Mural med majones
Bygården på Grunerløkka i Oslo har i mange år vært prydet av Freia-kuer på hageparty. Nå er kuene erstattet av en piknik med majones.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Et av Grünerløkkas mest kjente landemerker er veggmaleriet ved Schous plass. I mange år har Freia leid veggen som annonseplakat. Nå er fasaden forvandlet, i regi av den svenske illustratøren Mikael Eriksson, på oppdrag av Mills. Som inspirasjon har han brukt et av Mills’ mest kjente produkter, majonesen.
Stor komikk
– Motivet er inspirert av deler av Grünerløkka, og viser en familie som opplever en komisk situasjon under pikniken i parken, sier Eriksson.
Malermester Kaasa fikk oppdraget å overføre kunsten til veggen, akkurat som de gjorde da de malte Freia-kuene på fasaden.
– Det ble veldig fint. Det er et nostalgisk og hyggelig bilde, litt annerledes enn Freia-kuene, sier Terje Kaasa.
Måken stikker av med brødskiva til far under en piknik i parken Birkelunden som ligger på Grünerløkka.
Lang erfaring
Kaasa malte det første Freia-bildet på husveggen i 1997 og har lang erfaring fra store veggmalerier. De har også malt for Aftenposten, Coca Cola og Leger uten grenser med flere.
– Dette har vi arbeidet med i 20 år. Utfordringen med slike arbeider er forarbeidet. Man må skissere opp hele veggen og lage et rutemønster der hver rute isoleres og males som et eget bilde. Her har vi brukt Sto silikat som bakgrunn, og overført bildet i Keim silikatfarge i standardfarger som vi har justert etter hvert, sier han.
Flere mann fra Malermester Kaasa har vært innvolvert i oppføringen av muralmaleriet. Selskapet har lang erfaring med store veggmalerier.
Positivt bidrag
Akkurat som Freia har Mills lang fartstid på Grünerløkka og har vært til stede i bydelen siden 1885.
– Grünerløkka har vært vårt hjem i over 130 år, og allerede på trettitallet tok vi i bruk nye flater for å skape oppmerksomhet rundt våre produkter. Det nye veggmaleriet blir et positivt bidrag til den utendørs kunstscenen i bydelen vår, og var et helt naturlig valg for oss, sa administrerende direktør i Mills, Knut K. Heje, ved avdukingen av veggmaleriet.
Ved den høytidelige avdukingen deltok Oslo ordfører Marianne Borgen, Mills sjef Knut K. Heje og flere andre.
Hussjekken 2024 - et vellykket bransjearrangement
IFIs årlige arrangement Hussjekken ble også i år avholdt tidlig mai. Medlemsbedriftene delte villig kunnskapen sin, og nå er det forbruker som skal ta over stafettpinnen og utbedre...
Historisk fargehandel i Ørje
Lørdag 4. mai åpnet Historisk Maling Norges første selvbetjente og døgnåpne fargehandel i Ørje sentrum. – Vi har fått kjempegod respons av kunder som syns det er et spennende konsept,...
Flügger på lag med Barnekreftforeningen
Fredag 3. mai stilte Flügger-ansatte i sportstøy på jobb. Både butikker og hovedkontor støttet Barnekreftforeningens markering av #FotballtrøyeFredag med en ekstra innsats med kundefordelsprogrammet...
Limet som holder Danmark sammen
Limeventyret til Dana Lim startet helt tilbake i 1929, og siden den gang har Dana Lim blitt et kjent navn i Danmark og resten av Skandinavia som en av de ledende produsentene av lim,...
Pergo bruker humor i markedsføringen
Pergo tar et morsomt grep for å knytte bærekraft til forbrukerbevissthet. Med enkle ord og morsomme bilder viser de hvordan deres gulv kan hjelpe forbruker til å handle mer bevisst...
1 av 3 rammes av vannskader: Dette sier ekspertene
Vannskader kostet nesten 5,2 milliarder kroner i Norge i 2023. Her er tipsene fra rørekspertene om hvordan du kan unngå å bli en del av statistikken, og hva du må gjøre når ulykken...