Kulør har fylt 5 og runder 60
Fra en beskjeden start med ni butikker i 2017 har Kulør-kjeden vokst, sakte, men sikkert. Nå er de 60 medlemmer, og fra neste år tilbys butikkene et enda bedre konsept.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Det skjer så mye bra i kjeden nå! Kjedeleder Jonhild Bjerkli er proppfull av energi. Kulør har fylt fem år, teller 60 medlemmer, har nettopp gjennomført et svært vellykket kjedetreff, og toppet det hele med at medlemmene begeistret tok imot planene om nye tjenester.
Fordeler med et stort system
– Det har blitt et helt annet kjedekonsept, sier hun fornøyd. Nå løfter vi Kulør et par hakk, takket være fordelen vi har av å være en del av Mestergruppen, sier kjedelederen. Fra neste år får vi hjelp fra markedsavdelingen og den digitale avdelingen, og vil tilby hjelp med markedsføring, vi får en opplæringsapp og egen portal for butikkene der vi legger ut alt av avtaler, kampanjer og nyheter. Butikkene vil også få tilbud om hjelp til å bli Miljøfyrtårn-sertifisert da miljø og bærekraft er et viktig fokusområde hos Mestergruppen.
Hun presiserer at alt vil være frivillig.
– Tilbudet om hjelp til markedsføring er noe mange har ønsket seg. I en medlemsundersøkelse svarte over 60 prosent av butikkene at de ønsker dette. Vi har tidligere sendt ut forslag til annonser. Med opplegget vi tilbyr nå blir det et mye bedre med både profilannonser og kampanjeannonser tilpasset hvert enkelt medlems budsjett. Gjennom Mestergruppen settes vi mer på kartet, sier Jonhild Bjerkli.
En ny mulighet butikkene får gjennom Mestergruppen, er det hun kaller lokal distributøravtale. Det vil si at husprodusentene i Mestergruppen kan handle lokalt ved behov.
– Det er så mange nye muligheter nå som vi bare så vidt har kommet i gang med, sier hun entusiastisk.
FAGHANDEL: Kulør-butikkene står fritt til å utvikle sitt eget konsept, og satse på den produktmiksen som passer best i eget lokalmiljø. Her vurderer Roy Hansen, Kent Dellerud og Kent Arild Nordseth fra Elverum Farvehandel tapetnyheter fra Storeys, presentert av Gjermund Kristiansen og Nina Pettersen.
Det startet med ni
Mye har skjedd siden oppstartsmøtet i 2017. Noen butikker, som hadde valgt å bli igjen hos Farveringen da Vakre Hjem skiftet grossist, spurte hva Farveringen kunne tilby dem. Jonhild Bjerkli jobbet som KAM i Farveringen på den tiden og fikk ballen.
– Vi heiv oss rundt, og i løpet av to måneder hadde vi laget et nytt konsept. I februar i 2017 hadde vi infomøte i kantina på Kløfta med ni butikker, og på det første leverandørmøtet var vi 13 butikker, minnes hun. Og siden har ballen rullet.
– Da vi sto der, sa jeg at målet var å bli 50 butikker. Flere dro på smilebåndet og kom med noen kommentarer, så jeg justerte tallet ned til 30.
Siden har det tikket og gått, og under pandemien kom det til hele 17 butikker. Bortsett fra annonser i Fargemagasinet det første året har de ikke markedsført seg, men jungeltelegrafen har virket.
– Nå er vi 60 butikker, og det kommer to til i januar. Jeg jobber med flere, så kanskje blir det fire- fem… Kjedesjefen smiler lurt og tenker nok tanken om at den som ler sist, ler best.
Hvem er medlem?
Jonhild Bjerkli sier at kjedens styrke er butikkenes frihet til å drive som de vil, samtidig som de får gode betingelser og tilgang på ulike tjenester gjennom kjeden.
Det er ingen typisk Kulør-butikk. Et fellestrekk er at de har god lokal forankring. Mange er tradisjonelle fargehandlere, mens andre har flere bein å stå på.
– De er kremmere, vil drive butikken selv og skape sitt eget konsept. En del av dem er i tillegg til å være fargehandel også for eksempel lekebutikk, kjøkkenbutikk, trelasthandel, selger blomster eller stein og andre spesialiteter til hagen. Kulør-butikker finnes fra Honningsvåg i nord til Lyngdal i sør.
– Vi kunne vært bedre dekket i vest, men det kommer to nye medlemmer i Bergen på nyåret, sier hun og legger til at de vil profilere seg som Kulør-butikker. Om butikkene vil profilere seg med kjedenavnet er frivillig, på samme måten som det er med markedsføring.
– Vi legger til rette, men det er ikke noe krav. For oss er det viktigere at butikken er kjent lokalt enn at den heter Kulør, sier hun.
Likevel er det stas at flere velger å profilere seg som Kulør-butikk. Elverum fargehandel skal profilere seg som Kulør når de åpner i nye lokaler før jul, Malerbua Hønefoss har Kulør på skiltet, og Boligprosjekt Overhalla med over 40 håndverkere har også Kulørs logo på skiltet sitt. Og det er jo artig, mener kjedelederen.
Satser mer på gulv
– Det kommer til å bli så viktig for å overleve i denne tøffe konkurransen fremover. Det blir både profilannonser for å markere butikkene, og det blir det produktkampanjer. Kanskje et eget opplegg for gulvdager.
– Vi vil nemlig satse mer på gulv. Dette er et segment som er viktig for å hente marginer. Når folk kommer for å handle maling og tapet, skal vi ikke slippe dem videre til en annen butikk for å få gulv. Det er ingen grunn til at ikke vi skal være konkurransedyktige på dette. Noen av butikkene i kjeden er allerede store, men det vil bli en viktig satsing for flere framover, sier Bjerkli.
Hun roser leverandørene for måten de har fulgt opp kjeden på.
– De har vært med fra dag én både når det gjelder kampanjer og kjedetreff. Flere av butikkene lurte på hvordan vi som i starten var så små kunne få så gode betingelser. Dette var spesielt merkbart for dem som ikke hadde vært i kjede før.
SATSER PÅ GULV: Gulv blir et viktig satsingsområde for kjeden framover. Under fagmessen på kjedetreffet var gulvkategorien godt representert. Her viser Helge Snilsberg fra Farveringen nyheter til May-Lill Småvik, Silje Groven og Marita Småvik fra Stadsbygd Fargehandel.
God driv i kjeden
Kjedelederen er full av godord om butikklederne og entusiasmen deres. Kulør er inne i en god driv.
– Du skulle vært her i går, da var det kake. Kjeden satte ny innkjøpsrekord og passerte hele fjoråret. Tror det kun er Fargerike som er større enn Kulør av faghandelskjedene som er kunde hos Farveringen nå, sier hun.
Samlet har kjeden hatt en kjøpsvekst på over 10 prosent i år.
– Det er ikke noen rød tråd i hvilke butikker som gjør det best, om de er store eller små. Men de som har håndverk gjør det bra. De som startet opp under pandemien har også god vekst, forteller hun og har allerede satt seg et nytt hårete mål om at kjeden skal doble innkjøpet. Når den målstreken passeres, vil hun ikke spå om. Men hun tror ikke noen ler av målet denne gangen.
LØFTER KULØR: Mye har skjedd siden starten i 2017. Etter fem år teller Kulør 60 butikker og flere er på vei inn og konseptet utvikles stadig. – Nå løfter vi Kulør et par hakk, takket være fordelen vi har av å være en del av Mestergruppen, sier kjedeleder Jonhild Bjerkli.
30 fargerike år
Charlotte er IFIs nye kreative leder
Proff-konsepter skal gjøre Malorama større
Malorama er sertifisert som Miljøfyrtårn
Vinylgulv – en vinner for faghandelen?
Mestergruppen kjøper Malorama
Kulør-butikker er lokale butikker med god fagkunnskap og fokus på service. Butikkene har lokaltilpasset sortiment, og er derfor ikke lik alle andre kjedebutikker.
Kjeden ble opprettet i 2017 og er en del av Malorama konsernet. Kulør tilbyr ulike tjenester og fordeler for sine medlemmer, de er i dag 60 medlemmer.
Kjeden tilbyr gode betingelser og frihet til å drive butikk etter egne ønsker. Kulør tilrettelegger for kampanjer og forhandler kampanjepriser. Medlemmene bestemmer markedsføringen selv, ut fra hva som passer butikkens konkurransesituasjon. Som medlem av Kulør får man leveranser fra Farveringen, Maloramas effektive logistikk- og distribusjonsvirksomhet. LOGO til Kulør-kjeden.
Ny distriktssjef hos Gjøco
Erik Brannan er ny distriktssjef i Rogaland og deler av Agder for Gjøco. Brannan er 49 år gammel og har lang erfaring fra detaljhandelen som butikksjef og distrikts- og regionsjef...
Etter flere års nedtur ser vi nå lyset i enden av tunnelen
Om vi skal se stort på det, er antagelig antakelig det verste over. Etter tre år med sammenhengende fall i produksjonsverdien i det norske byggemarkedet er det grunn til å forvente...
En kostnadsfri tjeneste før gulvinstallasjon
Mange norske gulvleverandører tilbyr teknisk rådgivning som en del av servicepakken når de leverer gulv til et prosjekt. Tjenesten dekker hele prosessen, fra planlegging til ferdig...
Alcro sponsor av BO BEDRE Awards 2024
Hvert år blir norske designere og designtalenter hyllet på BO BEDRE Awards. Kåringen og feiringen i år gikk av stabelen på Ambassaden i Oslo, hvor blant annet Bernhard Spidsø fra Alcro...
Hytte på Kvitfjell: en hyllest til naturen
Med autentiske overflater og naturfarger er det nettopp naturen som spiller hovedrollen i denne store og gjennomtenkte hytta på Kvitfjell. Her er atmosfæren både jordnær og sofistikert,...
Farge på blå resept?
Omgivelsenes påvirkning på menneskesinnet er et stort tema, og i anledning Verdensdagen for psykisk helse i oktober inviterte Norske arkitekters landsforbund til et debattmøte om arkitektur...