FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
MALESOMMEREN 2024_FotoIverValkve_IFI_no.jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

Malesommeren-24: Malingsalget svinger når været tvinger

Sommeren er høytid for oppussing og malearbeid, men med stor variasjon i værforholdene rundt om i landet har salget av maling og maleverktøy svingt betydelig. Fargemagasinet har snakket med aktører i bransjen for å få et innblikk i hvordan sommeren har vært for dem.

Iver Valkvæ/ifi.no

Iver Valkvæ/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons
Dette spurte vi om:

Hvordan var salget av maling og maleverktøy i sommer?         


Godt fornøyd

Se flere bilder
mann i blå skjorte foran hav

Foto: Robert Walmann/ifi.no

COOP NORGE: Stephan Korsviken.

Stephan Korsviken, Coop Norge SA

Vi har hatt en veldig bra terrasse- og eksteriørsesong. Det startet bra i april-mai, ble litt stille i juni, men det har tatt seg opp i juli-august. Vi ser at folk fortsatt maler ute. Det er jo rundt 20 grader fortsatt, og mange som har utsatt det i sommer gjør det nå isteden. Men vi hadde gjerne ønsket oss mer stabilt vær. Med gode temperaturer på kveldene bruker vi uterommet mye. De som kjøper ny grill og nye utemøbler gjør gjerne noe med gulvet de står på også.

Sommeren er også den største interiørsesongen, og vi har vokst i kroner, men ønsker oss mer stykksalg. Retail er ikke hva det var. Folk pusser kanskje opp en vegg eller ett rom. Nå som kredittkortregningen regner inn og mange har dårlig råd, er å male den billigste oppussingen du kan gjøre.

Summa summarum er vi bra fornøyd. 

Liten forutsigbarhet

Se flere bilder
mann foran malingbokser i hyller

Foto: Chera Westman/ifi.no

FLÜGGER; Rolf Gjølberg.

Rolf Gjølberg, Flügger farve

Når solen titter frem, da skjer det noe, det merker vi. Ustabilt vær gjør forutsigbarheten liten, og vi hadde satt pris på mer stabilt vær som gjør at folk kan planlegge i forhold til maleprosjekter utendørs. Vi har solgt godt med eksteriørprodukter og er fornøyd.

Sommerferien er også en stor interiørmåned. Vi merker det godt i juli, da kommer forbrukerne som bruker deler av ferien til å få gjort noe hjemme. Er det dårlig vær ute, kan man fortsatt male inne.

Generelt tror jeg ikke at Flügger er noe særtilfelle. Vi har nok hatt det likt som andre, tenker jeg. Totalt sett har det vært en god sommer.

Evig optimist

Se flere bilder
mann i skjorte og dressjakke

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

ORKLA HOUSE CARE: Fredrik Aanstad.

Fredrik Aanstad, Orkla House Care

Alt i alt har sommeren vært grei. Vi har solgt mange eksteriørprodukter, spesielt til terrasser. Mai var en veldig god måned, men salget roet seg ned i juni på grunn av dårlig vær flere steder i landet. I juli tok salget seg litt opp igjen og var omtrent på samme nivå som i fjor. Så langt har august startet bra, så totalt sett er vi ganske fornøyde.

Situasjonen ligner mye på fjoråret. I gjør-det-selv-markedet er det store variasjoner, da det er veldig væravhengig. Det positive er at vi har solgt en god del maskiner i sommer, hovedsakelig malesprøyter fra Wagner.

Vi ser positivt på fremtiden og krysser fingrene for en enda bedre sommer neste år.

Oppgang på Vestlandet

Se flere bilder
mann med stor plaket

Foto: Robert Walmann/ifi.no

FARGEGRUPPEN: Are Hemmingsen.

Are Hemmingsen, Fargegruppen

Det har vært en ganske grei sommer. Noen av butikkene som fokuserer på proffkunder har hatt litt mindre å gjøre i sommer, men ellers har salget vært på nivå med tidligere år. Til tross for dyrere tider ser vi at forbrukerne fortsatt investerer i oppussing. På Vestlandet har markedet virkelig tatt seg opp. I fjor var det mye dårlig vær i regionen, men i år har været vært bedre, noe som har ført til økt salg av eksteriørmaling og andre produkter til utendørsarbeid.

Ellers varierer salget noe fra sted til sted, og med 54 butikker er det naturlig at det er litt variasjon. De aller fleste av våre butikker retter seg mot forbrukermarkedet, ikke prosjekter, så det har vært ganske jevnt. I tillegg har salget av interiørprodukter vært som forventet. Derfor er jeg positiv til neste år og har tro på enda bedre tider. Vi ser optimistisk på fremtiden.

Flinke å tilpasse oss

Se flere bilder
dame foran trapp

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

KULØR: Jonhild Bjerkli.

Jonhild Bjerkli, Kulør

Generelt har sommeren vært ganske grei for oss. Vi opplevde en nedgang i juni, men vekst i juli. Oppsummert resulterte det i kjøpstall omtrent på samme nivå som i 2023. Det har også vært store variasjoner rundt om i landet; noen regioner har hatt bedre vær enn andre og dermed flere muligheter til å male.

Vi har vært flinke til å tilpasse oss værforholdene, med interiørkampanjer når det har regnet og eksteriørkampanjer når solen har skint. I juli opplevde vi vekst i malingssalget. Selv om vi selger en del interiørprodukter, er det eksteriørmalingen som har solgt best. Alt i alt ble det en OK sommer.

Pusser opp inne

Se flere bilder
dame i brun genser med hjerteformet anheng

Foto: Happy Homes

HAPPY HOMES: Lene Kristine Åm.

Lene Kristine Åm, Happy Homes

Totalt sett, både innendørs og utendørs, ligger salget på det samme som i fjor eller bedre. Det ser ut som der det har vært dårlig vær til utendørs jobbing, med mye regn på slutten av sommeren, har kundene i stedet gått på prosjekter inne, men ikke de store kostbare prosjektene. Dette skyldes nok prisstigning og rente hvor mannen i gata ikke vil tømme sparekonto før man ser hvor markedet bærer. Likevel er vi heldige som kan tilby enkle fornyelser som ikke tapper kontoen.

I proffmarkedet er det mest av nybygg og rehabilitering pluss overflateoppussing. Hos forbruker ser vi maling av hus og beising av terrasse utvendig, men mer flikking og smått enn de store prosjektene, som å endre farge. Det nevnes at det det har vært en økt etterspørsel i år fra folk som ønsker renovering av bad og vaskerom.

Forbruker har typisk malt hus og frisket opp terrasse ute, og inne går det i stue og soverom.

Går i bølger

Bernhard Spidsø, Alcro

Salget har gått litt i bølger, det virker som om folk har kost seg på ferie. Generelt, både utendørs og innendørs, minner det litt om fjoråret, med litt nedgang på enkelte segmenter mer enn andre. Det har ikke vært helt som vi ønsket, men været er som det er.

Vi har kommet med en ny eksteriørmaling som heter Diamant, som vi har fått mye gode tilbakemeldinger på. Det som er fint med den er at du kan sprøytemale uten å etterstryke. Det gjør at man sparer mye tid, i og med at du kan sprøyte på og få nok dekk. Det vi ser er at det gir kundene muligheten til å male uten å stoppe helt opp på grunn av vekslende vær, fordi man bruker mye mindre tid på jobben.

Untatt fasade- og sprøytemaling vet vi at beisesesongen starer litt tidligere enn maling. Norge er vel litt sånn at etter påsken så kicker man ofte i gang utendørsprosjekt så terrassen er klar til 17. mai.  

Se flere bilder
sort hvitt bilde av mann i mørk dressjakke

Foto: Chera Westman/ifi.no

ALCRO: Bernhard Spidsø.

Totalen ser bra ut

Sigvart Vetle Olsen, Mestergruppen

Totalt sett har salget av maling i Fargerike-butikkene vært relativt bra, hvor omsetningen holder seg på nivå med fjoråret. Salget av utendørsprodukter startet sterkt, spesielt på grunn av en god terrassesesong som bidro til en økning i mai. Dessverre førte en regntung juni til en nedgang i salget av utendørsprodukter. Den tapte omsetningen klarte butikkene å hente inn igjen i juli og august, slik at totalen ser bra ut.

Vi var spente på hvordan renteøkninger, svak valuta og andre samfunnsøkonomiske utfordringer ville påvirke sesongen og kundenes valg av produkter. Det er tydelig at kundene er opptatte av best mulig beskyttelse av hus og hytte, hvor vi ser en økning i andelen maling med lengre holdbarhet til tross for utfordringene vi står oppe i.

Vi har observert en tendens til at kundene fokuserer mer på innendørsprosjekter når været ikke har vært gunstig for utendørs maling, noe som har ført til en liten økning i salget av gulv og tapet i den regnfulle perioden.

Godt salg til tross for ustabilt vær

Jo Inge Jacobsen, Wifa

Det har vært godt salg på eksteriør til tross for ustabilt vær der våre butikker ligger. Når det gjelder interiør, er det en liten nedgang på grunn av færre prosjekter. Basert på innkjøpstall fra butikkene er det på eksteriør en økning på 1,2 prosent, og interiør har en nedgang på 6,7 prosent.

Bjelin med ny region-KAM
Nytt om navn

Bjelin med ny region-KAM

Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.