FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
FARGER KLER FARGER FotoTarkett.jpg

Foto: Tarkett

Nå kommer optimismen

Tarkett inviterte nylig til et digitalt trendseminar med kreativ leder i InHouse Group, Torhild Rustenberg. Der fikk publikum høre at etter kriser kommer optimisme. – Mange velger da å gå mot de lyse fargene, sier hun.

Robert Walmann/ifi.no

Robert Walmann/ifi.no
Publisert

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag morgen var det klart for Tarketts Webinar om trender for 2022 og fremover. Tarkett hadde fått Torhild Rustenberg fra InHouse Group til å dele tanker om boligtrendene fremover.

Hun forteller at interiørtrender ofte henter inspirasjon fra klesmoten.  
− Det tar om lag fem år fra en trend kommer til den etablerer seg i markedet. Den kommer gjerne først til Oslo og etter noen år er den etablert i resten av landet. Det er viktig å holde seg orientert i forhold til sine kunder, for å best mulig kunne møte deres behov og skape seg et konkurransefortrinn i det lokale markedet, sier hun. 

Se flere bilder
Torhild Rustenberg

Foto: Tarkett

RETT PÅ NETT: Torhild Rustenberg fra InHouse Group holdt nylig et Webinar i regi av Tarkett der hun snakket om trendene i 2022. – Vi går mot det lyse og optimistiske, sier hun.

Fra stramt til varmt

Rustenberg forteller at under pandemien har nordmenn ønsket seg funksjonelle rom. Samtidig har vi lagt vekt på trivsel og ro. Hun mener optimismen nå er på vei over landet. Det tror hun vil slå ut på boligtrendene.
− Overordnet kan vi si at trendene nå går fra å være stramme og kalde, til myke og varme. Nå går vi mot større variasjon, og mer taktile og myke former. Vi vil også ha kontraster i overflatene. Fortsatt er naturen vår viktigste inspirasjonskilde, sier hun.

Se flere bilder
Gulv

Foto: Tarkett

FRA STRAMT TIL VARMT: − Overordnet kan vi si at trendene nå går fra å være stramme og kalde, til myke og varme. Trestavs parkett er også på vei tilbake, sier Rustenberg.

Naturlig og minimalistisk

I sitt trendforedrag tok Rustenberg for seg tre ulike stilretninger, som også gjenspeiler trendretningene Tarkett lanserte for en tid tilbake. Den første er kalt «naturlig og minimalistisk».
− Her bruker vi nøytrale og nedtonede farger. Vi har få ting i rommet som tilfører ro og harmoni. Vi henter inspirasjon fra det japanske, og vi bruker organiske mønstre som gir sanselige inntrykk. 3-stavsparketten og mønstergulv er også på vei. Vi ser også tapet i ulike materialer. Farger som gult og beigerosa er også blitt mer synlig, forteller hun.

Se flere bilder
Gulv

Foto: Tarkett

RO I ROMMET: I den naturlige og minimalistiske stilen brukes nøytrale og nedtonede farger. – Vi har få ting i rommet som tilfører ro og harmoni, sier Rustenberg.

Fargesterkt og harmonisk

− I denne retningen handler det om å kombinere farger med hverandre. For farger kler farger. Bruk av linoleum på vegg og gulv presenteres som et spennende og miljøvennlig alternativ. Vi ser mange forskjellige farger og i ulike nyanser. Både lysegrønne, rosa og oransje farger. Lilla er også en farge vi vil se mye av fremover, i tillegg til dypere terrakotta og rødtoner. Trenden handler i hovedsak om å bruke fargene sammen, og ved ulikheter i nyansegrader og kontraster, skape en ro og harmoni i hjemmet, sier hun.

Se flere bilder
Gulv

Foto: Tarkett

FARGER KLER FARGER: I den fargesterke og harmoniske stilen handler det om å kombinere farger med hverandre. For farger kler farger. Bruk av linoleum på vegg og gulv presenteres også som et spennende og miljøvennlig alternativ, sier Rustenberg.

Personlig og særegent

− Her henter vi inn objekter som vi liker godt. Så kombinerer vi nytt og gammelt. Vi ser lysere farger og graderte mønstre. Egentlig en variert fargepalett og farger som glir inn i hverandre. Skulpturelle møbler og overflater er også fremtredende. Vi vil ta vare på arkitekturen i rommet og forsterke de arkitektoniske elementene med farger. Vi fargesetter rommene etter funksjon og ønsket følelse, og kan igjen navngi rom etter farge, som f.eks. «det gule rommet» eller «det blå rommet». Fototapet og bildevegger er også populært. Det skal føles som om en kunster har malt på veggene dine. Det gir personlighet, forteller hun.

Se flere bilder
Gulv

Foto: Tarkett

EGEN STIL: Særegent og personlig handler om å bruke egne objekter, lyse farger og skulpturelle elementer. – Vi vil ta vare på arkitekturen i rommet og forsterke de arkitektoniske elementene med farger, sier Rustenberg.

Vis frem godsakene

Rustenberg avsluttet sitt foredrag med å oppfordre butikkdrivere til å vise frem godsakene.
− Dere må friste kundene med alt det spennende dere har. Jeg anbefaler også mer bruk av «moodboard». Det er et nyttig verktøy som hjelper kundene til å finne sin stil, mener hun.

Nordisk glam med parkettgulv
Farger og trender

Nordisk glam med parkettgulv

Influenser Susanne Kvaløy-Knutsen fra Stavanger ville skape et hjem som både er luksuriøst, varig og funksjonelt. Da ble lakkert parkett det selvfølgelige valget i både hjem og hytte.

På gulvet med kundene
I butikken

På gulvet med kundene

I en tid der byggebransjen i økende grad sentraliseres, skiller Lindqvist AS seg ut som en lokal håndverkerbutikk med fagkunnskap og et bredt produktsortiment. Med røtter i tradisjonelle...

Råsterk avløpsåpner
Produktaktuelt

Råsterk avløpsåpner

Med en proppløser som er tyngre enn vann løser kan du løse opp rester av fett, mat, slam, såpe og hår langt ned i rørene. Plumbo Flytende Avløpsåpner fra Krefting er 50 prosent tyngre...

Bransjen øyner håp i horisonten
Økonomi

Bransjen øyner håp i horisonten

Blant leverandørene til bygg- og interiørbransjen har utfordringene stått i kø de siste par årene, men flere begynner flere å skimte lyset der fremme. Allerede i 2023 fantes ordet «dyrtid»...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.