Mural med majones
Bygården på Grunerløkka i Oslo har i mange år vært prydet av Freia-kuer på hageparty. Nå er kuene erstattet av en piknik med majones.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Et av Grünerløkkas mest kjente landemerker er veggmaleriet ved Schous plass. I mange år har Freia leid veggen som annonseplakat. Nå er fasaden forvandlet, i regi av den svenske illustratøren Mikael Eriksson, på oppdrag av Mills. Som inspirasjon har han brukt et av Mills’ mest kjente produkter, majonesen.
Stor komikk
– Motivet er inspirert av deler av Grünerløkka, og viser en familie som opplever en komisk situasjon under pikniken i parken, sier Eriksson.
Malermester Kaasa fikk oppdraget å overføre kunsten til veggen, akkurat som de gjorde da de malte Freia-kuene på fasaden.
– Det ble veldig fint. Det er et nostalgisk og hyggelig bilde, litt annerledes enn Freia-kuene, sier Terje Kaasa.
Måken stikker av med brødskiva til far under en piknik i parken Birkelunden som ligger på Grünerløkka.
Lang erfaring
Kaasa malte det første Freia-bildet på husveggen i 1997 og har lang erfaring fra store veggmalerier. De har også malt for Aftenposten, Coca Cola og Leger uten grenser med flere.
– Dette har vi arbeidet med i 20 år. Utfordringen med slike arbeider er forarbeidet. Man må skissere opp hele veggen og lage et rutemønster der hver rute isoleres og males som et eget bilde. Her har vi brukt Sto silikat som bakgrunn, og overført bildet i Keim silikatfarge i standardfarger som vi har justert etter hvert, sier han.
Flere mann fra Malermester Kaasa har vært innvolvert i oppføringen av muralmaleriet. Selskapet har lang erfaring med store veggmalerier.
Positivt bidrag
Akkurat som Freia har Mills lang fartstid på Grünerløkka og har vært til stede i bydelen siden 1885.
– Grünerløkka har vært vårt hjem i over 130 år, og allerede på trettitallet tok vi i bruk nye flater for å skape oppmerksomhet rundt våre produkter. Det nye veggmaleriet blir et positivt bidrag til den utendørs kunstscenen i bydelen vår, og var et helt naturlig valg for oss, sa administrerende direktør i Mills, Knut K. Heje, ved avdukingen av veggmaleriet.
Ved den høytidelige avdukingen deltok Oslo ordfører Marianne Borgen, Mills sjef Knut K. Heje og flere andre.
Kreativ pøbel med «rocka stil»
Interiørdesigner og fargerådgiver Martine Winge mener at alle hjem fortjener å være et sted man gleder seg til å komme hjem til. Vi fikk muligheten til å besøke hennes hjem midt i Oslo,...
Fra India til Norge med Rubelli
Den ikoniske tekstil- og tapetprodusenten Rubelli har blant annet hentet inspirasjon fra egne historiske arkiv, og India, når de designet årets kolleksjon. Elvira Voroniuc fra Italia...
Bostik med biobaserte lim
Biobaserte materialer stammer helt eller delvis fra levende materiale (biomasse), som planter og dyr, og tilbyr både bærekraft og kvalitet uten kompromisser. Bruken av biobaserte...
Filmbiennale på en grønn, rød løper
Under filmfestivalen i Berlin i februar lanserte teppeprodusenten Object Carpet teppet Duo. Dette er et teppe laget av kun to materialer: polyester og polyamid, der Econyl-garnet...
Glitter og glimmer med mica og perlemor
I den nye tapetkolleksjonen Archipelago har belgiske Omexco brukt nøye utvalgte Capiz-skjell og mineralet glimmer som dekor. Hvert design er resultatet av omhyggelig håndverk og respekt...
Gode søkertall – flere velger yrkesfag
Det er flere og flere unge som velger yrkesfaglige utdanninger på videregående skole. I år er søkertallene rekordhøye flere steder i landet. Søkertallene til Overflateteknikk i VG2...