Konkurranse skal gi mer 3D-printing på byggeplassene
Mulighetene med 3D-printing er store i byggebransjen. Nå inviterer SINTEF, Obos og Construction City til idékonkurranse for å få utviklingen til å gå raskere.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Brukt på riktig måte, kan 3D-printing gjøre byggenæringen mer miljøvennlig og mer lønnsom. I tillegg kan vi få bedre kvalitet på byggene, sier seniorforsker Nathalie Labonnote i SINTEF. Nå vil hun ha de største aktørene på banen.
Nathalie Labonnote har fulgt utviklingen av 3D-print i byggenæringen i flere år, og sett endring i bransjen.
– Folk er nysgjerrige og samarbeider mer på tvers av fagområdene. 3D-print fører arkitekter, ingeniører og materialforskere sammen, og det har resultert i flere innovative løsninger, forteller hun i en pressemelding fra SINTEF.
SER FORDELER: – I tillegg til at man kan bygge på nye måter, er en av de åpenbare fordelene ved 3D-print at det ikke koster mer å få spesialtilpassede løsninger, sier Nathalie Labonnote.
Gode eksempler
For eksempel har forskere ved universitetet i Nantes 3D-printet et bolighus helt uten rette vinkler. Det er en ny metode for å unngå kuldebroer og redusere energitapet.
Et arkitektkontor i Amsterdam 3D-printet en hytte av et biobasert plastmateriale – et materiale som aldri før er brukt i bygg, og som er mye mer bærekraftig en tradisjonelle byggematerialer som betong, stål og tre.
3D-PRINTING kan gjøre hele verdikjeden for bygging digital, men utviklingen går for sakte, syns forskere.
Enkelt å spesialtilpasse løsninger
– I tillegg til at man kan bygge på nye måter, er en av de åpenbare fordelene ved 3D-print at det ikke koster mer å få spesialtilpassede løsninger, sier Labonnote.
Kunden kan dermed bestille akkurat de egenskapene hun ønsker for bygget.
Men, til tross for alle mulighetene, går utviklingen sakte. Det er bakgrunnen for at OBOS, SINTEF og Construction City inviterer hele bransjen til en idékonkurranse.
Labonnote, som er med i juryen i konkurransen, tror mange kvier seg for å satse på 3D-print fordi investeringskostnadene er store i begynnelsen. - Mange sitter nok på gjerdet og venter på at noen andre skal ta det første steget.
IDÉKONKURRANSE: I samarbeid med OBOS og SINTEF inviterer Construction City til en idékonkurranse, som skal sette søkelyset på hvordan additiv tilvirkning (3D-printing) kan brukes til å effektivisere byggeprosesser, redusere bransjens klimaavtrykk og/eller øke bokvaliteten.
Digitalisering av byggeprosessen
Byggenæringen mangler også en god forretningsmodell for å digitalisere hele verdikjeden.
Ingeniører og arkitekter jobber i stor grad digitalt allerede, med 3D-print kan selve byggingen også bli digital. Og først da får man med seg hele gevinsten av digitaliseringen.
Labonnote håper derfor at de største aktørene kommer på banen, de som både planlegger, detaljprosjekterer og bygger.
– Jeg håper de melder seg på og at de tenker stort, sier hun.
Forskeren tror også at mindre startups utenfor byggebransjen har mye å bidra med.
– De ser muligheter som bransjen ikke ser selv, derfor er det verdifullt å få innspill fra dem, sier Labonnote.
Bau holder koken som gulvmesse
Bærekrafttiltak, nye gulv og nye maskiner. Det fikk besøkerne til den store gulvmessen Bau sett da messen ble arrangert i starten av januar.
Ny operativ innkjøper hos Krefting
Trine Ax Gulbrandsrød er ansatt som operativ innkjøper hos Krefting, og startet i jobben 3. februar. Hun har tidligere jobbet som Customer experience manager home care/personal care...
Fugearbeid i lave temperaturer
Kalde vinterdager kan by på utfordringer for fugearbeid utendørs, men med riktig forberedelse og materialvalg er det fullt mulig å oppnå et godt resultat. Ifølge Rune Ludvigsen i Dana...
Et skip lastet med faglig påfyll
Med snaut 200 håndverkere på Fagtur seilet Jordan, Sika, IBG, Tarkett, Jotun og JS Cook til København. Konferansedekk var fullastet med faglig påfyll.
Årets farge 2025 fra Happy Homes
Salvie er Årets farge fra Happy Homes. Salvie er en gulgrønn farge som gjør rommet lyst og luftig på grunn av lite kulørstyrke. Fargen blir kåret frem gjennom en landsdekkende konkurranse...
To nye innholdsprodusenter
Ine Lenes og Kine Klaveness startet 13. januar som Digital Content Creators hos Krefting & Co. Ine har en bachelor i digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen...