Luksuriøst tema på trendmesse
I mars blir det atter interiørtrendmesse i Paris da Maison&Objet åpner dørene til trendutstillinger og messehaller. Denne gang med luksus i sentrum.
ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Søkelyset blir rettet mot luksus på Maison&Objets neste messe, som går i Paris 24.-28. mars. Vi blir invitert til å gjenoppdage begrepet i alle sine nyanser. Besøkerne vil fristes av både «Uber Luxury» og «Lux Populis».
POMP OG PRAKT: Maison&Objet i Paris vil I mars vise frem luksus fra forskjellige vinkler. Under tema «Uber Luxury» og «Lux Populis» løfter messen frem både pop-kultur og ulike kombinasjoner av håndverk og teknologi. Parallelt går nettutstillingen The Invisible Collection presenteres morgendagens ikoniske design. Her vises: Bosa ft. Jayme Hayon.
Populærkultur og håndverk
– Det første er en kombinasjon av utsøkt håndverk og ny teknologi, med et bein i fortiden og det andre i fremtiden. I denne trenden utvikler designerne materialer med hjelp av fysikere. Tekstiler er vevd med silke, kobber og LED-tråder, sofaer blir samkjørte konstruksjoner – og ventelistene for disse stadig mer eksklusive objekter for begjær blir lengre og lengre, sier Joséphine Sconza, messens representant i Norge.
Det siste av de to begrepene strekker seg mot pop-kulturen, henter inspirasjon fra gatekulturen, og blir drevet frem av en generasjon oppvokst med reality-TV, Instagram og Tik-Tok, og med oppmerksomheten festet på inkluderingens verdier. Med denne trenden går luksus ut på gatenivå. «Master Chefs» slik man ser dem på TV blir superstjerner i kjøkkenkulturen, joggesko i begrensete opplag med høy prisklasse flyr fra hyllene, og gateartister som Banksy og JR flytter inn i kresne samleres dagligstuer.
MESSEFOKUS: Besøkerne til Maison & Objet vil fristes av både «Uber Luxury» og «Lux Populis».
Utstilling på nett
Maison&Objet inviterer også til «The Invisible Collection», en eksepsjonell online-presentasjon av ny design fra unge talenter innenfor samtidens interiørinnredning. I en vakker setting, skapt av Émilie Bonaventure, presenterer «The Invisible Collection» en visjon for ansvarlig luksus og avansert håndverk, ved å vise møblene og gjenstandene som blir morgendagens ikoniske design.
Signatur-sektoren på messen viser noen av de mest utsøkte eksemplene på disse nye luksusbegrepene. Den presenterer høydepunkter av ikonisk design, utsøkte materialer, både naturlig rå og mer sofistikerte, en-av-sitt-slag og mye omtalte gjenstander, en miks av luksus, dristig stil og eleganse, for møbler og dekorativ design med karakter.
Popup-utstilling om design og bærekraft
Maison&Objet 2022: Nå skal vi invitere naturen inn
Farger og tekstil i fokus på Oslo Design Fair
Glem gamle regler for hvilke farger som passer sammen
Du trenger færre farger enn du tror
Her er Flüggers nye flaggskip!
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...