Utendørssesongen: Dette planlegger husholdningene
Når dagene blir lysere og gradestokken kryper oppover, våkner oppussingslysten til live i norske hjem. Etter en lang vinter er det mange som ser på husvegger, terrasser og vinduer med et kritisk blikk – og bestemmer seg for at i år, da skal det gjøres noe!

Ingrid Olive Engesæter/Progosesenteret
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Men hva skal pusses opp, og hvor mye penger er folk villige til å bruke? Prognosesenterets ferske forbrukermålinger gir svaret. Litt over 550.000 husholdninger planlegger å gjennomføre utvendige oppussingsarbeider i 2025. Dette utgjør omtrent 22 prosent av alle norske husholdninger. Men hva preger egentlig utendørssesongen 2025? La oss dykke ned i tallene og se hva norske husholdninger planlegger.
Barnefamilier og eldre pusser opp mest
De fleste planlegger å bruke under 99.000 kroner, noe som tyder på at mange gjennomfører konkrete vedlikeholdsprosjekter fremfor store oppgraderinger. Til sammenlikning lå gjennomsnittlig forbruk på utvendig oppussing på 127.000 kroner i fjor.
Når vi ser nærmere på hvilke grupper som pusser opp mest utvendig, er det særlig barnefamilier som skiller seg ut. Men også eldre husholdninger troner høyt på listen. Dette kan henge sammen med at både barnefamilier og eldre husholdninger bor i boliger hvor slitasjen er større. Geografisk sett er oppussingsiveren størst i Innlandet og Rogaland.
BUDSJETT: De fleste planlegger å bruke under 99.000 kroner på vedlikeholdsprosjekter utendørs.
Malepenselen svinges oftest i 2025
Maling av fasaden topper fortsatt listen, med én av seks husholdninger som planlegger å gjennomføre dette i løpet av året. Andre vanlige oppussingsprosjekter inkluderer bytte av vinduer og balkongdører, skifte av ytterkledning eller fasade, bytte av isolasjon/etterisolering samt oppgradering av terrasse eller platting.
Høysesongen for utvendige arbeider starter i april og varer til august – når været er mer stabilt og gir optimale forhold for utvendige oppussingsarbeider.
MALEARBEID: En av seks planlegger å male fasaden.
Kvalitet er viktigst ved valg av utendørsmaling
Når det gjelder valg av produkter, viser undersøkelsen at nesten fire av ti velger utendørsmaling basert på kvalitet. Holdbarhet er en viktig faktor, da norske værforhold stiller høye krav til produkter som skal tåle både regn, frost og sterk sol.
Husholdningenes egen erfaring er den viktigste påvirkningsfaktoren i valg av maling, noe som kan bety at mange stoler på merker og produkter de tidligere har brukt. Kun én av ti lar seg påvirke av sosiale medier når de skal velge maling. Denne trenden har vært stabil over flere målinger, og skiller seg fra forbrukeradferd på andre områder hvor sosiale medier ofte spiller en større rolle i kjøpsbeslutninger.
HOLDBART: At malingen holder lenge er viktig for kundene
Tilgjengelighet og pris avgjør
Til tross for økende netthandel generelt, foretrekker syv av ti husholdninger å kjøpe utendørs malingprodukter i fysiske butikker. Av disse velger halvparten å handle i byggevarehus.
De viktigste faktorene for valg av butikk er tilgjengelighet og lave ordinære priser, men også kampanjer, rabatterte priser og kvalitet spiller en stor rolle i beslutningen. Dette viser at norske forbrukere er både prisbevisste og kvalitetsorienterte, samtidig som de verdsetter muligheten til å se og sammenligne produkter før de handler.
Utvendig oppussing, sett fra innsiden
Etter flere års nedtur ser vi nå lyset i enden av tunnelen
Bransjen øyner håp i horisonten
Store forskjeller mellom gulvtypene
Økt optimisme i overflatebransjen
Terrassebygging er en milliardindustri
Usikkerhet og optimisme i faghandelen før sesongstarten
Ingrid Olive Engesæter jobber som analytiker i Prognosesenteret og arbeider både med prognoser for bygg- og anleggsmarkedene og konsulentoppdrag. Hun har en mastergrad i samfunnsøkonomi ved Universitet i Oslo. INGRID OLIVE ENGESÆTER er analytiker i Prognosesenteret . I denne markedskommentar ser hun på høysesongen for utendørs arbeider, som starter i april og varer til august.
Fremtidens interiør og nye behov
Hvordan påvirker samfunnsutviklingen fremtidens interiør? Trendforsker Jorunn Tharaldsen, IFIs Charlotte Holberg Sveinsen og interiørarkitekt Trond Ramsøskar delte under Trendforum...
Fargerike fargelegger Oslos østkant
Fargerikes tredje butikk i Oslo åpnet 27. februar. Butikken ligger på Manglerud senter, og har egen inngang fra senterets parkeringshus.
Mye moro blant nye mønstre og materialer
Blant etablerte leverandører og nye bekjentskaper på Heimtextil leter norske tapet-, tekstil- og teppeleverandører etter den neste bestselgeren på det norske markedet. Fargemagasinet...
Sushi til middag, på ski i helgen og musikk i bakgrunnen
Raymond Sandvik er Country Sales Manager for Norge hos Ege Carpets, hobbykokk og musikkelsker med en forkjærlighet for progrock, jazz, sushi og kamskjell. Når han ikke er opptatt med...
Farger, materialer og temaer: De viktigste trendene fra Maison&Objet 2025
De nyeste interiørtrendene ble tidligere i vinter presentert under Maison&Objet i Paris. Nå rettes søkelyset mot surrealisme, sterke kontraster, funksjonell estetikk, samtidig som farger...
«Det beste kjedetreffet noen sinne»
Med gjeve priser og stor stemning feiret Happy Homes-kjeden de beste butikkene i 2024, og tok avspark for enda et år. Kjedens force er lokal forankring av både fagkunnskap og butikksortiment....