FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin Om oss
Se flere bilder
1-550 000 husholdninger-FotoFlügger.jpg

Foto: Flügger

Utendørssesongen: Dette planlegger husholdningene

Når dagene blir lysere og gradestokken kryper oppover, våkner oppussingslysten til live i norske hjem. Etter en lang vinter er det mange som ser på husvegger, terrasser og vinduer med et kritisk blikk – og bestemmer seg for at i år, da skal det gjøres noe!

Ingrid Olive Engesæter/Progosesenteret

Ingrid Olive Engesæter/Progosesenteret
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Men hva skal pusses opp, og hvor mye penger er folk villige til å bruke? Prognosesenterets ferske forbrukermålinger gir svaret. Litt over 550.000 husholdninger planlegger å gjennomføre utvendige oppussingsarbeider i 2025. Dette utgjør omtrent 22 prosent av alle norske husholdninger. Men hva preger egentlig utendørssesongen 2025? La oss dykke ned i tallene og se hva norske husholdninger planlegger.

Barnefamilier og eldre pusser opp mest

De fleste planlegger å bruke under 99.000 kroner, noe som tyder på at mange gjennomfører konkrete vedlikeholdsprosjekter fremfor store oppgraderinger. Til sammenlikning lå gjennomsnittlig forbruk på utvendig oppussing på 127.000 kroner i fjor.

Når vi ser nærmere på hvilke grupper som pusser opp mest utvendig, er det særlig barnefamilier som skiller seg ut. Men også eldre husholdninger troner høyt på listen. Dette kan henge sammen med at både barnefamilier og eldre husholdninger bor i boliger hvor slitasjen er større. Geografisk sett er oppussingsiveren størst i Innlandet og Rogaland.

Se flere bilder
dame med ryggen mot kjøper maling av mann

Foto: Steinar Johannessen/Fargerike

BUDSJETT: De fleste planlegger å bruke under 99.000 kroner på vedlikeholdsprosjekter utendørs.        

Malepenselen svinges oftest i 2025

Maling av fasaden topper fortsatt listen, med én av seks husholdninger som planlegger å gjennomføre dette i løpet av året. Andre vanlige oppussingsprosjekter inkluderer bytte av vinduer og balkongdører, skifte av ytterkledning eller fasade, bytte av isolasjon/etterisolering samt oppgradering av terrasse eller platting.

Høysesongen for utvendige arbeider starter i april og varer til august – når været er mer stabilt og gir optimale forhold for utvendige oppussingsarbeider.

Se flere bilder
mann maler fasade med døromramming på lyst hus

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

MALEARBEID: En av seks planlegger å male fasaden.

Kvalitet er viktigst ved valg av utendørsmaling

Når det gjelder valg av produkter, viser undersøkelsen at nesten fire av ti velger utendørsmaling basert på kvalitet. Holdbarhet er en viktig faktor, da norske værforhold stiller høye krav til produkter som skal tåle både regn, frost og sterk sol.

Husholdningenes egen erfaring er den viktigste påvirkningsfaktoren i valg av maling, noe som kan bety at mange stoler på merker og produkter de tidligere har brukt. Kun én av ti lar seg påvirke av sosiale medier når de skal velge maling. Denne trenden har vært stabil over flere målinger, og skiller seg fra forbrukeradferd på andre områder hvor sosiale medier ofte spiller en større rolle i kjøpsbeslutninger.

Se flere bilder
hus med fasade med slitt maling

Foto: Chera Westman/ifi.no

HOLDBART: At malingen holder lenge er viktig for kundene

Tilgjengelighet og pris avgjør

Til tross for økende netthandel generelt, foretrekker syv av ti husholdninger å kjøpe utendørs malingprodukter i fysiske butikker. Av disse velger halvparten å handle i byggevarehus.

De viktigste faktorene for valg av butikk er tilgjengelighet og lave ordinære priser, men også kampanjer, rabatterte priser og kvalitet spiller en stor rolle i beslutningen. Dette viser at norske forbrukere er både prisbevisste og kvalitetsorienterte, samtidig som de verdsetter muligheten til å se og sammenligne produkter før de handler.

Mer informasjon
Les mer
MARKEDSKOMMENTAR FRA PROGNOSESENTERET

Ingrid Olive Engesæter jobber som analytiker i Prognosesenteret og arbeider både med prognoser for bygg- og anleggsmarkedene og konsulentoppdrag. Hun har en mastergrad i samfunnsøkonomi ved Universitet i Oslo.

Se flere bilder
dame

Foto: Prognosesenteret

INGRID OLIVE ENGESÆTER er analytiker i Prognosesenteret . I denne markedskommentar ser hun på høysesongen for utendørs arbeider, som starter i april og varer til august.

«Det beste kjedetreffet noen sinne»
Bransjenytt

«Det beste kjedetreffet noen sinne»

Med gjeve priser og stor stemning feiret Happy Homes-kjeden de beste butikkene i 2024, og tok avspark for enda et år. Kjedens force er lokal forankring av både fagkunnskap og butikksortiment....

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.