Utendørssesongen: Dette planlegger husholdningene
Når dagene blir lysere og gradestokken kryper oppover, våkner oppussingslysten til live i norske hjem. Etter en lang vinter er det mange som ser på husvegger, terrasser og vinduer med et kritisk blikk – og bestemmer seg for at i år, da skal det gjøres noe!

Ingrid Olive Engesæter/Progosesenteret
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Men hva skal pusses opp, og hvor mye penger er folk villige til å bruke? Prognosesenterets ferske forbrukermålinger gir svaret. Litt over 550.000 husholdninger planlegger å gjennomføre utvendige oppussingsarbeider i 2025. Dette utgjør omtrent 22 prosent av alle norske husholdninger. Men hva preger egentlig utendørssesongen 2025? La oss dykke ned i tallene og se hva norske husholdninger planlegger.
Barnefamilier og eldre pusser opp mest
De fleste planlegger å bruke under 99.000 kroner, noe som tyder på at mange gjennomfører konkrete vedlikeholdsprosjekter fremfor store oppgraderinger. Til sammenlikning lå gjennomsnittlig forbruk på utvendig oppussing på 127.000 kroner i fjor.
Når vi ser nærmere på hvilke grupper som pusser opp mest utvendig, er det særlig barnefamilier som skiller seg ut. Men også eldre husholdninger troner høyt på listen. Dette kan henge sammen med at både barnefamilier og eldre husholdninger bor i boliger hvor slitasjen er større. Geografisk sett er oppussingsiveren størst i Innlandet og Rogaland.
BUDSJETT: De fleste planlegger å bruke under 99.000 kroner på vedlikeholdsprosjekter utendørs.
Malepenselen svinges oftest i 2025
Maling av fasaden topper fortsatt listen, med én av seks husholdninger som planlegger å gjennomføre dette i løpet av året. Andre vanlige oppussingsprosjekter inkluderer bytte av vinduer og balkongdører, skifte av ytterkledning eller fasade, bytte av isolasjon/etterisolering samt oppgradering av terrasse eller platting.
Høysesongen for utvendige arbeider starter i april og varer til august – når været er mer stabilt og gir optimale forhold for utvendige oppussingsarbeider.
MALEARBEID: En av seks planlegger å male fasaden.
Kvalitet er viktigst ved valg av utendørsmaling
Når det gjelder valg av produkter, viser undersøkelsen at nesten fire av ti velger utendørsmaling basert på kvalitet. Holdbarhet er en viktig faktor, da norske værforhold stiller høye krav til produkter som skal tåle både regn, frost og sterk sol.
Husholdningenes egen erfaring er den viktigste påvirkningsfaktoren i valg av maling, noe som kan bety at mange stoler på merker og produkter de tidligere har brukt. Kun én av ti lar seg påvirke av sosiale medier når de skal velge maling. Denne trenden har vært stabil over flere målinger, og skiller seg fra forbrukeradferd på andre områder hvor sosiale medier ofte spiller en større rolle i kjøpsbeslutninger.
HOLDBART: At malingen holder lenge er viktig for kundene
Tilgjengelighet og pris avgjør
Til tross for økende netthandel generelt, foretrekker syv av ti husholdninger å kjøpe utendørs malingprodukter i fysiske butikker. Av disse velger halvparten å handle i byggevarehus.
De viktigste faktorene for valg av butikk er tilgjengelighet og lave ordinære priser, men også kampanjer, rabatterte priser og kvalitet spiller en stor rolle i beslutningen. Dette viser at norske forbrukere er både prisbevisste og kvalitetsorienterte, samtidig som de verdsetter muligheten til å se og sammenligne produkter før de handler.
Utvendig oppussing, sett fra innsiden
Effektiv trebeskyttelse med fokus på holdbarhet og miljø
Slik vil nordmenn pusse opp i sommer
IFI lanserer bransjestatistikk
Holdbarhet: Dette er hva kundene vil ha til utendørsjobben
Etter flere års nedtur ser vi nå lyset i enden av tunnelen
Bransjen øyner håp i horisonten
Ingrid Olive Engesæter jobber som analytiker i Prognosesenteret og arbeider både med prognoser for bygg- og anleggsmarkedene og konsulentoppdrag. Hun har en mastergrad i samfunnsøkonomi ved Universitet i Oslo. INGRID OLIVE ENGESÆTER er analytiker i Prognosesenteret . I denne markedskommentar ser hun på høysesongen for utendørs arbeider, som starter i april og varer til august.
Årets farger fra Nordsjö 2026: The Rhythm of Blues
Nordsjö har lansert Årets farger 2026. Denne gangen er det ikke én farge, men tre som lanseres: Free Groove, Mellow Flow og Slow Swing. Under temaet «Din plass, ditt tempo» presenterer...
Mer opptatt av kvalitet og produktivitet enn pris
Pris er ikke viktigst når malere velger maling. En ny undersøkelse fra Flügger, basert på svar fra 500 malerbedrifter i Norge, Sverige og Danmark viser at kvalitet og effektivitet veier...
Montér styrker laget mot privatmarkedet
Optimera Montér ansetter Allan Ingwersen som ny konseptdirektør for privatmarkedet. Ingwersen kommer fra jobben som kreativ leder i den internasjonale sportskjeden XXL, der han har...
Nytt gulvshowrom markerer satsing på arkitekter og designere
Tarkett Atelier Oslo er det nye møtestedet for arkitekter og designere. Beliggende i nyåpnede Construction City, viser Tarkett her frem sine gulvprodukter i splitter nye omgivelser.
En oase av autentisk kunst
I rustikk stil med naturlige teksturer i jordfarger, sømløst blandet med ikoniske designelementer lager Omexcos kolleksjon Oase et rolig og hjemmekoselig miljø. Tapetene er...
Grunn til optimisme innen bygg og anlegg
Bunnivået er passert. Nå går det sakte oppover i bygg- og anleggsbransjen. Det mener Prognosesenteret som har kartlagt alle større planlagte prosjekter.