Kunsten å forstå sin samtid
– Se virkeligheten i øynene, men mist aldri håpet. Den beskjeden gir Louise Byg Kongsholm, leder av det danske trendanalyseselskapet pej gruppen, via skjerm fra København under IFI årskonferanse 2021.
Chera Westman/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Trendanalyseselskapet pej gruppen er fast innslag på årskonferanse hos IFI, og foredraget handler denne gang ikke om de faktiske trender, men gir publikum et sett med verktøy for å forstå og tolke tiden vi lever i.
Det såkalte Stockdale-paradokset er ofte brukt ved lederutvikling, og har sitt opphav i andre verdenskrigen, der den amerikanske admiralen Jim Stockdale ble tatt til fange i Vietnam. Som én av svært få overlevde han grusom tortur og langvarig fangenskap. Årsaken var at han både tok inn over seg de brutale fakta og samtidig hadde en urokkelig tro på at han ville komme seg gjennom det.
– Kombinasjonen av positivisme på sikt og kunnskap om at man sannsynligvis skulle komme seg ut på den andre siden, kombinert med den kyniske realismen og handlingen etter realiteter er avgjørende, sier hun.
En ny normal
Overført til nåtid kan Jim Stockdale fungere som rollemodell for hvordan vi bør håndtere kriser. Men livet etter pandemien går ikke tilbake til normalen. Vi vil da ha nådd en ny normaltilstand.
– Antropologen Victor Turner beskrev rommet «mellom» to stadier som en overgang eller et limbo. Han beskrev det også som et mulighetsrom, hvor nye ideer kan testes uten store konsekvenser. Et sted for utvikling, sier Louise Byg Kongsholm.
NY NORMAL: Livet etter pandemien vil ikke gå ikke tilbake til normalen. Vi vil da ha nådd en ny normaltilstand, sier trendanalytiker Louise Byg Kongsholm.
Tidsånd og luksus
Trender i samfunnet styres av to nøkkelbegreper: tidsånden og såkalte «misteverdier». Tidsånden defineres av hva samfunnsdebatten dreier seg om og hva som hverdagslivet og -samtalene handler om og hva vi er interessert i, mens «misteverdiene» er det som til enhver tid defineres som luksus og som vi alle etterstreber.
Når tidsånden snur, gjør den gjerne det til det motsatte, og Louise Byg Kongsholm forutsier at den neste tidsånden – megatrenden – vil dreie seg om:
– Før Corona så vi på tid, ro og nærvær som luksus, nå ønsker vi sosialt og fysisk samvær. Fra 2022 og fremover går vi fra «overlevelse» til «opplevelse», fra «introvert» til «ekstrovert» og fra «trygghetssøkende» til «oppsøkende», sier hun.
HVERDAG OG LUKSUS: Tidsånden under Corona har vært preget av smittevern, hjemmekontor, rydding, kjæledyr, baking, natur og netthandel blant annet. Tidsånden etter Corona vil mer preges av utadvendt aktivitet basert på blant annet opplevelser.
«Bærekraft er business»
Dette tror Virke om fremtidens handel
ifi.no på Topp 20 over landets beste interiørnettsteder
Eventyret fortsetter ikke for alltid!
Endelig kan vi møtes – IFIs årskonferanse 2021
Neste kapittel i stilhistorien er mørkebrunt
- Smittevern
- DIY
- Hjemmekontor
- Kjæledyr
- Natur
- Netthandel
- Samvær
- Helse
Finansministeren har talt: Nedover er oppover i denne sammenhengen
Torsdag 30. november inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør til frokostmøte med finansminister Trygve Slagsvold Vedum som hovedtaler. Med tittelen «Mørk adventstid...
IFI Trendforum definerte interiørtrendene for 2024
IFI samlet bransjen til Trendforum under Bygg Reis Deg. Etter trendforedrag med IFIs kreative leder, var deltakerne klare for å sette sammen moodboards i grupper. Å lage moodboard er...
Kombinert masse for fug og lim
Combi Tack 547 fra Dana Lim er et kraftig og elastisk produkt som kombinerer fugemasse og lim, og som passer for montering, fuging og tetting både inne og ute. Godkjent for våtrom,...
Kreative gulv med kombinasjoner av teppefliser
Den nye Desso Essence Elements-familien inneholder tre harmoniske design: Pure, Roots og Traces. Sammen muliggjør de uttrykksfulle interiører med moderne farger, myk taktilitet og...
Resirkulert ull i muldvarpsfarge fra Halvor Bakke
I samarbeid med Norvigroup Norsk Dun har Halvor Bakke skapt et unikt ullprogram som utvider soveromskolleksjonen Bedtime Story. Produktene har fått navn etter den populære skidestinasjonen...
Markedssjef hos Norvigroup Norsk Dun
Hege Løvnæseth har startet som markedssjef hos Norvigroup Norsk Dun på Mysen. Hege har vært ansatt i selskapet siden 2021 og har jobbet med webbutikkene og SoMe for Norge og Sverige....