Nå går vi fra stil til stemning

Før jaktet vi på trendfargene. I dag handler det om stemning. – Stil er noe du ser. Stemning er noe du føler. Det er din opplevelse av rommet som er det viktigste. Derfor er alle fargene i spill i 2022, sier trendekspert Bjørg Owren under årets Trendforum i regi av IFI

Av Robert Walmann/ifi.no  |   Oppdatert   |   Publisert

Dele på Pinterest
Se flere bilder
Nå går vi fra stil til stemning

Foto: Robert Walmann/ifi.no

De siste 12 årene har IFI invitert interiørbransjen til Trendforum. Her møtes produsenter og leverandører innen tapet, gulv, maling, verktøy, bad, interiørkonsulenter og ut­danningsinstitusjoner i Norge for å snakke sammen. For trend handler om mye mer enn farger. Det er mange trender som løper parallelt, og markedet er mer fragmentert enn noensinne. IFI mener alle som driver i bransjen, trenger et slik overblikk, både for å utvikle egen bedrift, og ikke minst i sin kommunikasjon med markedet.

Dele på Pinterest Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

KLIPP OG LIM: En workshop med IFI betyr også klipp og lim. Alle gruppene lager sine stemningskart basert på et gitt tema.

Ser inn i glasskulen

− På Trendforum deler vi erfaringer og kunnskap på kryss og tvers. Vi ser også inn i glasskulen sammen. Pandemien har gjort oss mer bevisste på hvordan vi har det hjemme, og folk er langt mer opptatt av sitt innemiljø nå enn tidligere. På IFIs Trendforum lytter vi til hverandre og jobber oss frem til svar og felles oppfatninger om nåtid og fremtid. Vi bruker også tid på gruppearbeid, og vi lager stemningskart som viser hvilke stemninger vi tror på, sier trendekspert Bjørg Owren i IFI.

Dele på Pinterest Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

MIDT I HJERTET: Når favorittbildet er funnet, må det klippes ut og limes på en kartong. Bilder, farger og motiv som treffer hjertet er nøkkelen til å finne sin interiørstil.

Bærekraftig interiørmote

Owren forteller at ideen med Trendforum er å sette i gang en prosess i hodene på hver enkelt deltager.
− Vi zoomer inn på nåtid og gjør bildet så oversiktlig og finmasket som mulig. Nå handler det ikke lenger om farger, stil og form. Det går like mye på forbrukerholdninger og verdier. Finne løsninger som varer lenge. Det er bærekraftig og miljøvennlig. Vi går fra «fast fashion» der stil og farge skifter fra sesong til sesong, til farger og løsninger folk skal leve lenge med. Nå er det opplevelsen som er viktig, og den er individuell, sier hun.

Dele på Pinterest Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

STEMNING SOM VARER: – Vi går fra «fast fashion» der stil og farge skifter fra sesong til sesong, til farger og løsninger folk skal leve med lenge, sier Bjørg Owren fra IFI.

På talerlisten

Det eneste som mangler på IFIs Trendforum er pauser. Programmet er tettpakket med forelesere og oppgaver. Dagens hovedtaler er Kine Angelo. Hun er 1. amanuensis i farge ved Institutt for arkitektur og teknologi ved NTNU. Hun forteller om tiden vi lever i, og hvordan vi kan forstå trendene, samt det å få produktet til å se aktuelle ut, og hvordan vi kan temme fargene.
– Omgivelsene har mye å si for en farge. I en butikk trenger du ikke alltid å komme med nye produkter. Det kan være nok å endre på fargemiljøet du viser produktene i. Da får du et helt annet utrykk og produktet vil oppfattes på en ny måte. Det er også viktig å vite hvordan hjernen oppfatter farger, sier hun.

Dele på Pinterest Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

BREDDE I FARGEVALGET: – Det er viktig å ha bra farge sortiment slik du har nok farger til å variere farge sammensetningene, det gjør at de virker hyperaktuelle, sier Kine Angelo.

Bransjen forteller

Talerstolen på Bånkall Gård i Oslo fikk bein å gå på da bransjen tok ordet. Her fikk forsamlingen blant annet høre Atle Geir Fjeld fra Osmo fortelle at vi vil ha mer treverk hjemme og på hytta. Hege Moland fra Tarkett presentere sitt nye svanemerket parkett. Katharina Sølvberg fra Geberit fortalte om hvorfor vi bør ha mer strøm på badet. Vi fikk også høre om Rørkjøps baderomsnyheter fra Synne Stokke. Torhild Rustenberg fra Inhouse hadde sitt innlegg om hvorfor vi vil ha mer tepper og flere farger. Hun presenterte også siste nytt på tapet fra Storeys. Vibeke Sandven fra Green Apple hadde tatt med ulike tekstiler og fortalte at nordmenn vil ha gardiner og møbeltekstiler som tåler røffere bruk. Fra Pergo kom Sofie Linge for å snakke om sitt nye laminat som oppleves mer som et steingulv. Miljømals Josefine Ryderborn delte sine erfaringer om folks økte interesse for «naturmalinger». Vi fikk også høre om Årets farger fra Tale Henningsen i Fargerike. Og ikke minst var Jørann Hansen fra Duri Fagprofil på plass for å snakke om bærekraftig rehabilitering av gulv, trapp og vegg.

Dele på Pinterest Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

BÅNKALL GÅRD: Her, bak låvedørene på Bånkall gård i Oslo, skjer magien. Interiørbransjen møtes for å se på trender som kommer og trender som går.


Dele på Pinterest Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

KREATIV MØTEPLASS: IFI inviterer til Trendforum for å samle bransjen til å snakke om trender. – Her setter vi i gang en prosess i hodene på hver enkel deltager, sier kreativ leder hos IFI, Bjørg Owren.


Dele på Pinterest Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

STRØM PÅ BADET: Katharina Sølvberg fra Geberit fortalte om hvorfor vi bør ha mer strøm på badet. – Da åpner det seg mange spennende muligheter med dusjtoaletter og løsninger som fjerner lukt, sier hun.


Dele på Pinterest Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

BAD I FARGEHAVET!: Interiørdesigner, farge- og tapetekspert Birgit Torkildsby mener et stemningskart er løsningen for alle som er usikre på sin stil og stemning.
– Verdien i å lage et stemningskart er høy. Trikset er å bruke magen. Riv ut bilder og stol på det du føler. Ta med kartet til din Fargehandler, så kan de enklere forstå hvilken stemning du søker, sier hun.


Dele på Pinterest Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

STOR STEMNING: Peder Godvik er markedsansvarlig hos Duri Fagprofil. Nå er han på Trendforum. – Det å lage stemningskart er helt nytt for meg. Vi skal innrede flere rom hjemme, så nå kan jeg bidra til dette på måter jeg ikke har kunnet før. Jeg gjør mange nye oppdagelser på Trendforum, sier han.


Dele på Pinterest Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

TEPPER OG TAPET: Torhild Rustenberg fra Inhouse og Storeys snakker om folks ønske om mer tepper og flere farger. – Vi vil ha det lysere og mer optimistisk etter pandemien, sier hun.


Dele på Pinterest Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

TRIPP TRAPP: Jørann Hansen fra Duri Fagprofil brukte sine tre minutter på scenen godt. Han viste frem sine løsninger for rehabilitering av gulv, trapp og vegg. – Alle vil ha spiler, sier han.


Dele på Pinterest Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

FULLT FOKUS: Deltagere på IFI Trendforum får gruppeoppgaver og tid til å diskutere og reflektere over store spørsmål om interiørmote. (Fra venstre: Jørann Hansen, Peder Godvik, Cecilie Heichlmann, Synne Stokke og Per-Tore Meiholm.


Dele på Pinterest Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

ULIKE STEMNINGER: Her er to eksempler på stemningskart som ble laget på Trendforum. Det ene med temaet lyst og livlig – og det andre viser en mørk og rolig stemning.

5 på TRENDFORUM:

Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Atle Geir Fjeld fra OSMO: − Du må ikke til Italia eller Paris for å snakke om trender. IFIs Trendforum er en viktig arena for Norge og det skandinaviske markedet. Her deler vi tanker og synspunkter. Det er viktig at også vi har en møteplass for dette, sier han.
Fjeld tror interiørmote er en samtale i de tusen hjem.
−Ja, det er klart. Pandemien har gitt oss tid til å reflektere om hvordan vi har det rundt oss, og hvordan vi ønsker å ha det. Jeg tror det er mange diskusjoner om dette i norske hjem nå, sier han.


Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Josefine Ryderborn fra MILJØMAL: − Jeg mener Trendforum er et sted å bli inspirert. Det å få vite hva andre er opptatt av og hva de legger vekt på er kjempeviktig. Jeg startet i Miljømal for ett år siden og er ganske ny. På Trendforum får jeg også muligheten til å bli kjent med bransjekollegaer. Så dette forumet er nyttig på flere måter, sier hun.
Ryderborn tror pandemien har satt miljøet på dagsorden hos nordmenn.
− Folk har blitt mer bevisste på hva de vil ha. Jeg tror vi nå er blitt mer opptatt av å pusse opp på en bærekraftig måte. Vi vil at vår fornying skal vare lenger. Jeg tror vi er lei av hele tiden å jakte på nye farger og stiluttrykk, sier hun.


Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Marie Fjeld Lycke fra DECO SYSTEMS: − Trendforum er viktig fordi det gir bransjeaktører muligheten til å samles og dele kompetanse og erfaringer fra året som er gått. Vi kan på trendene i et større perspektiv, og få en bedre forståelse av markedet, og hvorfor behovene utvikler seg som de gjør. Trendforum gir inspirasjon og bringer bransjen videre, sier hun.
Lycke tror pandemien har påvirket folk til å velge mer personlig utrykk i hjemmene sine.

− Vi har lenge fulgt trenden om listefrie løsninger spre seg utover i landet, men nå har et motstykke av denne trenden begynt å utvikle seg raskt. Mange ønsker nå de store og ekstravagante uttrykkene gjennom stukkaturer og store lister med mye profil, sier hun.


Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Owe Andre Busland fra IBG: − Det første gang jeg er med på Trendforum. Dette er virkelig stedet å bli kjent med bransjekollegaer. Og ikke minst få med seg hva som kommer på markedet. Jeg mener dette forumet er viktig fordi vi trenger en slik arena for å dele tanker og se på fremtiden i felleskap, sier han.
Busland tror pandemien har gjort nordmenn modigere når det kommer til innredning.
− Folk har brukt internett mer disse to årene og blitt inspirert av hele verden. Så jeg tror stemningen i norske hjem er mer europeisk nå enn tidligere, sier han.


Trendforum 2022

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Sofie Linge fra PERGO/UNILIN: − Trendforum er et supert forum for bransjen for å møtes, både for å bygge nettverk. Det er nyttig for oss å høre hva andre aktører driver med, hva de synes er interessant og hvordan de ser på markedet. Her kan vi lære mye av hverandre, og i veldig hyggelige rammer. I tillegg er det veldig inspirerende å se de fantastiske produktene og ideene andre har, sier hun.
Når det gjelder pandemien, tror Linge at naturen har spilt en stor rolle.
− Jeg tror at trenden med å bringe naturen inn har blitt enda tydeligere med pandemien. Naturlige materialer og teksturer, behagelige og glade farger, planter og blomster, og ikke minst mye naturlig lys tror jeg er noe av det som har blitt ekstra fremtredende de siste to årene, sier hun.


LES OGSÅ
SISTE ARTIKLER
Flere artikler
 
Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert!

Fargemagasinet har jevnlig nye artikler og en gang i uken sender vi ut nyhetsbrev med våre siste artikler. Registrer deg her for å abonnere på vårt nyhetsbrev.

Obligatorisk felt