Mer av det gode, er interiørtrenden nå
For et nysgjerrig publikum presenterte tre kyndige trendspottere sitt syn på hvilke interiørtendenser og trender som vil prege de norske interiørene i tiden vi står i. Enigheten under IFIs Trendforum var påfallende: nøkkelingrediensene er mer farger, mer natur og mer bærekraft.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Farger og trenderHA DET GØY: Det er viktig å ha det gøy! I nedgangstider er det ett produkt som alltid går til værs: Lebestift, fortalte Charlotte Holberg Sveinsen, og viste bilde på storskjermen av lebestift fra egen håndveske.
I slutten av mars var endelig IFIs Trendforum tilbake med rapporter fra de store interiørmessene og analyser fra bransjens trendspottere. IFIs fargesjef og kreative leder Charlotte Holberg Sveinsen, kunne hilse et nysgjerrig publikum velkommen til storsalen «Gustav Vigeland» i Næringslivets hus i Oslo. Der formidlet hun hun inntrykkene fra sine messebesøk i Paris, Frankfurt og Stockholm.
– I bransjen er det vår jobb å inspirere og påvirke hvordan folk har det hjemme. Vi må hjelpe folk til å ta gode valg – og folk vil ha hjelp! Oppsummert er alt lov, og hovedtrendene er at du skal ha det som du selv liker det. Velg det som gjør deg selv godt, sa hun.
Og de valgene vi tar, skal ikke føles bra kun for oss selv. De skal samtidig være bra for kloden. Bevisstheten rundt bærekraft har kommet for å bli – og forbrukerne stiller stadig høyere krav til tingene de kjøper, og til selskapene som lager dem.
– De som ikke henger med nå og får ut fingeren, blir borte innen få år, var hennes klare budskap.
- Naturlig og naturinspirert, dyr i alle former
- Tilbake til røttene; håndarbeid og gjenbruk
- Familie, kos, hygge, ha det gøy
- Fargesterk fargebruk:
Oransje, rødt, terrakotta, elementer av koboltblått, sort/hvitt, detaljer i gull
Uvante fargekombinasjoner, mønster på mønster
Ekte natur og bærekraft
NY HELHET: – Vi er ikke lenger så opptatt av å skape helhet ved å bruke samme farge og materiale overalt. Nå bruker vi forskjellige farger og gulv fra rom til rom, og ser på hele rommet. Vi maler tak og lister også – ikke bare veggene, sa Lene Kristine Åm.
Interiørekspert Lene Kristine Åm fra Happy Homes, fortalte at de har tatt nye grep for å inspirere og hjelpe kundene. Kjeden er opptatt av å bygge lokalsamfunn og av å få kundene til butikkene, og har derfor laget en ny vri på kundekveldene i butikkene. Her samarbeider de med lokale motebutikker og kokker og serverer interiørtrendene sammen med klesmote og mat.
– Folk ønsker noe nytt og ønsker opplevelser. Våre kundekvelder blir gjerne fulltegnet på kort tid, sa hun.
Også i Åms konklusjon om hvilke trendinfluenser som kommer til Norge, er fellesnevneren naturlig, ekte og bærekraftig.
– Kan vi som bransje ta tak i gjenbruk av møbler, spurte hun oppfordrende.
At fargene er tilbake, har bransjen sagt i flere år. Det er i aller høyeste grad gjeldende også nå:
– I fjor brukte vi hele fargesirkelen. Da var fargene mørke, nå er de lettere og lysere. Vi tør å bruke mer kulørstyrke, mye gult i mange nyanser og rødt. Den før så grå basen er blitt brun, og det gir et mer koselig og lunere hjem, sa Åm.
Nordmenn vil skape personlige hjem, og bruker i stor grad gjenbrukte ting og håndverksjenstander. Glede, optimisme og naturinspirasjon preger interiøret.
– Vi er ikke lenger så opptatt av å skape helhet ved å bruke samme farge og materiale overalt. Nå bruker vi forskjellige farger og gulv fra rom til rom, og ser på hele rommet. Vi maler tak og lister også – ikke bare veggene. Gulvet er også et stort og viktig interiørprodukt, sa hun.
Light Wellnes – en lys og lett stil med nordisk preg
Naturen spiller en stor rolle. Lite kulørsterke farger. Paletten kan være varm eller kald, monokrom eller med god variasjon. Organiske former. Lyst treverk, gjerne i kontrast til tre, metall eller stein.
- Nytt og gammelt blandes
- Mye tekstil og blomstermønstre
- Treverk, jordfarger og bruntoner, pluss rosa
Colourful Soul – en fargerik stil som gir liv og glede til hjemmefølelsen
Det kan være pomp og prakt eller mer rolig og dynamisk. Klesmoten byr på sterke farger, mens interiøret naturlig nok er mer dempet.
- Bruke nabofarger, og sette til komplementærkontraster
- Rødt, grønt, terrakotta
- Gammelt og nytt blandes
Dark Nostalgic – en moderne Wow-stil med lune farger
En mørkere, mer dempet stil. Lun, delikat og litt luksuriøs. Minner og tradisjoner møter nye impulser med jordfarger, dypt blått og grønt. Bli inspirert av luksuriøs hotellstil, Art Deco, Halvor Bakke, Dark Academia.
- Varme metallfarger og glass, gulldetaljer
- Mørke farger; brunt, svart og oker
- Mørkbeiset treverk, korktapet, tepper
Glede og optimisme
OPTIMISME: – Når verden er ustabil, trenger vi trygghet i hjemmet. Vi søker optimisme, glede, trygghet og stabilitet.
Thorhild Rustenberg fra InHouse og Storeys, var inne på samme spor i sin presentasjon av trendbildet nå.
– Vi har gått fra kjip pandemi, til KAOS. Det skulle jo bli så bra, så ble det egentlig bare verre, sa hun, og fortsatte: Når verden er ustabil, trenger vi trygghet i hjemmet. Vi søker optimisme, glede, trygghet og stabilitet.
Hvis interiørene før pandemien var preget av mørke farger, stramme og glatte flater, skal de i post-pandemiens Norge være lyse, lette og ha mye tekstur. Dette er både tepper og tapeter gode eksempler på:
– I teppene kombinerer vi nå kort og lang luv, og vi blander matte og blanke garntyper. Dessuten kommer jute sterkt. Det er utpekt som et av fremtidens materialer. Jute er hurtigvoksende, lett å gro uten plantevernmidler og et bærekraftig valg, sa hun.
Å tenke langsiktig og ta gode valg ender nå ofte opp med klassiske mønstre. Denne tendensen kalte Rustenberg Nostalgia, og viste eksempler fra Arts & Crafts-bevegelsen, orientalske tepper og Grandma Core eller Cottage Core.
En annen viktig trend er det perfekt uperfekte.
– Denne stilen preges av naive mønstre, gjerne med et innslag av humor. Her er InHouse samarbeid med Edda Gimnes et eksempel. Edda arbeider i skjæringspunktet mellom mote og kunst, og vårt oppdrag til henne var å prioritere det imperfekte, naive og lekfulle, og å bruke mye farge og forskjellige teknikker for å gi energi og dybde, sa Rustenberg.
- Ta med naturen inn; treverk, stein
- Sanselig struktur, taktilitet
- Mangfoldighet
- Tilhørighet og tradisjon
- Humor og naivitet
- Perfekt uperfekt
Bli inspirert av: The Flintstones, The Jetsons, hotellet Somerro, Jonathan Adler
Rørkjøp med skarpere fokus på butikk- og kampanjer
I slutten av mai hadde Rørkjøps butikk- og kampanjeråd sitt første møte. Butikk- og markedskoordinator Hilde F. Trydal er strålende fornøyd med både engasjement og kompetanse som rådsmedlemmene...
Huntonit AS får ny adm. direktør
Jon Helge Lande er ansatt som adm. direktør ved Huntonit AS i Vennesla. Lande kommer fra stillingen som produksjonssjef ved Elkem Carbon i Kristiansand, en stilling han har hatt siden...
Vi står sammen i kjøpsprosessen
Det er naturligvis mange forhold som påvirker husholdningene i deres vurderinger av og om man skal pusse opp i boligen. Her skal vi se litt nærmere på hva som skjer, fra ideen om oppussing...
Ny distriktssjef for Trøndelag i gang hos Boen
Marianne Midjo-Bremseth er av Boen parkett ansatt som distriktssjef i Trøndelag, Nordmøre og Nordland. Hun startet 1. april 2023, og har tatt over distriktet etter Vemund Sundan....
Maxbo og Tarkett starter resirkulering av parkett
Ved to av Maxbos varehus kan kundene fra 1. juni levere brukte parkett- og tregulv til resirkulering og få rabatt på det nye gulvet. Pilotprosjektet er et samarbeid mellom Løvenskiold...
Jordan vet hvordan
I samarbeid med Jernia, Fargerike, Obs Bygg og Montér, har Jordan kommet opp med Jordan-initiativet. Det har som formål å gi noe tilbake til samfunnet ved å pusse opp et verdig lokale...