Leder: Vi svartmaler Black Friday
I dag slås butikkdørene opp på vid gap og frister folk til å dra kredittkortet til det gløder. Men hva gjør Black Friday med nisjebutikkene?

ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Meninger og kommentarerHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Bjørg Owren, ansvarlig redaktør Fargemagasinet
– Helt drepen, sukker andre og fortviler. Fra sidelinjen undrer vi på om noen er tjent med sirkuset.
For sirkus er det. De siste ukene har det vært annonser i alle kanaler, som lokker til kjøpefest med elleville priser. Pressebilder fra tidligere år dukker opp, av folkemasser i fullt kappløp mot godbiter lik en glupsk horde, etter å ha stått i kø i flere timer. Selv ble jeg forresten advart, da en butikkmedarbeider ringte for å si i fra at de hadde fått inn en vare jeg ventet på. – Ikke kom på fredag, da er det helt kaos her!
Black Friday er opprinnelig en amerikansk skikk. Dette var dagen da butikkenes årsregnskap skulle reddes; negative røde tall skulle bli til pluss og sort på bunnlinja. Derav navnet sort fredag. Ideen var å lokke folk inn i butikkene, og friste dem til å åpne lommebøkene … ja, helst vrenge dem. Lokkematen virket, og festen ble en årlig tradisjon. Senere har handelsstanden i andre land fulgt etter.
Her hjemme er det de store kjedene innen sport, klær og elektronikk som fører an. Andre har hengt seg på etter beste evne. – 20 % på alle varer, roper noen. – 70 % på utvalgte varer, hoier andre. Mens svarte ballonger og plakater med høye prosenttall jekker opp feststemningen. Og det virker; ifølge Nets dro nordmenn kortet for hele 3,7 milliarder kroner på denne dagen i fjor.
Forventer høyere tall i år
– Forbrukerne er vinnerne, lokker han i Dagens Næringsliv et par dager før feststart. (Og får sikkert flere ut av sofaen med den meldingen.) Men han sier ikke noe om taperne. Alle som driver butikk vet at omsetning ikke er det samme som fortjeneste. Og hva slags fortjeneste er det i å dumpe priser til «knalltilbud» og «røverkjøp? Lite, ifølge mange. En av dem som sier klart i fra er Kjersti Lyngstad hos Husfliden i Skien.
– Dette dreper oss til slutt. De små nisjebutikkene har ikke mulighet til å henge med de store kjedene i denne kampen, sier hun til NRK Dagsnytt.
Klimabrølet hvisker fra sidelinjen
Damene på Husfliden er kreative, og velger sin egen måte. I stedet for å dumpe priser, inviterer de heller folk inn med nål, tråd og stoffbiter og gir tips om hvordan ta vare på klærne sine. IKEA tenker i lignende baner. For tredje året på rad boikotter de Black Friday. De anser ikke kjøpefesten som forenlig med sitt mål om å være klimanøytrale innen 2030. De vil utfordre og inspirere kundene til en mer bærekraftig hverdag, og for to år siden lanserte de den store «strammedagen» med svært positiv respons. I år inviterer de til workshop, der kundene får tips og inspirasjoner til å gi nytt liv til gamle møbler. Gjennom 200 hjemmebesøk har de erfart at folk ønsker å leve grønnere, men synes ikke det er enkelt å få det til. IKEA ser muligheter i dette rommet, og skaper en vinn-vinn-situasjon der de slipper å dumpe priser, møblene får lengre liv før de går på dynga, og IKEA, folk og jordkloden kan puste litt lettere.
Stende sier at Black Friday har kommet for å bli. Vi håper han tar feil, og tror at stadig flere lar seg fascinere av IKEA og Husflidens linje. På tampen av tiåret er det lov å drømme; måtte det neste bringe at berget av «billige saker vi ikke trenger» slutter å vokse, og nisjebutikkene få et godt liv. Vi tenker, som IKEA at det kan være god butikk i å gi folk tips til grønnere liv. Og her sitter både faghandelen og byggevarehusene landet over på masse muligheter. Gjenbruk og godt vedlikehold er framtiden.
Riktig gulv på rett plass
Leder: Fyr opp under skapergleden
Oslo Design Fair: Se opp for rødt og sats på kvalitet
Leder: Fargetrenden vokser fordi det lønner seg
Interiørtendenser: Vi går mindre i flokk
Duri etablerer ny avdeling i Trondheim
Etter sterk etterspørsel fra håndverksbransjen i Midt-Norge etablerer Duri en ny, fullverdig avdeling i Trondheim. Selskapet overtar lokalene i januar 2026 og planlegger å åpne dørene...
God som ny med brukte teppefliser
Ege Carpets satser nå på å samle inn brukte teppefliser for å selge dem på nytt. Resultatet blir mindre avfall og redusert råvareforbruk, lavere karbondioksidutslipp og åpningen av...
Skjønn natur og tradisjon i tekstil og tapet
Highgrove er sommerresidensen til kong Charles III, og også navnet på en tapet- og tekstilkolleksjon fra Sanderson. Denne er inspirert av herregårdens flotte hageanlegg og består...
Smart fargeprøve for eksteriørfarger
Nordsjös Colourtester, den smarte prøveboksen med maling og minirull i ett, kommer nå med utendørsfarger som passer godt til nordiske hus. Fargeprøvene kjøpes via nett og leveres...
Sømløs integrasjon mellom teppefliser og LVT
iD Square Loose-Lay kan perfekt integreres med Desso teppefliser, da de bygger like mye i høyden. Denne kombinasjonen skaper harmoniske og unike design av arbeidsplasser, og en sanselig...
Relansering av Expona Flow
Expona Flow gir design og ytelse tilpasset krevende miljøer. Kolleksjonen har i mange år vært et foretrukket valg til skoler, barnehager og kommersielle bygg – kjent for sin høye...