Kulør inngår samarbeid med Nordsjö Idé & Design
For å styrke faghandelen i Norge har Nordsjö Idé & Design-kjeden inngått en samarbeidsavtale med Kulør-kjeden. – Vi er veldig fornøyde, sier Jonhild Bjerkli, kjedeleder i Kulør.
Emma Wold/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Avtalen innebærer at medlemmene i Nordsjö Idé & Design (NID) går inn i Kulør-kjeden fra 1. januar 2024. Samtidig vil Kulør-kjeden tilby malingsmerket Nordsjö i sitt sortiment, skriver Mestergruppen i en pressemelding.
Siden 2020 har NID samarbeidet med Mal Proff og Farveringen som begge eies av Mestergruppen-konsernet, og som i tillegg eier Kulør. NID-kjeden eies av AkzoNobel-konsernet, som ser frem til et utvidet samarbeid med Mestergruppen.
Proffgrunning i base for mørke farger
STØRRE VEKSTPOTENSIAL: Svein Reidar Sebjørnsen ser frem til å styrke merkevarene.
Har behov for å styrke seg
– Vi gjør dette som et ledd i en konsolideringsprosess for å styrke faghandelen vår i Norge, sier Svein Reidar Sebjørnsen, salgsdirektør i AkzoNobel Coatings AS, og fortsetter:
– AkzoNobel har lenge hatt et godt samarbeid med Mestergruppen. Vi forventer et større vekstpotensial ved å slå sammen NID og Kulør. Dette vil også styrke Nordsjö-merkevaren vår.
Kjedeleder i NID, Jon Erik Thorstensen, ser positivt på overføringen av de 19 NID-medlemmene til Kulør-kjeden.
– Faghandelen har behov for å styrke seg i et stadig tøffere marked. Først og fremst har faghandelen behov for å bli større og sterkere med færre kjedekonsepter. For NID vil denne overføringen av våre medlemmer til Kulør øke den enkelte butikks konkurransekraft i kampen om kundene.
POSITIV: Jon Erik Thorstensen, kjedeleder i NID, stiller seg positiv til overføringen. – Faghandelen har behov for å styrke seg i et stadig tøffere marked, påpeker han.
Kjedeleder i Kulør, Jonhild Bjerkli, ser frem til å få flere medlemmer inn i Kulør-kjeden.
– Til neste år vil vi ha totalt 74 medlemmer, og vårt fokus vil være å jobbe videre med å utvikle innovative og bærekraftige tjenester for dem. Vi er veldig fornøyde med den nye avtalen med Nordsjö, og ser frem til å tilby gode betingelser, felles markedsføringskampanjer og andre medlemsfordeler, sier Bjerkli.
Gammel butikk i nytt lokale
Trommetakt og topp stemning på Kulørs kjedetreff!
Ny proffbutikk på sørsiden av Trondheim
Mestergruppens kjeder reduserer plastbruken
Happy Homes Sverige blir en del av Mestergruppen
Forsiktig optimisme i overflatebransjen
En ny svenske skal erobre Norge
Kulør ble opprettet i 2017 og har i dag 55 medlemsbutikker over hele Norge. Kulørs lokale medlemsbutikker tilbyr maling, gulv, tapet og produkter til oppussingsprosjekter. Kulør er Norges raskest voksende kjede innenfor malingsbransjen. Medlemmene har sterk lokal tilhørighet og stor valgfrihet når det gjelder sortiment og konsept. Kulør er eid av bolig- og byggevarekonsernet Mestergruppen.
Nordsjö Idé & Design (NID) er en nordisk faghandelskjede som i Norge består av 19 butikker fra Mandal i sør til Nordreisa i nord. Medlemmene har sterk lokal tilhørighet og tilbyr maling, gulv og tapet samt tilhørende produkter til oppussingsprosjekter.
2026 i sikte: Hva mener bransjen om året som kommer?
Byggenæringen har vært preget av lav aktivitet de siste årene, men bildet er ikke ensidig. Vi tok en statussjekk hos sentrale aktører i bransjen og spurte hvordan 2025 har påvirket...
Mestergruppen inngår avtale med Dana Lim
Mestergruppen har valgt Dana Lim Norge som ny leverandør av lim- og fugemasseprodukter. Avtalen gjelder leveranser til kjedene XL-BYGG og Byggtorget. Implementeringen starter i første...
Et nytt kapittel i Torvikbukt
Når Gjøco nå forbereder et kommende generasjonsskifte, skjer det med beina godt plantet i Torvikbukt og blikket rettet mot fremtidens krav i malingsmarkedet. Med lokal produksjon, sterk...
Årets farge fra Pantone: Et blankt lerret
Den hvite fargen Cloud Dancer er av Pantone utpekt som Årets farge for 2026. fargen beskrives som et blankt lerret som gir ro.
Tapet på TV inspirerer
Når Halvor Bakke bruker tapet i Eventyrlig Oppussing, ringer telefonen hos Storeys. Og når helt vanlige amatører i TV2s Fjellhytta til og med klarer å sette opp tapet i taket, inspirerer...
Tekstillook i førsteklasses fiberkvalitet
High Performance Essence er et helt unikt produkt som Omexco har brukt flere år på å utvikle. Resultatet er et tapet i svært sterk fiberkvalitet som oppfyller høye tekniske krav på...
