Mal Proff åpner egen butikk i Sverige
Mal Proff åpner sin første egeneide proffbutikk i Uppsala. I løpet av 2023 vil kjeden åpne ytterligere fem proffbutikker i Sverige.
Chera Westman/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
XL-Bygg og Bolist er to byggevarekjeder innen Mestergruppen som er etablert i Sverige. Nå følger Mal Proff etter til nabolandet.
– Vi ser frem til å etablere oss i Sverige. Mal Proff er Norges ledende leverandør av overflateprodukter til proffmarkedet og vår ambisjon er å ta en betydelig posisjon i det svenske markedet, sier Pål Trudeng, administrerende direktør i Malorama.
UPPSALA FØRST UT: 26. april åpnes den første av Mal Proff ABs butikker i Sverige. I løpet av året åpner kjeden ytterligere fem utsalgssteder.
Starter i Uppsala
I Norge har Mal Proff 82 utsalgsteder, hvorav 21 butikker er egeneide og de øvrige er partnere. Mal Proff omsetter for cirka 1 milliard kroner årlig og har omtrent 100 ansatte i Norge. Den første svenske butikken åpnes 26. april i Uppsala, 7 mil nord for Stockholm.
– Etableringen av Mal Proff-kjeden i Sverige er en videreføring av konseptet som er godt kjent blant malere og gulvleggere i Norge. Produktsortimentet i Sverige vil ha våre kjente varemerker, men vil i tillegg bli styrket ytterligere med blant annet malingsprodukter fra Beckers, sier salgsdirektør Terje Langmoe.
Det svenske proffmarkedet for maling og myke gulvprodukter med tilbehør beregnes til å være dobbelt så stort som det norske. Selskapet Mal Proff AB er opprettet som en egen salgs- og driftsorganisasjon og en svensk VD for tiltrer i løpet av mai.
UTVIDET SORTIMENT: Produktsortimentet i Sverige består av kjente varemerker fra Norge, men utvides med malingsprodukter fra Beckers.
«Gode forutsetninger»
– Vi har en bra businessmodell og med alt det Mal Proff-konseptet tilbyr, så har vi gode forutsetninger for å bli et attraktivt valg for kundene. Vi har bygget opp et helt nytt team i Sverige, og er veldig imponert over alt som har blitt gjort i forbindelse med etableringen og nyåpningen av den første butikken vår i Uppsala, sier Langmoe.
– Det svenske markedet er interessant, og dette er en spennende satsning som vi har stor tro på. Mal Proff er en del av Mestergruppen-konsernet som allerede har god forankring i det svenske markedet. Med etableringen av Mal Proff-kjeden i Sverige forsterker vi vår posisjon her, forteller Trudeng.
OPTIMIST: – Vi har en bra businessmodell og med alt det Mal Proff-konseptet tilbyr, så har vi gode forutsetninger for å bli et attraktivt valg for kundene, sier Terje Langmoe.
Heimtextil 2026: Tepper og gulv tar større plass
Tekstile gulv, tepper og andre gulvløsninger får en tydeligere hovedrolle når Heimtextil går av stabelen i Frankfurt 13.–16. januar 2026. Med fire hallnivåer for tepper og et nytt Future...
2026 i sikte: Hva mener bransjen om året som kommer?
Byggenæringen har vært preget av lav aktivitet de siste årene, men bildet er ikke ensidig. Vi tok en statussjekk hos sentrale aktører i bransjen og spurte hvordan 2025 har påvirket...
Mestergruppen inngår avtale med Dana Lim
Mestergruppen har valgt Dana Lim Norge som ny leverandør av lim- og fugemasseprodukter. Avtalen gjelder leveranser til kjedene XL-BYGG og Byggtorget. Implementeringen starter i første...
Et nytt kapittel i Torvikbukt
Når Gjøco nå forbereder et kommende generasjonsskifte, skjer det med beina godt plantet i Torvikbukt og blikket rettet mot fremtidens krav i malingsmarkedet. Med lokal produksjon, sterk...
Årets farge fra Pantone: Et blankt lerret
Den hvite fargen Cloud Dancer er av Pantone utpekt som Årets farge for 2026. fargen beskrives som et blankt lerret som gir ro.
Tapet på TV inspirerer
Når Halvor Bakke bruker tapet i Eventyrlig Oppussing, ringer telefonen hos Storeys. Og når helt vanlige amatører i TV2s Fjellhytta til og med klarer å sette opp tapet i taket, inspirerer...
