Mange skal pusse opp gulv
Gulvet er den delen av boligen vi bruker mest. Det er på mange måter plattformen i boligen, og danner basisen i alle rom vi lever i. Med unntak av malerarbeider, er oppussing av gulvene i boligen den vanligste formen for innvendig oppussing i norske boliger.

Kåre Elnan/Prognosesenteret
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Nesten 620 000 husholdninger i Norge planlegger å pusse opp innvendig i løpet av det kommende året. Historisk sett har omtrent 40% av de som pusser opp boligen innvendig, pusset opp gulvene i ett eller flere rom i boligen, hvilket tilsier at nesten 250 000 husholdninger vil gjøre noe med gulvene i boligen i løpet av året.
25 kvadratmeter i gjennomsnitt
De som bytter eller pusser opp gulvene i boligen, bytter i gjennomsnitt litt over 25 kvadratmeter gulv, der eneboligeierne ligger på topp med et gjennomsnitt på nesten 32 kvadratmeter når de pusser opp gulv i boligen. Tilsvarende for småhus og leiligheter er ca. 20 kvadratmeter. Legger vi disse nøkkeltallene til grunn, tilsier det et potensiale på 6,2 millioner gulvkvadratmeter årlig!
Kjøkken og bad på topp
Kjøkken og bad er de to rommene som flest husholdninger har på blokken når det gjelder oppussing av gulv. Disse rommene totalrenoveres ofte når de pusses opp, og har gjerne spesifikke krav når det gjelder materialvalg på gulvene. På badet brukes nesten utelukkende fliser, alternativt vinyl. På kjøkkenet er valgmulighetene større, men gulvtyper som er enkle å rengjøre og som er slitasjesterke, velges ofte på kjøkkenet. Mer enn stue er også rom der en betydelig andel av husholdningene kommer til å pusse opp gulvet.
KJØKKEN: I kjøkkenet vil mange ha gulv som er enkle å holde rene og er robuste. Sensation Long Plank fra Pergo tåler absolutt en vannsprut eller to.
Byggevarehusene dominerer fortsatt
Mer enn halvparten av husholdningene som bytter gulv i boligen handler gulvet i et nærliggende byggevarehus, mens 3 av 10 svarer at de handler gulv i en spesialforretning. Foreløpig er ikke netthandel innen gulv noen stor trussel for de tradisjonelle fysiske handelskanalene, da kun 1% svarer at de handler gulv i nettbutikker.
- Ca. 250 000 husholdninger vil pusse opp gulv
- Bytter årlig i snitt 25 kvadratmeter gulv
- Potensiale på 6,2 millioner gulvkvadratmeter årlig
- 52 000 husholdninger planlegger å bytte gulv på kjøkkenet
- 60 000 husholdninger vil bytte gulv på badet
MULIGHETER: De rundt 250 000 husstandene som skal kjøpe gulv i år har mange gulvtyper å velge blant. Lyse tregulv er en av bestselgerne, og kan kombineres med andre materialer i farger som skaper ønsket stil. Gulvene her er fra Tarkett.
Hva kan vi forvente i oppussingsåret som kommer?
Hvem pusser opp hva, hvor ofte og mye?
Partner og markedsdirektør i Prognosesenteret AS. Han har jobbet i selskapet siden 1990 og har meget bred erfaring med alle typer analyser rettet mot bolig- og forbruker- markedet i Norden.
Finansministeren har talt: Nedover er oppover i denne sammenhengen
Torsdag 30. november inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør til frokostmøte med finansminister Trygve Slagsvold Vedum som hovedtaler. Med tittelen «Mørk adventstid...
IFI Trendforum definerte interiørtrendene for 2024
IFI samlet bransjen til Trendforum under Bygg Reis Deg. Etter trendforedrag med IFIs kreative leder, var deltakerne klare for å sette sammen moodboards i grupper. Å lage moodboard er...
Kombinert masse for fug og lim
Combi Tack 547 fra Dana Lim er et kraftig og elastisk produkt som kombinerer fugemasse og lim, og som passer for montering, fuging og tetting både inne og ute. Godkjent for våtrom,...
Kreative gulv med kombinasjoner av teppefliser
Den nye Desso Essence Elements-familien inneholder tre harmoniske design: Pure, Roots og Traces. Sammen muliggjør de uttrykksfulle interiører med moderne farger, myk taktilitet og...
Resirkulert ull i muldvarpsfarge fra Halvor Bakke
I samarbeid med Norvigroup Norsk Dun har Halvor Bakke skapt et unikt ullprogram som utvider soveromskolleksjonen Bedtime Story. Produktene har fått navn etter den populære skidestinasjonen...
Markedssjef hos Norvigroup Norsk Dun
Hege Løvnæseth har startet som markedssjef hos Norvigroup Norsk Dun på Mysen. Hege har vært ansatt i selskapet siden 2021 og har jobbet med webbutikkene og SoMe for Norge og Sverige....