menu
Annonse

Leder: Fyr opp under skapergleden

I skyggen av koronapandemien har det blomstret i farge- og interiørbransjen. I hvertfall i deler av den. Handelen viser historisk høye omsetningstall for første tertial. Mange har en økning i forhold til i fjor på 20 – 50 %. Jernia melder om hele 57 %. Selv om dette er en økning basert på en ikke ønsket situasjon, så er det verdt å reflektere over om det er noe bak tallene vi kan dra nytte av når samfunnet er åpnet opp igjen.

Bjørg Owren/ifi.no 23.07.2020 cloud_download

fullscreen
  • For å skape helhetlig fargesetting i et gateløp kreves det kompetanse på høyt nivå. Det holder ikke at fargene ser fine ut på et fargekart eller i et dataprogram. Fargene må forankres i en helhetlig plan og testes ut.

    Foto: Bjørg Owren/ifi.no

  • En godt utstyrt malingsavdeling har mye verktøy å velge i for kunden. Fire av ti forbrukere mener det er vanskelig å velge riktig.

    Foto: Arkivfoto Chera Westman/ifi.no

  • Bjørg Owren, ansvarlig redaktør Fargemagasinet

    Foto: Robert Walmann/ifi.no

  • Da kundene til Happy Homes ble invitert til å stemme på sin favorittfarge, ble BØLGE den mest populære fargen for 2020.

    Foto: Happy Homes

Annonse

Da Erna & co. stengte ned landet i midten av mars, og hamstringen av tomatpuré og dopapir hadde blitt slitne vitser, måtte Kari og Ola reorganisere sin tilværelse. Det gjaldt å finne meningsfylte aktiviteter å fylle fritiden med. Løsningen for svært mange var å ta en tur til en fargehandel eller et byggvarehus.

– Jeg må jo ha noe å gjøre, sa en kar til Dagsnytt fra en kø.

Nå skulle det rommet tas som hadde stått på vent lenge. Det viste seg å være mange som hadde mye som skulle «tas». Og folk gikk i gang, ute og inne. Endelig hadde de tid til å fikse og ordne. De satte i gang med praktisk arbeid, og de likte å være i aktivitet og få noe gjort. I butikkene jobbet de ansatte på spreng og i skift, for å overholde smittevernregler, og betjene alle kundene. Slitsomt, men mange slag på kassa ga lønn for strevet.

 

Mye å glede seg over her. (En glede med bismak, fordi pandemien rammet mange vondt.) Men vi lar det ligge her, for det slår oss at bak de store omsetningstallene ligger noe mer enn folks behov for å gjøre noe. At folk velger å pusse opp når verden står på skeive, kan også være et uttrykk for at oppussing er noe mer enn en kjedelig nødvendighet.  Oppussing og vedlikehold er trolig aktiviteter som gir mye både mentalt og fysisk. 

Egenverdi i arbeid

Tale Henningsen i Fargerike er inne på det i en kommentar til Fargemagasinet.no - Oppussing er trivsel, og trivsel er en viktig faktor i disse dager, sier hun noen dager ute i pandemien da vi så at oppussing ville bli en populær syssel mens alt var stengt.

Dette styrker våre antagelser om at det er mer enn tanken på et fint sluttresultat som motiverer i en oppussingsprosess. Gleden ved selve arbeidet har en egenverdi. En interessant tanke å ta med seg i salg og markedsføring etter koronatiden.

I denne bransjen er det en utbredt oppfatning at ting som tar tid er kjedelig og skremmer folk fra å sette i gang. Vi tror det er feil. Det handler nok mer om hvordan kunnskap formidles. At det er mulig å inspirere til innsats med grundige forklaringer har vi selv erfart. Slik Per Myhre i Nordsjö gjør i en video fra IFIs hussjekkdag når han demonstrerer vedlikehold av vinduer trinn for trinn.

 

– Det ser jo så hyggelig ut at jeg får lyst til å sette i gang, kommenterte en fornøyd huseier. Hun lot seg slett ikke avskrekke av at filmen varte i over tre minutter.

Alt må ikke bli som før

Alle spør seg nå hva vi kan lære av koronatiden. Om det var slik at kundene lot seg skremme av for mye informasjon før koronaen, så kan det hende at det er annerledes nå. Vi har mange eksempler på at folk trives med prosesser som går langsomt. Det er en grunn for at folk brygger øl, strikker, lager mat fra bunnen og baker surdeigsbrød. De liker intrikate oppskrifter, og leser seg opp. Og de googler for å finne ut av ting.

 

Vi tror det ligger et uutnyttet potensial i å formidle kunnskap og inspirere til arbeidsglede. Et potensial til å holde folk i gang også etter koronatiden.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse