FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin Bransjestatistikk
Se flere bilder
Fargerike Egersund-FotoJohan Aakre-5.jpg

Foto: Johan Aakre

Live-maling fra New York til Egersund

Den amerikanske, hyperproduktive kunstneren Steve Keene besøkte Egersund Visefestival og lagde der 600 malerier. Fargerike Skadberg Hansen AS sponset maleren med 40 liter maling i knallfarger.

ifi.no

ifi.no
Publisert

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Amerikaneren Steeve Keene regnes som verdens mestproduserende maler og er kjent fra mange musikkfestivaler for å lage platecovere og sin versjon av festivalsteder. Hans utgangspunkt er å lage rimelige malerier som alle har råd til, malt rett på kryssfiner og klare til å henges opp.    

Fargerik maling

Egersund Visefestival klarte å lokke ham over til årets festival, litt dristig når man ikke visste om Keenes spesielle stil ville treffe markedet i en norsk småby. Kostnadene måtte ned, så et ledig butikklokale i gågaten ble lånt til studio og malingsbutikken i etasjen under, Fargerike Skadberg Hansen AS, ble spurt om å sponse 40 liter maling i friske farger til et spesielt stunt.

De ansatte gikk «all in» og sa kjapt at de ville stå klar med blandemaskinen om det ble noe av.

Se flere bilder
kunstner med mange malerier

Foto: Johan Aakre

TOLKER STEDET: Steeve Keene lager rimelige malerier på kryssfiner, og reiser rundt på musikkfestivaler. Maleriene er fortolkinger av byene han besøker. 

Tolking av Egersund

En annen lokal bedrift laget staffelier og hundrevis av treplater, så da landets eldste visefestival kom i gang ble det skikkelig liv, for ikke å si live, i gågaten. Steve Keenes metode er å male seks timer i ett strekk, dag etter dag, mens publikum kan se på og så kjøpe med seg et når malingen har tørket. Men tenk å lokke folk å komme, men at de bare stod og stirret med åpen munn – uten å kjøpe kunsten?

Motivene var malerens egen oppfatning av byen han var kommet til, så folk kjente seg igjen – men kunne alltid si akkurat hvor. Det gjorde motivene spesielle at de traff blink også hos det norske publikummet. Salget gikk strykende, så man slapp å bruke plan B som bestod i alt noen lokale bedrifter ville være klar med støtteoppkjøp om det ble for pinlig.

Se flere bilder
publikum på kunstutstilling

Foto: Johan Aakre

UTHOLDIG: Steve Keenes metode er å male seks timer i ett strekk, dag etter dag, mens publikum kan se på og så kjøpe med seg et når malingen har tørket.

– Den produktive kunstneren tok seg også tid til å lage noen enorme bakgrunner på tekstil til alle musikkscenene, dette satte et fantastisk flott preg på hele festivalen vår, sier festivalsjef Liv Frøyland. 

– Et av konsertstedene kjøpte opp en bakgrunn for å bruke videre, motivene oste av stedets ånd, for å si det slik. Så dette var et kjekt eksperiment, sier hun og uttrykker takknemlighet til de lokaleide bedriftene som gjorde det mulig.

Se flere bilder
Artist på scent med fargerik bakgrunn laget av Steve Keene.

Foto: Johan Aakre

PÅ SCENEN: Et av konsertstedene kjøpte opp en bakgrunn for å bruke videre, motivene oste av stedets ånd, for å si det slik.

Mer informasjon
Les mer
Tekst og foto

Artikkelen er skrevet av Johan Aakre, som også har tatt bildene. 

Aakre er blant annet forfatter, guide på historiske byvandringer, tidligere byutvikler i Egersund og er styremedlem i Stiftelsen Egersund Visefestival.

Nye styrer i IFI og Gulvbransjen
Bransjenytt

Nye styrer i IFI og Gulvbransjen

Ved IFIs årskonferanse på Støtvig Hotel ble det avholdt styremøter i både IFI og Gulvbransjen med valg av nye styremedlemmer.Fredrik Aanstad hadde sittet maksimalt tillatt antall år...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.