FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
KJETILSnøskuter.jpg

Foto: Tjæralin

Med gamle tradisjoner til fremtiden

Raffinert tjære, syntetisk harpiks og kokt linolje er de tilsynelatende enkle ingrediensene oppi spannet, men mange har prøvd å etterligne produktet – og ingen har fått det til. Målet er å være leverandøren av det litt tradisjonelle produktet, den som byr på kunnskap, kvalitet og bestandighet som gjør at kundene komme tilbake for mer.

Emma Wold/ifi.no

Emma Wold/ifi.no
Publisert

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Det som i 1983 ble stiftet av Trond Vik og het Snorre Produkter AS, heter i dag Tjæralin. Vikinghjelmen er hentet fra den gamle logoen, og selv om vikinghjelmer ikke egentlig har horn – er det tydelig at beskyttelse og bestandighet er stikkordene vi skal assosiere Tjæralin med.

Produktene til Tjæralin ble patentert allerede i 1987, og konseptet har hele 70 prosent tørrstoff i spannet. Det kommer godt med når man går inn i en tidsepoke der man stadig blir mer opptatt av hva produkter faktisk inneholder, og kunnskapen om dette ønsker de skal komme godt frem.

– Selektiv distribusjon sørger for at kun de flinkeste faghandlene jobber med produktene våre, og veileder og hjelper kundene best, sier Stein-Erik Cedergren, som i februar i år tok over som leder i bedriften. – Det gjør også at vi er med på å bidra til positiv omsetning hos forhandleren. Vi er veldig stolte av det.

Tjær-a-lin

Navnet på produktet er hentet rett fra innholdsfortegnelsen på spannet. Tjære, alkyd og linolje, forkortet til navnet Tjæralin.

– Tjæra er raffinert og så ren som man får den, og hentet fra bartrær. At linolja er kokt er viktig, for egenskapene på kokt linolje er helt annerledes enn rå linolje, forteller Kjetil Krogh, som jobber som produktsjef i bedriften. Det har han gjort i over ti år.

– Det som er så unikt med produktene våre er at du kan påføre dem ned i minus femten grader. Det er ganske viktig hvis du for eksempel nettopp har fått opp et nybygg som bare har fabrikkgrunning på kledningen. Du har fortsatt tid til å få på behandlinga så huset er beskyttet.

Se flere bilder
Tjæralin på henger

Foto: Tjæralin

TOMMEL OPP: – Det som er så unikt med produktene våre er at du kan påføre dem ned i minus femten grader, sier produktsjef Kjetil Krogh, avbildet med Tjæralin på hengeren.         

Glemmer ikke

På spørsmål om hvor Tjæralin ser seg selv om noen år, er Sondre Nervik rask på å svare. Han er nyansatt teknisk sjef, med både doktorgrad og høyt engasjement i faget.

– Vi er inne i et skjæringspunkt, nå tar vi de gamle, gode produktene med oss videre. Det gamle som er bra skal moderniseres og bli bedre, men vi glemmer ikke hvor Tjæralin kommer fra.

– På mange måter har vi hentet ut det som beskytter treet naturlig direkte fra treverket selv, puttet det i spann og gjort det klart til å beskytte treverket på kledningen. Det trekker godt inn i treverket, for å si det sånn.

Trofaste kunder med eget kallenavn

– Det er kvaliteten som gjør at kundene kommer tilbake, forteller Krogh. – Vi ser det på kundenumrene.

Har dere fortsatt kunde nummer 1 og 2?

– Det er virkelig ikke langt unna, de første kundene til Trond Vik sprøytemalte låvene i låverød og brun. Vik blandet produktene i garasjen og kjørte ut og leverte personlig. Vi ser ofte at de som har begynt med Tjæralin kommer tilbake for mer, vi kaller dem Tjæralinere, sier Krogh med et lurt smil i skjegget.

Og det er det som er målet: å være leverandøren av det litt tradisjonelle produktet, den som byr på kunnskap, kvalitet og bestandighet, som gjør at kundene komme tilbake for mer.

– Det som også er fint å få frem er at selv om produktet inneholder både tjære og linolje, kan  flatene overmales senere med både vannbasert og oljebasert maling uten at det dannes blærer. Det er ganske unikt, og det betyr at du kan teste Tjæralin uten å måtte forplikte deg til noe, understreker Krogh.

Se flere bilder
hytte

Foto: Tjæralin

TJÆRALINERE: Kundene kommer tilbake for mer. Målgruppen er alle boligfelt i hele Norge, men produktene er også godt kjent på hyttemarkedet.         

Komplett sortiment

Selv om Tjæralin er mest kjent for eksteriørbeisen sin, er produktsortimentet komplett.

– Vi har en komplett interiørserie, understreker Stein-Erik Cedergren. – I år kom vi med en interiørbeis som har blitt veldig godt tatt imot, neste år kommer et helt nytt interiørkonsept vi er veldig spente på. Fokuset er på kvalitet og miljø, vi gleder oss til å si mer.

Det er også kort vei fra idé til produkt på kontoret. Tjæralins eksteriørprodukter har fra naturens side høy glans, men da matt ble populært, var det selvsagt at de dekkende produktene også måtte komme i en matt versjon. Som sagt, så gjort.

– Via San Marco i Italia, som er på eiersiden hos Tjæralin, kan vi også hente inn utrolig spennende produkter, for eksempel Marco Polo-serien med effektmaling, understreker Cedergren. – Det er nesten så vi kaller dem for tapet på boks. 

Se flere bilder
ansatte på tjæralin på deres lager

Foto: Emma Wold/ifi.no

STORT LAGER I SKI: Tjæralin har store og moderne lokaler i Ski.

Inn i fremtiden

Tjæralin AS går nå inn som medlemmer i IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør, og Cedergren gleder seg til samarbeidet.

– Markedet til Tjæralin er alle boligfelt i hele Norge. Vi har mye teknisk kompetanse vi kan bidra med etter mange års erfaring i bransjen, og jeg ser på det som en selvfølge å være med i en bransjeorganisasjon som jobber for økt kompetanse i markedet.

Bjelin med ny region-KAM
Nytt om navn

Bjelin med ny region-KAM

Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.