Mestergruppens kjeder reduserer plastbruken
Mal Proff, Fargerike, Kulør, XL-Bygg og Byggtorget går med i Handelens Miljøfond. Fra nå av går 2 kroner per plastpose til å redusere bruken av plastbæreposer, forebygge og fjerne plastforsøpling og bidra til en sirkulær plastøkonomi.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
MiljøFem av Mestergruppens kjeder er fra årsskiftet medlem i Handelens Miljøfond som arbeider for å redusere bruken av plast. De fem kjedene har til sammen 424 utsalgssteder i Norge. Fra og med 2. januar 2024 går 2 kroner per plastpose fra XL-BYGG, Byggtorget, Kulør, Fargerike og Mal Proff som inngår i Mestergruppen, til arbeid med å redusere plastforbruk.
Handelens Miljøfond støtter prosjekter som reduserer plastforsøpling, øker plastgjenvinning og reduserer forbruk av plastbæreposer.
– Vi ønsker å være medlem og bidra i handelens felles satsing for å løse miljøproblemer knyttet til plast. Sammen med Handelens Miljøfond skal vi jobbe for å redusere plastposebruken i våre butikker og bidra med støtte til miljøprosjekter, sier Stine Solheim, kjededirektør i Fargerike i en pressemelding.
FÆRRE PLASTPOSER: – Sammen med Handelens Miljøfond skal vi jobbe for å redusere plastposebruken i våre butikker og bidra med støtte til miljøprosjekter, sier Stine Solheim, kjededirektør i Fargerike.
Cirka 40 prosent færre plastposer
Midlene fra posesalget hos miljøfondmedlemmene er øremerket fondets hovedformål. På den måten er Mestergruppen med på å støtte et bredt spekter av ulike miljøprosjekter der målet er å løse plastproblemer.
– Totalt har midlene fra våre medlemmer bidratt til at over 2 000 mil av den norske kystlinjen er ryddet, og over 8 000 tonn plast er ryddet vekk fra naturen. I tillegg har vi bare den siste tiden redusert plastposebruken i Norge med nær 40 prosent. Å være medlem gjør en stor forskjell for miljøet, og vi er veldig fornøyde med å få en så stor aktør som Mestergruppen med på laget. Det er vi og miljøet veldig glade for, sier Cecilie Lind, daglig leder i Handelens Miljøfond i pressemeldingen.
Med Mestergruppen som nytt medlem, har Handelens Miljøfond en stor oppslutning innen male- byggevare- og VVS-bransjen.
– Av de større firmaene i bransjen så er det faktisk bare et par igjen før vi har så å si full oppslutning. Jeg er imponert over miljøengasjementet og berømmer virkelig selskapene som er medlem. Det er tøffe tider for mange i byggebransjen, men de tar seg likevel tid til å sette klima og miljø på agendaen, sier Lind.
PRIVAT MILJØFOND: Butikker og kjeder gir 2 kroner per plastpose i miljøkontingent til Handelens Miljøfond som er Norges største private miljøfond. Handelens Miljøfonds medlemmer omsetter nær 90 prosent av alle plastbæreposer som selges i Norge.
Bærekraftmål i Mal Proff
For Mal Proff, som fra før er Miljøfyrtårn-bedrift, er det å støtte initiativet for å redusere bruken av plastposer et naturlig skritt, sier Terje Langmoe, salgsdirektør i Mal Proff.
– Dette er på linje med hvordan vi støtter rekruterings- og seriøsitetsarbeid gjennom Mal Proff Pure Crafts. Vi tar ansvar der vi utvikler bransjen. Fellesnevneren for disse to tiltakene med plastreduksjon og rekrutering er at Mal Proff jobber aktivt med FNs bærekraftmål, sier han.
Mal Proff vil også komme med en løsning på produkter som kan bidra til reduksjon av plastposer som benyttes til å pakke inn maleverktøy som ruller og pensler.
TAR ANSVAR: – Dette er på linje med hvordan vi støtter rekruterings- og seriøsitetsarbeid gjennom Mal Proff Pure Crafts. Vi tar ansvar der vi utvikler bransjen. Fellesnevneren for disse to tiltakene med plastreduksjon og rekrutering er at Mal Proff jobber aktivt med FNs bærekraftmål, sier Terje Langmoe.
Trommetakt og topp stemning på Kulørs kjedetreff!
Grønne nyanser leder vei i 2025
Prisdryss på kjedetreff i Fargerike
Ny proffbutikk på sørsiden av Trondheim
Norge rundt med Mal Proff Roadshow
Pisk og gulrot trengs i sirkulærøkonomien
Ny leder i IFI!
Vi har gleden av å ønske Helge Bod Vangen velkommen som ny administrerende direktør i IFI!
IFI lanserer bransjestatistikk
IFI er i ferd med å lansere et interaktivt dashbord som gir medlemsbedriftene verdifull innsikt i markedsutvikling og økonomiske indikatorer. Verktøyet hjelper beslutningstakere til...
Holdbarhet: Dette er hva kundene vil ha til utendørsjobben
Farge-, interiør- og byggevarehandelen kappes om 550 000 kunder som planlegger utendørs oppussing og vedlikehold i vår og i sommer. Å male er det vanligste prosjektet, og for mange...
Trommetakt og topp stemning på Kulørs kjedetreff!
Latter, jubel og tromming på bordene – stemningen var på topp da Kulør samlet butikker og leverandører til kjedetreff 19.-20. mars. ved Gardermoen. Etter to dager med inspirasjon, workshops...
Klikkbare gulvlister
Pergos nye klikkbare gulvlister er laget med et mål for øyet, nemlig å gjøre monteringen enklere og finishen sømløs. Den egenutviklede Uniclic-system gjør installasjonen av gulvlister...
Innovativt design og bærekraftige løsninger for morgendagens interiør
Forbo Flooring har nylig relansert og utvidet de populære kolleksjonene Sarlon, Modul'Up og Eternal. Disse nyhetene kombinerer innovativ teknologi med dagens farge- og interiørtrender,...