Leverer tysk kvalitet på norsk
Økt trygghet selger! Det sier Terje Strømbom Olsen, salgsdirektør i Ardex Norge, som konkurrerer med kunnskap som fremste våpen.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BedriftsreportasjerHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi vil ha lojale kunder som verdsetter vår måte å arbeide på. Ikke alle skal være Ardex-kunder, sier Terje Strømbom Olsen, salgsdirektør i Ardex Norge.
I over 45 år har Ardex levert tysk kvalitet på sparkelmasse og flislim til det norske markedet. Produktene blir i all hovedsak produsert i fabrikken i Hedenstad på Jylland, der de ved behov spesialtilpasses til de sære og varierende norske vinterforholdene. Selskapet, som ble etablert i 1949 i den tyske byen Witten, har ikke de billigste produktene på markedet, men organisasjonen legger heller vekt på produktkunnskap.
– Vi er konkurransedyktig på alle produkter. Vi leverer produkter med lavt forbruk per kvadratmeter, kort tørketid, hurtig herdig og kort ventetid. Merverdien ligger i vår tekniske kompetanse og lange erfaring, sier han.
Sparkling på ekstreme mengder gammel maling er ikke bestandig det beste. Lag på lag med sparkelmasse, og i bunnen rikelig med tjære som «primer» gir også prøver til skrekk-kabinettet i utdanningslokalene til Ardex. Her får håndverkeren lære seg bedre løsninger!
Opplæring er viktig
Med ti ansatte, der seks er tekniske rådgivere som utgjør et landsdekkende støtteapparat med service og oppfølging for kunder i alle bransjer, og et eget Ardex Academy der over 13 000 håndverkere har fått opplæring i produktene, stiller Ardex sterkt på kompetanse.
– Økt trygghet selger, sier Strømbom Olsen og viser oss rundt i lokalene i Jerikoveien på Alna i Oslo. Innvendig er kontorer, verksted og undervisningslokaler nylig blitt pusset opp.
– Vi må få litt farger inn i de grå omgivelsene, sier han.
Og lokalene er i flittig bruk, til Ardex Academy kommer årlig flere hundre håndverkere for å kurses i produkter og bruken av dem. De samarbeider med alle leverandører innen gulv og maling, og henter inn håndverkere fra hele landet til nøye planlagte og tilpassede kurs.
– Vi tar opplæring til et nytt nivå – både opplæring i egen organisasjon og et trenings- og kurstilbud til våre brukere.
– Vi har fokus på sikkerhet og riktig bruk av våre produkter. Det er ekstremt viktig. Vi leverer aldri ut et produkt som prøve. Da kommer vi heller med ut til byggeplassen med det aktuelle produktet og demonstrerer bruken, sier Strømbom Olsen.
Til Ardex Academy kommer årlig flere hundre håndverkere og butikkselgere for å bli kjent med produktene.
Investerer i selskapet
Med en produktguide i lommeformat, og oppdaterte datablad, sjekklister og limanbefalinger for alle gulvprodukter som er tilgjengelige på det norske markedet på nettsidene, skal Ardex være en totalleverandør i hurtige løsninger for maler, gulvlegger flislegger og murer.
Det tyske morselskapet er familieeid, og har eiere som er opptatt av å videreutvikle Ardex.
– De har nylig lagt grunnsteinen til Ardex Tower, et bygg som skal rage 24 etasjer og vil blir vårt nye hovedkontor og blir bygget etter dagens og fremtidens krav inklusive en tropisk have helt på toppen. Totalt har konsernet investert nærmere en milliard kroner i en ny fabrikk og helautomatisk lager i Tyskland, sier Terje Strømbom Olsen.
Ardex holdet fokus på opplæring og kvalitet.
1949: Grunnlagt
3 000: Antall ansatte
820 000 000: Omsetning i euro
38: Antall land med produksjonsanlegg
53: Antall land med kontorer
10: Suksessfulle brands
2400: Ulike produkter
25: Produktkategorier
Solceller gjør Ardex-fabrikk selvforsynt med strøm
Lim utendørs i all slags vær
Maling «Made in Norway»
Presisering av postgrunnlag i NS 3420-T:2019
Innvendig oppussing – hvem, hva, hvor?
Lettere å velge riktig Jordan-verktøy
Limet som holder Danmark sammen
Limeventyret til Dana Lim startet helt tilbake i 1928, og siden den gang har Dana Lim blitt et kjent navn i Danmark og resten av Skandinavia som en av de ledende produsentene av lim,...
Pergo bruker humor i markedsføringen
Pergo tar et morsomt grep for å knytte bærekraft til forbrukerbevissthet. Med enkle ord og morsomme bilder viser de hvordan deres gulv kan hjelpe forbruker til å handle mer bevisst...
1 av 3 rammes av vannskader: Dette sier ekspertene
Vannskader kostet nesten 5,2 milliarder kroner i Norge i 2023. Her er tipsene fra rørekspertene om hvordan du kan unngå å bli en del av statistikken, og hva du må gjøre når ulykken...
Vellykket fagdag om maleverktøy
For første gang inviterte Jordan kolleger i Orkla til fagdag. Også tilfeldig forbipasserende i Drammensveien var velkomne inn for å lære mer om maling og verktøy.
Happy Homes med egen tapetserie
Happy Homes har lansert sin egen tapetserie: Lycke. Tapetene kommer i 40 design, med tre nye til høsten. De er i ren fiberkvalitet og leveres som 53 cm x 10 meter rull. Prisene...
Gode arbeidsforhold sikrer gode hjem
Søndag 28. april markeres den internasjonale arbeidsmiljødagen. – Ved å prioritere mennesket gjennom hele prosessen, fra fabrikk til ferdig hjem, med gode arbeidsforhold og trygge produkter,...