaen eller fortsetter festen?
Fleksibelt og lyddempende LVT
Allura Click Flexcore er en LVT-serie i tre- eller betongdesign som skaper en hjemmekoselig atmosfære også til offentlige rom. En integrert akustikkbakside gir hele 20 dB demping,...
Naturlig ren og pen
Tjæreprodukter har lange tradisjoner i personlig renhold og hygiene, og er kjent for sine naturlige, helsefremmende egenskaper. Tretjære er både mildt antiseptisk og antiinflammatorisk,...
Effektfulle mønstre med skygge og lys
Tapetkolleksjonen Play of Light fra Fantasi interiør har noen svært effektfulle mønstre og gode ensfargede kombinasjoner. Kolleksjonens tre hoveddesign – majestetiske påfugler, delikate...
Gjør epoksy mer tilgjengelig for forbruker
Den norske malingprodusenten Gjøco satser videre på epoksy, både for forbruker og de profesjonelle. Snart kommer detaljerte undervisningsfilmer som skal gjøre epoksy mindre mystisk.
Slik blir Heimtextil 2025
Neste års Heimtextil-messe blir større og bedre, med 16 haller og 2900 utstillere fra 60 land, samt en ny trendutstilling kuratert av Alcova Milano. Teppesegmentet vokser fra 100 til...
Ny lansering med grønn løper
For noen uker siden overrasket Polyflor de ansatte hos det norske interiørarkitektkontoret IARK. De fikk en hyggelig start på dagen med rykende fersk kaffe og bakevarer da de kom på...