Mye moro blant nye mønstre og materialer
Blant etablerte leverandører og nye bekjentskaper på Heimtextil leter norske tapet-, tekstil- og teppeleverandører etter den neste bestselgeren på det norske markedet. Fargemagasinet pratet underveis med Norsk Dun, InHouse og Storeys.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
2025 startet godt med Heimtextil i Frankfurt. Med stabil vekst og høy internasjonal deltakelse bekrefter Heimtekstil sin posisjon som en ledende plattform for den globale tekstilindustrien.
Nye materialer og materialmikser
– Dette er en messe for å bli oppdatert på nye materialer og innovasjoner innen både produksjon og konstruksjon. Mye av jobben her er jo å lete etter nye materialer, nye materialmikser og nye måter å produsere tekstiler på som fremmer natur og bærekraft. Dessuten får man et godt innblikk i hva som skjer i det globale markedet. Det er alltid det mest spennende for oss, fordi trender og farger og sånn har vi noenlunde koll på, men det har vært mye fint, sier Kari Setsaas når vi treffer henne og designer og produktutvikler Trine Lie i en hall med hovedsakelig asiatiske tekstilprodusenter. Der inne velger de å vise oss pledd.
– Norge er jo en pleddnasjon, sier Setsaas. Vi vil gjerne ha pledd både ute og inne. Vi er gjerne nøytrale i det vi tar inn, for du skal kunne bruke det over hele huset, og da går det i beige og naturlige farger.
TRADISJONELLE MØNSTRE: – Det går mye i ruter og striper og de litt tradisjonelle mønstrene. Fargepalettene er naturlige med mye av det brune og beige – og salviegrønn. Grønt kommer det mye av, sier Trine Lie og Kari Setsaas.
Høyt og lavt
Siden Domotex ikke ble noe av i år, var det flere teppeprodusenter i Frankfurt enn tidligere. Belgiske Ragolle, som InHouse samarbeider tett med, deltok på messen for andre gang og hadde fått den samme gode plasseringen som i fjor.
– Opplegget er dog litt mer proft i år, med en bra stand, sier Erik Brennmoen når han viser oss rundt blant de mange teppestativene. Her er både nyheter og produkter som er vist og tatt inn til Norge tidligere.
– I Norge er det en sterk hvit trend, men nå kommer sandfarger, beige og en god del grønnfarger. Fargene skal gjerne gå ton-i-ton, sier han. Vi selger tepper med både høy og kort luv, og tepper som kombinerer høy og kort luv. At det er struktur, gjerne et par forskjellige strukturer, i overflaten er viktig.
Et populært og voksende segment er Indoor/Outdoor-tepper, altså tepper som passer like godt i utestuen som inne.
– Der gjelder de samme fargene: sand, hvit og grønn. Grått er ikke så viktig lenger, sier han.
HØY/LAV-EFFEKT: – Vi selger mye lyse tepper og tepper med ton-i-ton-farger. Oppsummert er trenden at det er struktur, hvitt, sandfarger og grønt som gjelder, sier Erik Brennmoen hos InHouse.
Vanntett, humor og paneler
Wenche Kristiansen hastet sammen med Nina Pettersen og Gjermund Kristiansen fra den ene tapetleverandøren til den neste. Og tapet var sterkere representert på messen enn de siste årene. Kanskje kommer enda flere tilbake til neste år, men det er fortsatt et langt stykke igjen til hvordan det en gang var.
– Dette må være det morsomste tapetet på messen, sier Kristiansen og peker på en artig vegg inne hos The Wallfashion House, der Holden stiller ut sammen med Grandeco, Rasch og Wall Supply. Mønsteret på blå bakgrunn består av portretter av ekorn, fugler, rever, frosker og alskens andre ville dyr ikledd menneskeklær. Dyrene er portrettert på tallerkener, og innimellom dukker det opp en liten, overraskende detalj: en sommerfugl på snuten til reven, en liten fugl i geviret til hjorten, en hare som tømmer tekannen i hodet på grevlingen i rekken under, og så videre.
– Det er mye gøy man kan gjøre med tapet i en gang, et kjøkken eller et lite toalett, konstaterer hun.
Naboen Wall Supply har utvidet sortimentet med veggpaneler til også å omfatte et utendørsprodukt med resirkulert, gjenbrukt teak montert på en nettingbakside. Nettet limes opp med stående limriller, slik at regnvann kan renne vekk bak. Denne kan brukes på fasader, porter og gjerder og kan overflatebehandles med for eksempel olje.
Et annet spennende produkt ble vist frem av Komar, som er eksperter på fototapet. Dette er dog et vanntett tapet, som de demonstrerte egenskapene til ved å ha kledd inn en oppvaskkum i kjøkkenbenken med det, der vannet fikk renne på både vertikale og horisontale flater. Tapetet kan angivelig brukes i våtrom, også i våtsoner.
SJEKK DETALJENE: – Alle tapeter passer bra på toalettet, men dette er spesielt artig, sier Wenche Kristiansen hos Storeys. Innimellom dyrene er der små, overraskende detaljer: en liten marihøne, en bille eller noen sopper.
Bilder fra Heimtextil
Klikk på bildet for å se flere bilder fra messen i bildegalleriet.
Fremtidens interiør og nye behov
Hvordan påvirker samfunnsutviklingen fremtidens interiør? Trendforsker Jorunn Tharaldsen, IFIs Charlotte Holberg Sveinsen og interiørarkitekt Trond Ramsøskar delte under Trendforum...
Utendørssesongen: Dette planlegger husholdningene
Når dagene blir lysere og gradestokken kryper oppover, våkner oppussingslysten til live i norske hjem. Etter en lang vinter er det mange som ser på husvegger, terrasser og vinduer med...
Fargerike fargelegger Oslos østkant
Fargerikes tredje butikk i Oslo åpnet 27. februar. Butikken ligger på Manglerud senter, og har egen inngang fra senterets parkeringshus.
Sushi til middag, på ski i helgen og musikk i bakgrunnen
Raymond Sandvik er Country Sales Manager for Norge hos Ege Carpets, hobbykokk og musikkelsker med en forkjærlighet for progrock, jazz, sushi og kamskjell. Når han ikke er opptatt med...
Farger, materialer og temaer: De viktigste trendene fra Maison&Objet 2025
De nyeste interiørtrendene ble tidligere i vinter presentert under Maison&Objet i Paris. Nå rettes søkelyset mot surrealisme, sterke kontraster, funksjonell estetikk, samtidig som farger...
«Det beste kjedetreffet noen sinne»
Med gjeve priser og stor stemning feiret Happy Homes-kjeden de beste butikkene i 2024, og tok avspark for enda et år. Kjedens force er lokal forankring av både fagkunnskap og butikksortiment....