Leder: Vi svartmaler Black Friday
I dag slås butikkdørene opp på vid gap og frister folk til å dra kredittkortet til det gløder. Men hva gjør Black Friday med nisjebutikkene?
ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Meninger og kommentarerHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Bjørg Owren, ansvarlig redaktør Fargemagasinet
– Helt drepen, sukker andre og fortviler. Fra sidelinjen undrer vi på om noen er tjent med sirkuset.
For sirkus er det. De siste ukene har det vært annonser i alle kanaler, som lokker til kjøpefest med elleville priser. Pressebilder fra tidligere år dukker opp, av folkemasser i fullt kappløp mot godbiter lik en glupsk horde, etter å ha stått i kø i flere timer. Selv ble jeg forresten advart, da en butikkmedarbeider ringte for å si i fra at de hadde fått inn en vare jeg ventet på. – Ikke kom på fredag, da er det helt kaos her!
Black Friday er opprinnelig en amerikansk skikk. Dette var dagen da butikkenes årsregnskap skulle reddes; negative røde tall skulle bli til pluss og sort på bunnlinja. Derav navnet sort fredag. Ideen var å lokke folk inn i butikkene, og friste dem til å åpne lommebøkene … ja, helst vrenge dem. Lokkematen virket, og festen ble en årlig tradisjon. Senere har handelsstanden i andre land fulgt etter.
Her hjemme er det de store kjedene innen sport, klær og elektronikk som fører an. Andre har hengt seg på etter beste evne. – 20 % på alle varer, roper noen. – 70 % på utvalgte varer, hoier andre. Mens svarte ballonger og plakater med høye prosenttall jekker opp feststemningen. Og det virker; ifølge Nets dro nordmenn kortet for hele 3,7 milliarder kroner på denne dagen i fjor.
Forventer høyere tall i år
– Forbrukerne er vinnerne, lokker han i Dagens Næringsliv et par dager før feststart. (Og får sikkert flere ut av sofaen med den meldingen.) Men han sier ikke noe om taperne. Alle som driver butikk vet at omsetning ikke er det samme som fortjeneste. Og hva slags fortjeneste er det i å dumpe priser til «knalltilbud» og «røverkjøp? Lite, ifølge mange. En av dem som sier klart i fra er Kjersti Lyngstad hos Husfliden i Skien.
– Dette dreper oss til slutt. De små nisjebutikkene har ikke mulighet til å henge med de store kjedene i denne kampen, sier hun til NRK Dagsnytt.
Klimabrølet hvisker fra sidelinjen
Damene på Husfliden er kreative, og velger sin egen måte. I stedet for å dumpe priser, inviterer de heller folk inn med nål, tråd og stoffbiter og gir tips om hvordan ta vare på klærne sine. IKEA tenker i lignende baner. For tredje året på rad boikotter de Black Friday. De anser ikke kjøpefesten som forenlig med sitt mål om å være klimanøytrale innen 2030. De vil utfordre og inspirere kundene til en mer bærekraftig hverdag, og for to år siden lanserte de den store «strammedagen» med svært positiv respons. I år inviterer de til workshop, der kundene får tips og inspirasjoner til å gi nytt liv til gamle møbler. Gjennom 200 hjemmebesøk har de erfart at folk ønsker å leve grønnere, men synes ikke det er enkelt å få det til. IKEA ser muligheter i dette rommet, og skaper en vinn-vinn-situasjon der de slipper å dumpe priser, møblene får lengre liv før de går på dynga, og IKEA, folk og jordkloden kan puste litt lettere.
Stende sier at Black Friday har kommet for å bli. Vi håper han tar feil, og tror at stadig flere lar seg fascinere av IKEA og Husflidens linje. På tampen av tiåret er det lov å drømme; måtte det neste bringe at berget av «billige saker vi ikke trenger» slutter å vokse, og nisjebutikkene få et godt liv. Vi tenker, som IKEA at det kan være god butikk i å gi folk tips til grønnere liv. Og her sitter både faghandelen og byggevarehusene landet over på masse muligheter. Gjenbruk og godt vedlikehold er framtiden.
Riktig gulv på rett plass
Leder: Fyr opp under skapergleden
Oslo Design Fair: Se opp for rødt og sats på kvalitet
Leder: Fargetrenden vokser fordi det lønner seg
Interiørtendenser: Vi går mindre i flokk
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...