Mural med majones
Bygården på Grunerløkka i Oslo har i mange år vært prydet av Freia-kuer på hageparty. Nå er kuene erstattet av en piknik med majones.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Et av Grünerløkkas mest kjente landemerker er veggmaleriet ved Schous plass. I mange år har Freia leid veggen som annonseplakat. Nå er fasaden forvandlet, i regi av den svenske illustratøren Mikael Eriksson, på oppdrag av Mills. Som inspirasjon har han brukt et av Mills’ mest kjente produkter, majonesen.
Stor komikk
– Motivet er inspirert av deler av Grünerløkka, og viser en familie som opplever en komisk situasjon under pikniken i parken, sier Eriksson.
Malermester Kaasa fikk oppdraget å overføre kunsten til veggen, akkurat som de gjorde da de malte Freia-kuene på fasaden.
– Det ble veldig fint. Det er et nostalgisk og hyggelig bilde, litt annerledes enn Freia-kuene, sier Terje Kaasa.
Måken stikker av med brødskiva til far under en piknik i parken Birkelunden som ligger på Grünerløkka.
Lang erfaring
Kaasa malte det første Freia-bildet på husveggen i 1997 og har lang erfaring fra store veggmalerier. De har også malt for Aftenposten, Coca Cola og Leger uten grenser med flere.
– Dette har vi arbeidet med i 20 år. Utfordringen med slike arbeider er forarbeidet. Man må skissere opp hele veggen og lage et rutemønster der hver rute isoleres og males som et eget bilde. Her har vi brukt Sto silikat som bakgrunn, og overført bildet i Keim silikatfarge i standardfarger som vi har justert etter hvert, sier han.
Flere mann fra Malermester Kaasa har vært innvolvert i oppføringen av muralmaleriet. Selskapet har lang erfaring med store veggmalerier.
Positivt bidrag
Akkurat som Freia har Mills lang fartstid på Grünerløkka og har vært til stede i bydelen siden 1885.
– Grünerløkka har vært vårt hjem i over 130 år, og allerede på trettitallet tok vi i bruk nye flater for å skape oppmerksomhet rundt våre produkter. Det nye veggmaleriet blir et positivt bidrag til den utendørs kunstscenen i bydelen vår, og var et helt naturlig valg for oss, sa administrerende direktør i Mills, Knut K. Heje, ved avdukingen av veggmaleriet.
Ved den høytidelige avdukingen deltok Oslo ordfører Marianne Borgen, Mills sjef Knut K. Heje og flere andre.
True Joy er Årets farge 2025 fra Nordsjö
Årets farge 2025 fra Nordsjö er en solgul farge skapt for å fylle hjemmet med optimisme, stolthet og kreativitet. En farge som utstråler glede. Til fargen følger det også med tre kompletterende...
Liten nedgang for overflateteknikk
Til tross for en liten nedgang i år, var fjoråret preget av rekordmange elever som valgte overflateteknikk på Vg2. Dette gir grunn til optimisme, og det er håp om at interessen vil...
Mange fordeler med løstlegging av gulv
Lite støv og støy, rask installasjon, enkelt å skifte ut, klart til bruk umiddelbart. Dette er de klassiske fordelene med gulv som installeres limfritt. Nå legges stadig vekk mer vekt...
Malesommeren-24: Malingsalget svinger når været tvinger
Sommeren er høytid for oppussing og malearbeid, men med stor variasjon i værforholdene rundt om i landet har salget av maling og maleverktøy svingt betydelig. Fargemagasinet har snakket...
Oppdag Flotex Advance – teppe for limfri legging
Den nye Flotex Colour/Advance-kolleksjonen bevarer de populære og trendy signaturdesignene til den etablerte Flotex Colour, og utvider den med to nye eksklusive mønstre: Code...
Ny proffbutikk på sørsiden av Trondheim
XL-Bygg går mot strømmen og vokser i Trondheim. Nå skal de bygge nytt varehus der også Mal Proff flytter inn.