Mer av det gode, er interiørtrenden nå
For et nysgjerrig publikum presenterte tre kyndige trendspottere sitt syn på hvilke interiørtendenser og trender som vil prege de norske interiørene i tiden vi står i. Enigheten under IFIs Trendforum var påfallende: nøkkelingrediensene er mer farger, mer natur og mer bærekraft.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Farger og trenderHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
HA DET GØY: Det er viktig å ha det gøy! I nedgangstider er det ett produkt som alltid går til værs: Lebestift, fortalte Charlotte Holberg Sveinsen, og viste bilde på storskjermen av lebestift fra egen håndveske.
I slutten av mars var endelig IFIs Trendforum tilbake med rapporter fra de store interiørmessene og analyser fra bransjens trendspottere. IFIs fargesjef og kreative leder Charlotte Holberg Sveinsen, kunne hilse et nysgjerrig publikum velkommen til storsalen «Gustav Vigeland» i Næringslivets hus i Oslo. Der formidlet hun hun inntrykkene fra sine messebesøk i Paris, Frankfurt og Stockholm.
– I bransjen er det vår jobb å inspirere og påvirke hvordan folk har det hjemme. Vi må hjelpe folk til å ta gode valg – og folk vil ha hjelp! Oppsummert er alt lov, og hovedtrendene er at du skal ha det som du selv liker det. Velg det som gjør deg selv godt, sa hun.
Og de valgene vi tar, skal ikke føles bra kun for oss selv. De skal samtidig være bra for kloden. Bevisstheten rundt bærekraft har kommet for å bli – og forbrukerne stiller stadig høyere krav til tingene de kjøper, og til selskapene som lager dem.
– De som ikke henger med nå og får ut fingeren, blir borte innen få år, var hennes klare budskap.
- Naturlig og naturinspirert, dyr i alle former
- Tilbake til røttene; håndarbeid og gjenbruk
- Familie, kos, hygge, ha det gøy
- Fargesterk fargebruk:
Oransje, rødt, terrakotta, elementer av koboltblått, sort/hvitt, detaljer i gull
Uvante fargekombinasjoner, mønster på mønster
Ekte natur og bærekraft
NY HELHET: – Vi er ikke lenger så opptatt av å skape helhet ved å bruke samme farge og materiale overalt. Nå bruker vi forskjellige farger og gulv fra rom til rom, og ser på hele rommet. Vi maler tak og lister også – ikke bare veggene, sa Lene Kristine Åm.
Interiørekspert Lene Kristine Åm fra Happy Homes, fortalte at de har tatt nye grep for å inspirere og hjelpe kundene. Kjeden er opptatt av å bygge lokalsamfunn og av å få kundene til butikkene, og har derfor laget en ny vri på kundekveldene i butikkene. Her samarbeider de med lokale motebutikker og kokker og serverer interiørtrendene sammen med klesmote og mat.
– Folk ønsker noe nytt og ønsker opplevelser. Våre kundekvelder blir gjerne fulltegnet på kort tid, sa hun.
Også i Åms konklusjon om hvilke trendinfluenser som kommer til Norge, er fellesnevneren naturlig, ekte og bærekraftig.
– Kan vi som bransje ta tak i gjenbruk av møbler, spurte hun oppfordrende.
At fargene er tilbake, har bransjen sagt i flere år. Det er i aller høyeste grad gjeldende også nå:
– I fjor brukte vi hele fargesirkelen. Da var fargene mørke, nå er de lettere og lysere. Vi tør å bruke mer kulørstyrke, mye gult i mange nyanser og rødt. Den før så grå basen er blitt brun, og det gir et mer koselig og lunere hjem, sa Åm.
Nordmenn vil skape personlige hjem, og bruker i stor grad gjenbrukte ting og håndverksjenstander. Glede, optimisme og naturinspirasjon preger interiøret.
– Vi er ikke lenger så opptatt av å skape helhet ved å bruke samme farge og materiale overalt. Nå bruker vi forskjellige farger og gulv fra rom til rom, og ser på hele rommet. Vi maler tak og lister også – ikke bare veggene. Gulvet er også et stort og viktig interiørprodukt, sa hun.
Light Wellnes – en lys og lett stil med nordisk preg
Naturen spiller en stor rolle. Lite kulørsterke farger. Paletten kan være varm eller kald, monokrom eller med god variasjon. Organiske former. Lyst treverk, gjerne i kontrast til tre, metall eller stein.
- Nytt og gammelt blandes
- Mye tekstil og blomstermønstre
- Treverk, jordfarger og bruntoner, pluss rosa
Colourful Soul – en fargerik stil som gir liv og glede til hjemmefølelsen
Det kan være pomp og prakt eller mer rolig og dynamisk. Klesmoten byr på sterke farger, mens interiøret naturlig nok er mer dempet.
- Bruke nabofarger, og sette til komplementærkontraster
- Rødt, grønt, terrakotta
- Gammelt og nytt blandes
Dark Nostalgic – en moderne Wow-stil med lune farger
En mørkere, mer dempet stil. Lun, delikat og litt luksuriøs. Minner og tradisjoner møter nye impulser med jordfarger, dypt blått og grønt. Bli inspirert av luksuriøs hotellstil, Art Deco, Halvor Bakke, Dark Academia.
- Varme metallfarger og glass, gulldetaljer
- Mørke farger; brunt, svart og oker
- Mørkbeiset treverk, korktapet, tepper
Glede og optimisme
OPTIMISME: – Når verden er ustabil, trenger vi trygghet i hjemmet. Vi søker optimisme, glede, trygghet og stabilitet.
Thorhild Rustenberg fra InHouse og Storeys, var inne på samme spor i sin presentasjon av trendbildet nå.
– Vi har gått fra kjip pandemi, til KAOS. Det skulle jo bli så bra, så ble det egentlig bare verre, sa hun, og fortsatte: Når verden er ustabil, trenger vi trygghet i hjemmet. Vi søker optimisme, glede, trygghet og stabilitet.
Hvis interiørene før pandemien var preget av mørke farger, stramme og glatte flater, skal de i post-pandemiens Norge være lyse, lette og ha mye tekstur. Dette er både tepper og tapeter gode eksempler på:
– I teppene kombinerer vi nå kort og lang luv, og vi blander matte og blanke garntyper. Dessuten kommer jute sterkt. Det er utpekt som et av fremtidens materialer. Jute er hurtigvoksende, lett å gro uten plantevernmidler og et bærekraftig valg, sa hun.
Å tenke langsiktig og ta gode valg ender nå ofte opp med klassiske mønstre. Denne tendensen kalte Rustenberg Nostalgia, og viste eksempler fra Arts & Crafts-bevegelsen, orientalske tepper og Grandma Core eller Cottage Core.
En annen viktig trend er det perfekt uperfekte.
– Denne stilen preges av naive mønstre, gjerne med et innslag av humor. Her er InHouse samarbeid med Edda Gimnes et eksempel. Edda arbeider i skjæringspunktet mellom mote og kunst, og vårt oppdrag til henne var å prioritere det imperfekte, naive og lekfulle, og å bruke mye farge og forskjellige teknikker for å gi energi og dybde, sa Rustenberg.
- Ta med naturen inn; treverk, stein
- Sanselig struktur, taktilitet
- Mangfoldighet
- Tilhørighet og tradisjon
- Humor og naivitet
- Perfekt uperfekt
Bli inspirert av: The Flintstones, The Jetsons, hotellet Somerro, Jonathan Adler
Natur og velvære er interiørtrenden nå
IFI Trendforum definerte interiørtrendene for 2024
Grip sjansen til å forme fremtidens interiør- og oppussingstrender!
Maison & Objet høst 2023: Lekent og gøyalt i kokhett Paris
Fra Innedagen til Inneuken
NCSs fargetrender for 2024 går i ett med naturen
Mal Proffs 75-årsjubileum i Romsdalen
Fra minimesse og inspirerende foredrag til grotteferd med saksofonmusikk og topptur i Romsdalsalpene – Mal Proff feiret sitt 75-årsjubileum med en helg deltakerne sent vil glemme.
Fra møbler til dun
Pål Eid-Hviding er ny markedssjef i Norsk Dun, Norvigroup, med lang erfaring fra norsk møbelindustri og et sterkt engasjement for norsk produksjon. Han bor i Bærum og ser fram til...
Gulv under press – men med glimt av lys
Gulvet er kanskje ikke det mest synlige elementet i et rom, men det setter tonen for totalopplevelsen. Nå viser nye tall at mange husholdninger har planer om å oppgradere gulvet sitt...
Norsk Dun vant årets ledestjerne innen bærekraft
Norsk Dun har mottatt prisen for årets ledestjerne innen bærekraft takket være sitt initiativ for innsamling og gjenbruk av gamle dundyner og dunputer. Selskapet har etablert en sirkulær...
Designers Saturday: Utstillerrekord og gjenbrukstema
Designers Saturday ble arrangert i Oslo 12.–14. september, og samlet nær 190 utstillere – det høyeste antallet noensinne. Årets tema var Repurpose – gjenbruk, og det tok mange utstillere...
SoMe-spesialist for tepper og prosjektgulv
Mathilde Sofie Ryen Hansen er nye medarbeider i InHouse Group AS/InHouse Prosjekt AS. Mathilde er 19 år gammel, og hennes arbeidsoppgaver er å fronte produktene i sosiale medier....