FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
Slitt-fasade-FotoCheraWestmanIFIno-0502.JPG

Foto: Chera Westman/ifi.no

Markedet for ROT i boliger er normalisert

Etter to år med pandemi og et oppussingsmarked på steroider, viser Prognosesenterets ByggMonitor-analyse at 2022 ble et mer normalt oppussingsår. Andelen som planlegger å pusse opp utvendig er noe lavere enn under pandemien, og vi ser at nivået nå ligger på omtrent samme nivå som før 2020.

Kåre Elnan/Prognosesenteret

Kåre Elnan/Prognosesenteret
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Under pandemien var andelen som pusset opp på over 40 prosent, hvorav 18-20 prosent utførte utvendige oppussingsarbeider på boligen. I 2022 var det nesten 37 prosent av husholdningene som gjennomførte oppussingsarbeider, hvorav 17 prosent utførte utvendige arbeider.

Høysesongen nærmer seg

I takt med at dagene blir lengre og temperaturen stiger, materialiseres planene for utvendig vedlikehold. Planleggingen starter gjerne på vårparten (mars/april), mens høysesongen for gjennomføring av utvendige oppussingsarbeider er høyest i perioden mai-august. Historisk sett skjer to av tre utvendige oppussingsarbeider i denne perioden.

Andelen som planlegger å pusse opp utvendig er noe lavere enn under pandemien, og vi ser at nivået nå ligger på omtrent samme nivå som før 2020. Til tross for en generell nedgang i andelen som planlegger å pusse opp utvendig, er det interessant å registrere at det er to tiltaksområder som skiller seg ut i positiv forstand.

Andelen som planlegger å bytte vinduer økte fra 16 prosent i 1. kvartal 2021 til 20 prosent i samme periode i 2022. Økningen fortsetter, og ved siste måling svarer 34 prosent av dem som skal pusse opp utvendig, at de planlegger å bytte et eller flere vinduer i boligen. Tilsvarende utvikling ser vi i andelen som vil legge ny isolasjon/tilleggsisolere boligen, hvilket er en klar indikasjon på at husholdningene i økende grad vil gjennomføre tiltak som kan bidra til å redusere energiforbruket i boligen.

Det er fortsatt flest som svarer at de skal male eller beise boligen utvendig, mens andelen som planlegger denne typen utvendig vedlikehold, har falt fra 63 prosent i 3. kvartal 2020 til 48 prosent (av dem som skal pusse opp utvendig) i 1. kvartal 2023. 

Se flere bilder
flassende maling sjekkes

Foto: Kristian Owren/ifi.no

MALEARBEIDER: Det er fortsatt flest som svarer at de skal male eller beise boligen utvendig, mens andelen som planlegger denne typen utvendig vedlikehold, har falt fra 63 prosent i 3. kvartal 2020 til 48 prosent (av dem som skal pusse opp utvendig) i 1. kvartal 2023. 

Hvem planlegger i størst grad å pusse opp utvendig?

Andelen som planlegger å pusse opp er høyest i aldersgruppen 40-54 år med 19 prosent, etterfulgt av aldersgruppene 30-39 år og 55-64 år, der 15 prosent svarer at de vil pusse opp boligen utvendig. Andelen som planlegger å pusse opp utvendig er desidert høyest blant dem som bor i eneboliger (23 prosent), hvilket er mer enn dobbelt så høy andel som blant dem som bor i småhus (12 prosent) eller leilighet (4 prosent).

Geografisk er det husholdningene bosatt på Sørlandet som i størst grad planlegger utvendige oppussingsarbeider inneværende år.

Hvor mye penger bruker vi på utvendige oppussingsarbeider?

For perioden 2015-2022 brukte de som pusset opp utvendig i gjennomsnitt nesten 55 000 kroner på denne typen arbeider. Nivået har imidlertid økt over tid, og i 2022 brukte de som pusset opp boligene utvendig, mer enn 70 000 kroner i gjennomsnitt.

Mer informasjon
Les mer
KÅRE ELNAN
Se flere bilder

Foto:

TILBAKE TIL NORMALEN: Etter to år med pandemi og et oppussingsmarked på steroider, viser Prognosesenterets ByggMonitor-analyse at 2022 ble et mer normalt oppussingsår.  

Kåre Elnan er partner og markedsdirektør i Prognosesenteret AS. Han har jobbet i selskapet siden 1990 og har meget bred erfaring med alle typer analyser rettet mot bolig- og forbrukermarkedet i Norden.        

Bjelin med ny region-KAM
Nytt om navn

Bjelin med ny region-KAM

Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.