FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
Domotex-Bjelin-FotoThomasÅkerblad.jpg

Foto: Thomas Åkerblad

Mer komplett interiør på Domotex

Den store gulvmessen Domotex i Hannover var i år utvidet med tapet, maling, solskjerming og byggkjemi. Blant gulvutstillerne stod produktutvikling med miljøfokus, nye låssystemer og mer fiskebeinsmønstre i fokus.

Thomas Åkerblad

Thomas Åkerblad
Publisert

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Domotex var i vanlig ordning en internasjonal messe, og i år kom 71 prosent av de besøkende fra andre land enn Tyskland. De omtrent 1 000 utstillerne representerte 60 land. Sammenlignet med fjoråret var det en en økning på drøyt 30 prosent, og messeområdet var ni haller, sammenlignet med åtte i 2023 – det året som var den første messen etter covid. Likevel er det fortsatt et stykke igjen til storhetstiden før pandemien.

Se flere bilder
messestand Bostik

Foto: Thomas Åkerblad

«RETAILERS' PARK» var et nytt konsept på messen med små utstillingsboder, serveringssteder, nettverksområder og foredragsområder. Bostik var en av utstillerne i dette området som utviklet seg til å bli et livlig møtested for messen og bransjen.

Ny tilnærming

Nytt for i år var at messen også åpnet for tapeter og maling. I Tyskland finnes yrket «Raumausstatter», som betyr den som har ansvaret for hele rommets utforming – en slags bredere interiørarkitekt.

Dette ble gjenspeilet på det nye området «Retailers' Park» i hall 19. Det var ikke bare produsenter innen gulv, byggkjemikalier, tilbehør og verktøy som stilte ut der. Det nye konseptet trakk også leverandører av maling, tapet og solbeskyttelse til Domotex for første gang. Dermed oppnådde arrangørene målet om å tilby et komplett utvalg av interiørprodukter – med unntak av tekstiler – på en stor bransjemesse.

Området med små utstillingsboder (9 eller 18 kvadratmeter), serveringssteder, nettverksområder og foredragsområder utviklet seg til å bli et livlig møtested for messen og bransjen. Konseptet «Retailers' Park» ble verdsatt og har definitivt en fremtid.

Se flere bilder
messestand med pleksiglass

Foto: Thomas Åkerblad

GRØNT FOKUS: For andre år på rad var et stort område viet «The Green Collection», der «grønne» og spesielt miljøvennlige produkter ble presentert. Produktene var valgt ut av messens miljøeksperter.

Miljø og økologi

Mottoet for årets messe var «Floored by nature», og bærekraft og sirkulær bygging var naturligvis temaer på messen – noe som neppe kan unngås i dag. Det ble snakket om klimaavtrykk og hvilke produkter som er «snillest» mot miljøet. I en av hallene var det for andre året på rad en utstilling kalt «The Green Collection» med produkter som var sertifisert som ekstra miljøvennlige.

Se flere bilder
korkgulv

Foto: Thomas Åkerblad

BIOBASERT: Varemerket Wicanders eies av den portugisiske korkgulvprodusenten Amorim. På standen presenterte de Wise Bionatural med utseende av stein og tre. Kolleksjonene er helt biobaserte og PVC-frie.

Amorim/Wicanders

Den portugisiske korkgulvprodusenten Amorim hadde en stor stand der de presenterte sin nye kolleksjon Wicanders Wise Bionatural med utseende av stein og tre. Kolleksjonene er helt biobaserte og PVC-frie. I Norge forhandles Wicanders av Farveringen

Se flere bilder
Messestand Wicanders

Foto: Thomas Åkerblad

SVENSK OPPHAV: Wicanders Kork i Älvängen, noen mil nord for Göteborg, var en gang verdensledende på gulv av kork. Selskapet ble siden kjøpt opp av Amorim, og er nå et av varemerkene i Amorims produktportefølje som er til stede på det norske markedet gjennom Farveringen. 

Bjelin/Välinge

I den kombinerte standen for Bjelin og Välinge – der den første står for produktene og den andre for teknologien – var det noen nyheter å se.

«Onepush» er et nytt, integrert låsesystem som forbedrer fleksibiliteten og holdbarheten for den nye generasjonen av halvharde gulv. Systemet er resultatet av et samarbeid mellom Välinge og de europeiske selskapene Kreafin, som er en del av Gerflor, og Inovame.

– Når halvharde gulv blir stadig stivere, blir fugesystemet satt på prøve, sier Laetitia Kimblad, Floor Locking Director ved Välinge Innovation. Hvis systemet ikke er fleksibelt nok, kan gulvet skades under installasjonen. «Onepush» løser dette fleksibilitetsproblemet.

Det nye fugesystemet «5G NXT» er en oppdatering av Välinges 5G-teknologi. Det gjør gulvet lett å legge, ta opp igjen og legge på ny.

– Med «5G NXT» er installasjonen rask, enkel og utføres uten verktøy, sier Caroline Landgård, Business Developer for Floor Locking ved Välinge Innovation. Demonteringen er enkel og gjøres bare ved å dunke på plankene, noe som gir uendelige muligheter for å installere, fjerne og reinstallere gulvet.

Det er heller ikke lenger nødvendig å løfte opp en hel rad, man kan enkelt løfte ut en enkelt planke.

På en av veggene i standen ble det vist nye små staver med herdet tre for legging i fiskebensmønster (Herringbone). Disse vil bli lansert til våren.

I standen kunne man også møte den nye globale salgssjefen Fredrik Alfredsson. Han var fornøyd og glad over sin nye rolle, stadig omgitt av kunder og besøkende.

Se flere bilder
dame foran fiskebeinsparkett

Foto: Thomas Åkerblad

HARDGJORT TRE: Nå kommer Bjelin med fiskebeinsparkett også i hardgjort tre, fortalte markedssjef Ellinor Persson Välinge Innovation.  

Golvabia

Golvabia har i mange år vært en fast utstiller på Domotex. Fjoråret avventet de imidlertid, men i år var de tilbake. De hadde til og med tatt med en buss med kunder for å besøke messen. Blant annet for å feire at selskapet fyller 75 år i år.

– Vi er fornøyde og nådde de kundene og kontaktene vi håpet på, sier eksportsjef Roger Davidsson. Det var bra trykk i standen torsdag til fredag.

Se flere bilder
tre menn bak et bord på en messestand

Foto: Thomas Åkerblad

JUBILEUM: Svenske familieselskapet Golvabia feier 75-årsjubileum i 2024, og daglig leder Pontus Davidsson, Anton Svenningsson, ansvarlig for tekstilproduksjonen hos Golvabia, og eksportsjef Roger Davidsson hadde tatt med seg en busslast svenske kunder til messen.

Meister

Det tyske selskapet Meisterwerke viste både nye laminatgulv og nye tregulv. Det nye laminatgulvet «Edition m8» i eikedesign finnes i flere formater, inkludert fiskebein. Plankene er uvanlig brede, med 328 millimeter. Tregulvet «Natureflex HD 100» passer utmerket for renovering og har en tykkelse på bare åtte millimeter.

Unilin

De introduserte nye «FlinTile», som er et lett klikkgulv med ridged core (SPC) og med et naturtro, keramisk utseende.

Swiss Krono

Sveitsiske Swiss Krono hadde rettet seg inn mot ungdomssegmentet med sitt nye Kiwi-gulv av lamellbrett. Mottoet var «Never boring – Kiwi Flooring». Hvorfor gulvet ble kalt Kiwi klarte jeg imidlertid ikke å forstå! Fordelene som ble nevnt inkluderte at gulvene var veganske, PVC-frie og besto av 80 prosent tre. På en måte føltes det som om omslaget var viktigere enn innholdet?

Se flere bilder
Kiwi-gulv

Foto: Thomas Åkerblad

SWISS KRONO sikter på ungdomssegmentet med sitt nye Kiwi-golv av lamellbord. Gulvene er veganske, PVC-frie og består til 80 prosent av tre. 

Lico

I den sveitsiske Lico-standen kunne man finne planker med navnet «Denim». I lamellplankene er resirkulert tekstilmateriale fra jeans brukt som et mellomlag. Ifølge produsenten er dette både bra for støyreduksjon og for at gulvet skal føles varmere. Og selvfølgelig mer miljøvennlig!

Se flere bilder
søyle med gulvprøver

Foto: Thomas Åkerblad

DONGERIGULV: Hos sveitsiske Lico fant vi gulvbord ved navn «Denim». Som navnet antyder er det brukt resirkulert tekstilmateriale fra jeansbukser som et mellomsjikt i gulvkonstruksjonen. Ifølge produsenten er dette bra for både trinnlydsdemping og for at gulvet skal oppleves lunere – og selvfølgelig ble også miljøaspektet løftet frem. 

Classen

Det tyske selskapet Classen har verdens største fabrikk for produksjon av laminatgulv og introduserte nye PVC-frie gulv basert på resirkulert PP (polypropylen). Materialet kalles Ceramin, og produktet ble utmerket for bærekraft i messens «The Green Collection»-avdeling.

Neste gang?

Konkurransen mellom messene BAU og Domotext på samme januardagene ble for stor, og nå har de blitt enige om et kompromiss. Allerede i høst sto det klart at «store» Domotex, med alle typer gulvmaterialer, fremover vil finne sted under partallsår. I oddetallsår er det BAU-messen i München som blir samlingspunkt for gulvbransjen. Oddetallsårene vil det bli arrangert en nedskalert Domotex med undertittel «Carpets and Rugs» og med fokus på tekstilgulv. På denne måten holder de liv i merkenavnet på en bedre måte. Domotex 2025 vil finne sted 16.–19. januar, altså noe senere i januar enn hva som har vært vanlig frem til nå.

Se flere bilder
reklameskilt Floorever young

Foto: Thomas Åkerblad

TYSK HUMOR: Tyske forsøk på slagkraftig slogankunst på engelsk kan bli nest inntil litt komisk. Eller hva synes om slagord som «Floorever young». På andre plakater og bannere sto det «I love Rug & Roll», eller «I feel floor you»

Mer informasjon
Les mer
Domotex i Hannover

Dette er verdens ledende gulvmesse siden 1989, og ble i år arrangert fra torsdag til søndag 11.–14. januar. Totalt telte messen rundt 18 000 besøkende fra 140 land, noe som er litt over halvparten av antallet fra 2020, den siste messen før pandemien traff. Eller som en erfaren veteran fra messen uttrykte det: «Først hadde vi Covid. Så kom Ukraina.»

Gode arbeidsforhold sikrer gode hjem
Bransjenytt

Gode arbeidsforhold sikrer gode hjem

Søndag 28. april markeres den internasjonale arbeidsmiljødagen. – Ved å prioritere mennesket gjennom hele prosessen, fra fabrikk til ferdig hjem, med gode arbeidsforhold og trygge produkter,...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.