Koronapandemiens bittersøte bakside
I kjølvannet av Covid-19-nedstengingen 12. mars ble mange av oss plutselig påtvunget å holde oss hjemme. Mange måtte som en følge av det etablere en kontorplass ved kjøkkenbordet, i stuen, i boden eller andre steder i boligen der det kunne være mulig å jobbe noenlunde i fred. Effekten av at mange tilbragte mer tid hjemme enn ellers viste seg snart ved at mange oppdaget at hjemmet kunne trenge en ansiktsløfting. Det var på tide å pusse opp!

Kåre Elnan/Prognosesenteret
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Foreløpige tall tyder på at det var en kraftig vekst i antall husstander som pusset opp boligen, innvendig så vel som utvendig. Alt-i-alt var det mer enn 790 000 husholdninger som foretok innvendig oppussing i 2020, mer enn 133 000 flere enn året før!
Høyest aktivitet blant de unge
Andelen som pusser opp innvendig er høyest blant de unge befolkningsgruppene, med 34 prosent i aldersgruppen under 30 år og 42 prosent i aldersgruppen 30–39 år! Andelen synker deretter med stigende alder. En av hovedforklaringene til disse forskjellene kan være at de yngre bytter bolig betydelig oftere enn de eldre.
Hva skjedde i 2020?
Det faktum at så vel unge som voksne i større grad har måttet holde seg på hjemmebane, har gitt seg forskjellig utslag mellom aldersgruppene. De yngste sin oppussingsfrekvens har ikke endret seg nevneverdig, muligens fordi disse gruppene har hatt mer enn nok med å håndtere jobboppgavene i kombinasjon med hjemmeskole etc.
Blant de godt voksne aldersgruppene ser vi imidlertid at andelen som har pusset opp innvendig økte kraftig i løpet av koronaperioden. De godt voksne er i denne sammenhengen de mellom 55 og 64 år, samt 65-74 år, der andelen som har pusset opp innvendig har økt fra hhv. 23 prosent og 18 prosent i 2019 til ca. 39 prosent og 25 prosent i 2020!
Ser vi på hvor mye penger disse aldersgruppene i gjennomsnitt brukte på innvendig oppussing, betyr dette at de godt voksne har brukt over 2,5 milliarder kroner mer i 2020 enn de gjorde året før!
AKTIVE VOKSNE: Andelen såkalt godt voksne som pusser opp har økt kraftig under pandemien. Gruppen over 55 år har brukt over 2,5 mrd kroner mer i 2020 enn året før.
Hvilke typer arbeider ble utført?
Veksten i oppussingsfrekvensen i kjølvannet av nasjonal nedstenging traff ikke alle typer arbeider likt. De store oppussingsarbeidene på kjøkken og bad som krever bruk av håndverker(e), viste en nedgang på 2–5 prosent, mens de enklere tiltakene som husstandene selv kunne utføre, viste en vekst i samme periode.
Størst vekst registrerte vi i andelen husstander som malte innvendig. Nesten 7 av 10 som pusset opp innvendig, utførte malearbeider. Dette betyr at hver femte husstand (20 prosent) malte boligen innvendig i fjor, mot 16,5 prosent året før. Alt i alt var det mer enn 495 000 husstander som malte innvendig i 2020!
IFI Bransjestatistikk for 2021: Høy aktivitet, mange utfordringer
Dette tror bransjen
Det er nå det skjer!
Covid-19. Ett år etter.
Hvem pusser opp hva, hvor ofte og mye?
Innvendig oppussing – hvem, hva, hvor?
Elnan er partner og markedsdirektør i Prognosesenteret AS. Han har jobbet i selskapet siden 1990 og har meget bred erfaring med alle typer analyser rettet mot bolig- og forbruker- markedet i Norden
Gulvtrendene 2026: Varmt, bredt og personlig
Gulvene spiller en stadig større rolle i interiøret, og nå tar de plass som bærende designelementer. I 2025 og 2026 ser vi tydelige tendenser mot varme fargetoner, naturlige materialer...
Key Lime Pie – Årets farge 2026 fra Alcro
Alcro lanserer en dempet gulgrønn nyanse som årets farge for 2026. Fargen omtales som myk, med både en rolig og subtilt energisk undertone.
Mal Proffs 75-årsjubileum i Romsdalen
Fra minimesse og inspirerende foredrag til grotteferd med saksofonmusikk og topptur i Romsdalsalpene – Mal Proff feiret sitt 75-årsjubileum med en helg deltakerne sent vil glemme.
Fra møbler til dun
Pål Eid-Hviding er ny markedssjef i Norsk Dun, Norvigroup, med lang erfaring fra norsk møbelindustri og et sterkt engasjement for norsk produksjon. Han bor i Bærum og ser fram til...
Gulv under press – men med glimt av lys
Gulvet er kanskje ikke det mest synlige elementet i et rom, men det setter tonen for totalopplevelsen. Nå viser nye tall at mange husholdninger har planer om å oppgradere gulvet sitt...
Norsk Dun vant årets ledestjerne innen bærekraft
Norsk Dun har mottatt prisen for årets ledestjerne innen bærekraft takket være sitt initiativ for innsamling og gjenbruk av gamle dundyner og dunputer. Selskapet har etablert en sirkulær...