Med «Trondheim» til Nidarosdomen
Fargemagasinet har vært i Trondheim for å se på «Trondheim»; det nyeste laminatgulvet i ekstra stort format fra Pergo. – Vi ønsket å skape et gulv der tradisjon og trender møtes, sier Anita Røberg.
Iver Valkvæ/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Da Pergo skulle vise frem sitt nyeste laminatgulv «Trondheim» var det ingen plass det passet bedre å gjøre det på enn nettopp i Trondheim. Det var strålende sol da vi ankom byen, og værgudene spilte virkelig på lag den dagen.
STRÅLENDE VÆR: Trondheim viste seg fra sin beste side da Fargemagasinet tok turen sammen med Pergo for å vise frem deres nyeste laminatgulv; «Trondheim».
Inspirert av norske byer
For rundt to år siden var Fargemagasinet med Pergo til Lillehammer da de presenterte laminatgulvet «Lillehammer». Nå har Pergo lansert et nytt laminatgulv, denne gangen en såkalt longplank, og vi var selvsagt med på en bytur denne gangen også. Anita Røberg, salgsrepresentant for Pergo, poserer med et plankebord på den gamle bybroen i Trondheim, med Bryggerekka i bakgrunnen.
– Her står jeg med «Trondheim» som er Pergos nyeste laminatgulv. Det har et skandinavisk design, og kommer i hele 14 farger med matchende gulvlister. Gulvet har en presset V-fas som gir den ett veldig naturtro bilde, og i og med at det er en longplank vil gulvet gi en veldig god romfølelse, spesielt i større rom, sier Røberg.
LONGPLANK: Longplanken «Trondheim» er 205 cm lang, 21,1 cm bred og 9,5 mm tykk, noe som vil gi en veldig god romfølelse, spesielt i større rom.
Ny teknikk i produksjonen
– Når vi produserte laminatgulv tidligere, freste vi V-fasen, det gjør vi ikke lenger. Nå blir den presset. Det gjør at dekoren følger ned i V-fasen, noe som gir et 100 prosent vanntett gulv. Det gjør at vi kan levere gulvet med en «Aquasafe» vanngaranti på 15 år, sier Røberg.
– For å få et naturtro utseende tar vi bilder av vår egen parkett, og de bildene 3D dimensjoneres ned i laminaten. Da får vi kvister i ulik høyde akkurat som på et parkettgulv. Plankene har en god struktur og en dybde fra 0,1 til 1,5 mm. God struktur vil gjøre gulvet lunere og varmere å gå på, da det blir mer luft mellom foten og gulvet, og luft isolerer, legger hun til.
NY TEKNIKK: – Tidligere brukte vi fresing for å lage V-fasen i laminatgulvet, men nå presser vi den, slik at dekoren integreres i fasen. Dette gir oss et helt vanntett gulv med 100 prosent vannbestandighet, sier Anita Røberg.
Allsidig gulv
«Trondheim» er Svanemerket som resten av Pergos laminatgulv, og det har de vært siden 1995.
– «Trondheims» lange planker gir gulvet et klassisk treutseende som aldri går av moten. Ni ulike design på plankene i pakken gir gulvet et naturlig designuttrykk. Fasing på alle fire kanter og dypere struktur gir gulvet en naturlig følelse som gjør det nesten umulig å skille fra ekte tre, sier Anita Røberg.
– Gulvet har en patentert teknologi som heter «TitanX» som gjør gulvet veldig slitesterkt. Det gjør også at det passer godt til barnefamilier og til de med hund. «Trondheim» kan fint legges i alle rom; i gangen, på kjøkkenet, soverom eller stue.
PERGO I TRONDHEIM: Anita Røberg, salgsrepresentant i Pergo, Lena Dalling, markedssjef i Unilin og Katja Bröms, nordisk markedskoordinator i Unilin, poserer ved Solsiden i Trondheim.
Kunnskapstest på gaten
Til Trondheim har Røberg sammen med sine kolleger Katja Bröms og Lena Dalling fra Pergo tatt med seg sin såkalte «Tafsekasse». I denne boksen ligger det to gulvtyper side om side. På den ene siden ligger et laminatgulv, og på den andre siden ligger et børstet furugulv. Boksen er tilslørt med et sort stoffstykke slik at det ikke er mulig å se hva som er inni. Vi stoppet tilfeldige folk på gaten i Trondheim og inne på Obs Bygg Tiller for å se om de kunne kjenne forskjell på de to gulvtypene.
Både de vi stoppet på Solsiden i Trondheim og Obs Bygg Tiller måtte kjenne og tenke seg godt om før de klarte å bestemme seg for hva som var hva. En ting er sikkert, det er at nordmenn har blitt flinkere på gulv, eller var det kanskje bare flaks? For hele syv av ti vi stoppet klarte å gjette riktig, det er tre mer enn da vi var på Lillehammer for rundt to år siden, hvor fire av ti gjetter riktig.
– Vår oppfatning er at folk generelt har blitt flinkere på gulv, noe som er veldig bra, avslutter Anita Røberg.
<br>
– Jøss, er det en jente som kommer?
Jonas og Dean vant NM i overflateteknikk
Første laminatgulvet med C2C-sertifisering
Full satsing med innovative gulv
Skandinavisk opphav sentralt i Pergos strategi
Sett underlag og gulv i system
Hvordan legge laminatgulv - tips fra eksperten
Den belgiske gulvprodusenten Unilin, kjent for merkenavnet Pergo, fant inspirasjon i historien og atmosfæren til byen Trondheim da de arbeidet med å utvikle sitt nyeste laminatgulv.
Bygg og bevar fortsetter i fire år til
Klima- og miljødepartementet og NHO Byggenæringen er overens om å fortsette samarbeidet om Bygg og Bevar. Programmet forlenges i fire år og får mer penger over statsbudsjettet.
Generasjonsskifte hos Dana Lim
1. januar presenterte Dana Lim Christian Hwaiz Brask som ny CFO. Med spesiell erfaring innen økonomistyring av produksjonsbedrifter, er han klar til å videreføre Dana Lims vekstplaner...
Heimtextil 2025: Rekordvekst og Patricia Urquiola i fokus
Årets viktigste messe for interiørtekstiler, Heimtextil, åpnet 2025 med over 3 000 utstillere fra 142 land og 50 000 besøkende, og markerte med det en sterk start for det nye messeåret.
Grønne nyanser leder vei i 2025
Fargerike har kåret den grønne fargen Vårblad til Årets farge for 2025. – Vårblad er en grønn tone med en allsidighet som gjør den til et naturlig midtpunkt i ethvert rom, skriver Fargerike...
Oslo-malere skal sykle til jobb
Hvem trenger firmabil når arbeidsdagen tilbringes midt i byen? Det var spørsmålet Oslos ordfører Anne Lindboe stilte ved åpningen av en ny, sentrumsnær håndverkerbase. Med Green Hub,...
Forestia setter Svanen-merket på sponplater
Sponplateprodusenten Forestia kan nå sette Svanen-merket på 16 produkter i Norge. Sertifiseringen gir bedriften et effektivt verktøy overfor forbrukere og profesjonelle innkjøpere som...