Luksuriøst tema på trendmesse
I mars blir det atter interiørtrendmesse i Paris da Maison&Objet åpner dørene til trendutstillinger og messehaller. Denne gang med luksus i sentrum.

ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Søkelyset blir rettet mot luksus på Maison&Objets neste messe, som går i Paris 24.-28. mars. Vi blir invitert til å gjenoppdage begrepet i alle sine nyanser. Besøkerne vil fristes av både «Uber Luxury» og «Lux Populis».
POMP OG PRAKT: Maison&Objet i Paris vil I mars vise frem luksus fra forskjellige vinkler. Under tema «Uber Luxury» og «Lux Populis» løfter messen frem både pop-kultur og ulike kombinasjoner av håndverk og teknologi. Parallelt går nettutstillingen The Invisible Collection presenteres morgendagens ikoniske design. Her vises: Bosa ft. Jayme Hayon.
Populærkultur og håndverk
– Det første er en kombinasjon av utsøkt håndverk og ny teknologi, med et bein i fortiden og det andre i fremtiden. I denne trenden utvikler designerne materialer med hjelp av fysikere. Tekstiler er vevd med silke, kobber og LED-tråder, sofaer blir samkjørte konstruksjoner – og ventelistene for disse stadig mer eksklusive objekter for begjær blir lengre og lengre, sier Joséphine Sconza, messens representant i Norge.
Det siste av de to begrepene strekker seg mot pop-kulturen, henter inspirasjon fra gatekulturen, og blir drevet frem av en generasjon oppvokst med reality-TV, Instagram og Tik-Tok, og med oppmerksomheten festet på inkluderingens verdier. Med denne trenden går luksus ut på gatenivå. «Master Chefs» slik man ser dem på TV blir superstjerner i kjøkkenkulturen, joggesko i begrensete opplag med høy prisklasse flyr fra hyllene, og gateartister som Banksy og JR flytter inn i kresne samleres dagligstuer.
MESSEFOKUS: Besøkerne til Maison & Objet vil fristes av både «Uber Luxury» og «Lux Populis».
Utstilling på nett
Maison&Objet inviterer også til «The Invisible Collection», en eksepsjonell online-presentasjon av ny design fra unge talenter innenfor samtidens interiørinnredning. I en vakker setting, skapt av Émilie Bonaventure, presenterer «The Invisible Collection» en visjon for ansvarlig luksus og avansert håndverk, ved å vise møblene og gjenstandene som blir morgendagens ikoniske design.
Signatur-sektoren på messen viser noen av de mest utsøkte eksemplene på disse nye luksusbegrepene. Den presenterer høydepunkter av ikonisk design, utsøkte materialer, både naturlig rå og mer sofistikerte, en-av-sitt-slag og mye omtalte gjenstander, en miks av luksus, dristig stil og eleganse, for møbler og dekorativ design med karakter.
Popup-utstilling om design og bærekraft
Maison&Objet 2022: Nå skal vi invitere naturen inn
Farger og tekstil i fokus på Oslo Design Fair
Glem gamle regler for hvilke farger som passer sammen
Du trenger færre farger enn du tror
Her er Flüggers nye flaggskip!
Mal Proffs 75-årsjubileum i Romsdalen
Fra minimesse og inspirerende foredrag til grotteferd med saksofonmusikk og topptur i Romsdalsalpene – Mal Proff feiret sitt 75-årsjubileum med en helg deltakerne sent vil glemme.
Fra møbler til dun
Pål Eid-Hviding er ny markedssjef i Norsk Dun, Norvigroup, med lang erfaring fra norsk møbelindustri og et sterkt engasjement for norsk produksjon. Han bor i Bærum og ser fram til...
Gulv under press – men med glimt av lys
Gulvet er kanskje ikke det mest synlige elementet i et rom, men det setter tonen for totalopplevelsen. Nå viser nye tall at mange husholdninger har planer om å oppgradere gulvet sitt...
Norsk Dun vant årets ledestjerne innen bærekraft
Norsk Dun har mottatt prisen for årets ledestjerne innen bærekraft takket være sitt initiativ for innsamling og gjenbruk av gamle dundyner og dunputer. Selskapet har etablert en sirkulær...
Designers Saturday: Utstillerrekord og gjenbrukstema
Designers Saturday ble arrangert i Oslo 12.–14. september, og samlet nær 190 utstillere – det høyeste antallet noensinne. Årets tema var Repurpose – gjenbruk, og det tok mange utstillere...
SoMe-spesialist for tepper og prosjektgulv
Mathilde Sofie Ryen Hansen er nye medarbeider i InHouse Group AS/InHouse Prosjekt AS. Mathilde er 19 år gammel, og hennes arbeidsoppgaver er å fronte produktene i sosiale medier....