FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
Thomas Aar- Økern Portal- Foto BjørgOwrenIFI (2) 2– Kopi.JPG

Foto: Bjørg Owren ifi.no

Kompetanse og samarbeid er mer framtidsrettet enn råselger-kultur

– Du må ha selvinnsikt nok til å forstå at gulv ikke er det viktigste her i verden, men gi råd som om det skulle være det, sier Thomas Aar hos Tarkett om det å selge gulv i prosjektmarkedet i dag.

Bjørg Owren/ifi.no

Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En gulvselgers hverdag er, som alt annet, i endring. Råselger-kulturen, som Thomas Aar kaller det, hvor et salg skal i land nærmest for enhver pris, har gått ut på dato. Nå må du være en kompetent sparringpartner, og som sådan har du en viktig rolle. Om et gulv skal være miljøvennlig, praktisk, støydempende – hva som helst. Det er gjennom samarbeid og ærlig dialog med kunden at man finner de gode løsningene. 

Kunnskap om gulv

– Ok, vi kan ha skutt oss i foten, og vært litt mye støvsugerselgere, og det er trist. Men faktum er at vi som leverandør har utrolig mye kompetanse på gulv, og har viktige erfaringer å bidra med. Ta for eksempel et prosjekt som Økern Portal, et kjempeprosjekt. Hvordan i all verden skal prosjektledelsen ha oversikt over alle ingrediensene som skal inn i et slik bygg? De trenger oss. Men vi må være transparente og ærlige om realitetene. Om noen år skal de renovere og sende gulvet til resirkulering. Hvis ikke vi opplyser om at gulvet vi kan selge billig ikke kan resirkuleres, da vil det slå tilbake på oss.

På visittkortet til Thomas Aar står det Sales Manager for Tarkett, segmentene Stores & Shops, Hospitality & Leisure og Workplace. Dagene fylles med befaringer og innsalg til kontorlokaler, kjøpesentre, butikker, hoteller og restauranter. Han jobber tett på prosjektledere, interiørarkitekter, arkitekter og eiendomsbesittere som renoverer og bygger nytt. Konkurransen er hard og marginene små. Det gjelder å være «på» hele tiden.

– Du må sette deg inn i prosjektene og forstå helheten. Tørre å spørre og grave, og finne ut hva de vil med gulvet. Ikke bare se på hovedarealet, men bidra til å løse helheten, sier han.

Se flere bilder
Thomas Aar fra Tarkett foran Økern Portal i Oslo

Foto: Bjørg Owren ifi.no

SAMARBEID: I store prosjekt som for eksempel Økern Portal i Oslo, er det umulig for prosjektledelsen å ha oversikt over alle ingredienser som skal inn. Aar mener at gulvselgeren som samarbeidspartner  kan bidra til at det velges gode og framtidsrettede løsninger. – Men vi må være transparente og ærlige. Råselger-kulturen tilhører gårdagen, sier han    

Hovedarealet er ikke viktigst

Selv om det er en ordre på 5 000 kvadratmeter teppe som er det interessante, kan det være at det er de ti meterne med LVT du foreslår til tekjøkkenet, eller et smart opplegg til inngangspartiet som gjør deg til en foretrukken samarbeidspartner.

– Du må tørre å mene noe. Det er slett ikke sikkert at dype, myke tepper er en god løsning, selv om det er lekkert! Nå sier han ifra til kunden at et «dubaiteppe» ikke er en optimal løsning der folk springer rundt på høye hæler og skinnsåler. Han vil også si nei hvis arkitekten foreslår linoleum til rom med sluk. Da gjelder det å ha gode alternativer og argumenter.

Thomas Aar har solgt gulv siden 2006. INTAG, Ehrenborg og Interface står også på CV-en hans. Det har hendt at han ikke har funnet en optimal løsning, da har han sendt kunden til en konkurrent.

– Jeg har solgt mye forskjellig og vil nødig møte meg selv i døra, ler han.

Se flere bilder
Sosial sone i kontorlandskap med røde vegger og teppegulv

Foto: Tarkett

GODT MILJØ: Trivsel og inneklima vil bli en stadig viktigere faktor ved valg av gulv. For å finne riktig gulv i jungelen av muligheter, har leverandørene en viktig rolle som rådgivere. 

Klima- og miljøvennlige gulv

For Tarkett er spørsmålet om riktig gulv på rett plass også et spørsmål om å ta klima- og miljøutfordringene på alvor.

– Vi er ledende i markedet, og den posisjonen skal vi beholde. For oss er det viktig å følge med på utviklingen i samfunnet og markedet generelt, og forstå endringene. Og vi skal være med å dra ting i riktig retning, sier Aar.

Tarkett vil levere gulvprodukter som belaster miljøet minst mulig, og med sitt ReStart-program viser de at det er mulig med sirkulær økonomi i praksis. Men bærekraft handler ikke bare om miljø og klima. Derfor har Tarkett også fokus på produkter som skal bidra til bedre helse, trivsel og godt inneklima i kontorlandskaper over det ganske land. 

Se flere bilder
LVT gulv fra Tarkett, PVC-fritt

Foto: Tarkett

SVANEMERKET: ID Revolution er et PVC-fritt LVT- gulv, laget av blant annet resirkulerte frontruter og er Svanemerket.         

Gulv til framtidens kontor

Framtidens kontor er et hett tema i kjølvannet av koronapandemien, så også hos Tarkett. Det undres mye rundt utforming av stille soner, sosiale soner og hjemmekontor. Gulvløsninger skal svare ut behov for fleksibilitet, inneklima, støydemping, trivsel og kreativitet.

– Vi har uansett gulv som vil gjøre en forskjell, kommenterer Aar. Er det slutt på kontorene slik vi kjenner dem i dag, så må vi tilpasse oss, sier han. 

Se flere bilder
 Teppefliser fra Tarkett på kontorgulv

Foto: Tarkett

TEPPEFLISER: Desso AirMaster er en god løsning for inneklima og miljø. Teppeflisene er resirkulerbare og Aar anbefaler dem gjerne til kontorlokaler, skoler, i helseetater og offentlige bygninger.         

Bransjen kunne vært mer framoverlent

Om den grønne omstillingen tenker han at bransjen totalt kunne vært noe mer framoverlent.

– Det går tregt. Det er fortsatt pris som ruler, og det er frustrerende. Se bare på vårt gulv ID Revolution, en PVC-fri vinyl laget av resirkulerte frontruter, og er verdens første svanemerkede LVT-gulv. Ingen vil ha det, for det koster noe mer per meter enn vanlig vinyl, Aar rister på hodet.

Han rister også på hodet over at kunnskapsnivået generelt er for lavt.

– Nå må folk slutte å snakke om BREEAM-godkjente produkter. BREEAM er jo en sertifiseringsordning for bygg!

Selv om han synes enkelte henger etter, og at det er for mye tradisjonelt tankesett der ute, trekker han også frem gode eksempler.

– Entra er en av dem. De lever som de lærer og tar kostnadene. En fantastisk holdning. Det driver verden framover. Vi trenger flere slike. De utfordrer, slik at vi også må tenke nytt, roser Thomas Aar.

Han tenker at i framtiden må vi jobbe mer på kryss og tvers, lik en familie som møtes rundt middagsbordet, snakke om ting og finne løsninger.

Se flere bilder
Serene teppefliseer fra Tarkett

Foto: Tarkett

TIL KONTORET: Desso Serene er en teppenyhet for kontor og hjemmekontormiljø som Tarkett lanserer i høst.        

På gulvet med kundene
I butikken

På gulvet med kundene

I en tid der byggebransjen i økende grad sentraliseres, skiller Lindqvist AS seg ut som en lokal håndverkerbutikk med fagkunnskap og et bredt produktsortiment. Med røtter i tradisjonelle...

Råsterk avløpsåpner
Produktaktuelt

Råsterk avløpsåpner

Med en proppløser som er tyngre enn vann løser kan du løse opp rester av fett, mat, slam, såpe og hår langt ned i rørene. Plumbo Flytende Avløpsåpner fra Krefting er 50 prosent tyngre...

Bransjen øyner håp i horisonten
Økonomi

Bransjen øyner håp i horisonten

Blant leverandørene til bygg- og interiørbransjen har utfordringene stått i kø de siste par årene, men flere begynner flere å skimte lyset der fremme. Allerede i 2023 fantes ordet «dyrtid»...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.