Mural med majones
Bygården på Grunerløkka i Oslo har i mange år vært prydet av Freia-kuer på hageparty. Nå er kuene erstattet av en piknik med majones.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Et av Grünerløkkas mest kjente landemerker er veggmaleriet ved Schous plass. I mange år har Freia leid veggen som annonseplakat. Nå er fasaden forvandlet, i regi av den svenske illustratøren Mikael Eriksson, på oppdrag av Mills. Som inspirasjon har han brukt et av Mills’ mest kjente produkter, majonesen.
Stor komikk
– Motivet er inspirert av deler av Grünerløkka, og viser en familie som opplever en komisk situasjon under pikniken i parken, sier Eriksson.
Malermester Kaasa fikk oppdraget å overføre kunsten til veggen, akkurat som de gjorde da de malte Freia-kuene på fasaden.
– Det ble veldig fint. Det er et nostalgisk og hyggelig bilde, litt annerledes enn Freia-kuene, sier Terje Kaasa.
Måken stikker av med brødskiva til far under en piknik i parken Birkelunden som ligger på Grünerløkka.
Lang erfaring
Kaasa malte det første Freia-bildet på husveggen i 1997 og har lang erfaring fra store veggmalerier. De har også malt for Aftenposten, Coca Cola og Leger uten grenser med flere.
– Dette har vi arbeidet med i 20 år. Utfordringen med slike arbeider er forarbeidet. Man må skissere opp hele veggen og lage et rutemønster der hver rute isoleres og males som et eget bilde. Her har vi brukt Sto silikat som bakgrunn, og overført bildet i Keim silikatfarge i standardfarger som vi har justert etter hvert, sier han.
Flere mann fra Malermester Kaasa har vært innvolvert i oppføringen av muralmaleriet. Selskapet har lang erfaring med store veggmalerier.
Positivt bidrag
Akkurat som Freia har Mills lang fartstid på Grünerløkka og har vært til stede i bydelen siden 1885.
– Grünerløkka har vært vårt hjem i over 130 år, og allerede på trettitallet tok vi i bruk nye flater for å skape oppmerksomhet rundt våre produkter. Det nye veggmaleriet blir et positivt bidrag til den utendørs kunstscenen i bydelen vår, og var et helt naturlig valg for oss, sa administrerende direktør i Mills, Knut K. Heje, ved avdukingen av veggmaleriet.
Ved den høytidelige avdukingen deltok Oslo ordfører Marianne Borgen, Mills sjef Knut K. Heje og flere andre.
Fuger og tetter med høy styrke
Bostik H750 SEAL’N’BOND PREMIUM er spesielt utviklet for en varig elastisk tetting av ekspansjonsfuger for kjøkken, bad, dusj samt industrielle bruksområder med varierende underlag...
WOW-gulv fra kontrastrik kolleksjon
Gjennom en kombinasjon av teknologi og tidløst håndverk står Bjelins Contrast-kolleksjon frem med de særegne egenskapene til den kroatiske eiken. Välinge Innovation har utviklet...
Teppeinspirasjon: det gode livet ved sjøen
Å fange stemningen av det gode livet ved sjøen i interiøret, er en stilretning som peker seg ut i sommer. Her er det solfylte dager, hav og avslappet ferietid som gjelder. Eller ønsket...
Fugeskum i mindre emballasje
Fugeskummet Sika Boom-157 All Seasons kommer nå i en ny, liten forpakning: 250 ml. Sika Boom-157 All Seasons er et selvekspanderende polyuretanskum som kan brukes året rundt –...
En helt naturlig maling
Med Wibo Natura inngår du en pakt med planeten. Malingen er utviklet med naturen i tankene og er en linoljeemulsjon, fri for mikroplast og konserveringsstoffer, og er et naturlig...
Elegant gummigulv med matt overflate
Med matt glans i overflaten fremtrer fargene som mer ekte og gir et elegant og moderne utseende. Artigo, ledende leverandør av gummigulv, har nå innført matt overflate på to kolleksjoner...