Markedet for ROT i boliger er normalisert
Etter to år med pandemi og et oppussingsmarked på steroider, viser Prognosesenterets ByggMonitor-analyse at 2022 ble et mer normalt oppussingsår. Andelen som planlegger å pusse opp utvendig er noe lavere enn under pandemien, og vi ser at nivået nå ligger på omtrent samme nivå som før 2020.

Kåre Elnan/Prognosesenteret
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Under pandemien var andelen som pusset opp på over 40 prosent, hvorav 18-20 prosent utførte utvendige oppussingsarbeider på boligen. I 2022 var det nesten 37 prosent av husholdningene som gjennomførte oppussingsarbeider, hvorav 17 prosent utførte utvendige arbeider.
Høysesongen nærmer seg
I takt med at dagene blir lengre og temperaturen stiger, materialiseres planene for utvendig vedlikehold. Planleggingen starter gjerne på vårparten (mars/april), mens høysesongen for gjennomføring av utvendige oppussingsarbeider er høyest i perioden mai-august. Historisk sett skjer to av tre utvendige oppussingsarbeider i denne perioden.
Andelen som planlegger å pusse opp utvendig er noe lavere enn under pandemien, og vi ser at nivået nå ligger på omtrent samme nivå som før 2020. Til tross for en generell nedgang i andelen som planlegger å pusse opp utvendig, er det interessant å registrere at det er to tiltaksområder som skiller seg ut i positiv forstand.
Andelen som planlegger å bytte vinduer økte fra 16 prosent i 1. kvartal 2021 til 20 prosent i samme periode i 2022. Økningen fortsetter, og ved siste måling svarer 34 prosent av dem som skal pusse opp utvendig, at de planlegger å bytte et eller flere vinduer i boligen. Tilsvarende utvikling ser vi i andelen som vil legge ny isolasjon/tilleggsisolere boligen, hvilket er en klar indikasjon på at husholdningene i økende grad vil gjennomføre tiltak som kan bidra til å redusere energiforbruket i boligen.
Det er fortsatt flest som svarer at de skal male eller beise boligen utvendig, mens andelen som planlegger denne typen utvendig vedlikehold, har falt fra 63 prosent i 3. kvartal 2020 til 48 prosent (av dem som skal pusse opp utvendig) i 1. kvartal 2023.
MALEARBEIDER: Det er fortsatt flest som svarer at de skal male eller beise boligen utvendig, mens andelen som planlegger denne typen utvendig vedlikehold, har falt fra 63 prosent i 3. kvartal 2020 til 48 prosent (av dem som skal pusse opp utvendig) i 1. kvartal 2023.
Hvem planlegger i størst grad å pusse opp utvendig?
Andelen som planlegger å pusse opp er høyest i aldersgruppen 40-54 år med 19 prosent, etterfulgt av aldersgruppene 30-39 år og 55-64 år, der 15 prosent svarer at de vil pusse opp boligen utvendig. Andelen som planlegger å pusse opp utvendig er desidert høyest blant dem som bor i eneboliger (23 prosent), hvilket er mer enn dobbelt så høy andel som blant dem som bor i småhus (12 prosent) eller leilighet (4 prosent).
Geografisk er det husholdningene bosatt på Sørlandet som i størst grad planlegger utvendige oppussingsarbeider inneværende år.
Hvor mye penger bruker vi på utvendige oppussingsarbeider?
For perioden 2015-2022 brukte de som pusset opp utvendig i gjennomsnitt nesten 55 000 kroner på denne typen arbeider. Nivået har imidlertid økt over tid, og i 2022 brukte de som pusset opp boligene utvendig, mer enn 70 000 kroner i gjennomsnitt.
Utvendig oppussing, sett fra innsiden
Hvordan ble 2023, og hva tror vi om ROT- markedet i 2024?
Finansministeren har talt: Nedover er oppover i denne sammenhengen
7 av 10 gulvoppussere velger nytt istedenfor gjenbruk
Nordlendinger bedre på GDS enn Oslo-folk
Torsdag 4. mai arrangerer IFI Hussjekken
TILBAKE TIL NORMALEN: Etter to år med pandemi og et oppussingsmarked på steroider, viser Prognosesenterets ByggMonitor-analyse at 2022 ble et mer normalt oppussingsår.
Kåre Elnan er partner og markedsdirektør i Prognosesenteret AS. Han har jobbet i selskapet siden 1990 og har meget bred erfaring med alle typer analyser rettet mot bolig- og forbrukermarkedet i Norden.
InHouse Prosjekt overtar distribusjonen av Zero
Kährs Norge overlater distribusjonen av enomergulvet Zero til InHouse Prosjekt. Eksisterende agentnettverk opprettholdes, og et utvalg av bestselgerne skal etter planen lagerføres i...
Årets farger fra Nordsjö 2026: The Rhythm of Blues
Nordsjö har lansert Årets farger 2026. Denne gangen er det ikke én farge, men tre som lanseres: Free Groove, Mellow Flow og Slow Swing. Under temaet «Din plass, ditt tempo» presenterer...
Mer opptatt av kvalitet og produktivitet enn pris
Pris er ikke viktigst når malere velger maling. En ny undersøkelse fra Flügger, basert på svar fra 500 malerbedrifter i Norge, Sverige og Danmark viser at kvalitet og effektivitet veier...
Montér styrker laget mot privatmarkedet
Optimera Montér ansetter Allan Ingwersen som ny konseptdirektør for privatmarkedet. Ingwersen kommer fra jobben som kreativ leder i den internasjonale sportskjeden XXL, der han har...
Nytt gulvshowrom markerer satsing på arkitekter og designere
Tarkett Atelier Oslo er det nye møtestedet for arkitekter og designere. Beliggende i nyåpnede Construction City, viser Tarkett her frem sine gulvprodukter i splitter nye omgivelser.
En oase av autentisk kunst
I rustikk stil med naturlige teksturer i jordfarger, sømløst blandet med ikoniske designelementer lager Omexcos kolleksjon Oase et rolig og hjemmekoselig miljø. Tapetene er...