Kjør på med noncrisis-foredrag!
Når framtidstroen er truet, hjelper det å kikke på historien. Akkurat nå gjør det godt å huske at det ble omsatt boliger, bygget og pusset opp den gangen renta på boliglån var nærme 17 % også. Ja, den var faktisk det i 1988!
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Meninger og kommentarerHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I relativt nær fortid har vi kavet oss gjennom jappetid, bankkriser og finanskriser. Konjunkturene har svingt. At slike svingninger er naturlig, er en historie det er nyttig å huske og ikke minst snakke om, for vi har en hel generasjon som bare har vært med på opptur. For dem er det som skjer nå ekstra skummelt.
Hver dag våkner vi opp til nye historier om krig og uro, høye strømpriser, økende renter og lavere kjøpekraft. Mediene lever godt på krisemaksimering, mens folk blir engstelige og slitne. Finans Norge, som måler folks forventninger til egen økonomi, melder at troen aldri har vært lavere enn nå. (Med aldri, menes de siste 30 år.) De skriver at norske forbrukere er oppsiktsvekkende bekymret for egen økonomi framover. Pressen følger på med «gode historier» om folk som frykter for framtida.
Vi er redd slike historier bare skaper enda mer engstelse. Det er fort gjort å stoppe opp og kikke ned i det sorte hullet, når mange andre også står der.
Koselig med ullsokker
Vi som har levd en stund, vet at det går over. Ta finanskrisen i 2008, den slapp taket i 2012. Etterpå pekte alle piler oppover. Normalen ble to biler i garasjen, hus og hytte, utenlandsferier flere ganger i året fordi vi fortjener det, og 23 varmegrader inne fordi vi liker å gå med T-skjorte og barbeint hele året. Forventningene til hva som er normalt, og hva vi må ha for å ha det bra ble skyhøye. Og det skulle litt til å holde tritt.
Midt i all krisemaksimeringen, kan det være nyttig å løfte blikket, mens vi tar på oss ullsokker og genser. Plutselig oppdager vi at det er deilig med sokker på beina og kos med genseren som bestemor strikket: Det kan gi fotfeste å tenke bakover, mens vi planlegger framover.
Personlig har jeg sluttet å se første kvarteret av Dagsrevyen, og papiraviser leser jeg bakfra (til Aftenposten: jeg orker ikke flere russiske og ukrainske tanks på forsiden!). Jeg har gått over til SoMe og koser meg med Instagram og TikTok. I krisetider gjelder det å justere strategier og aktiviteter for å holde motet og humøret oppe! Visst er det mange trusler, men vi må ikke glemme at det samtidig dukker opp nye muligheter når det virker som alt går av hengslene.
Bransjen har trua
Derfor er det god lesning når ledere i overflatebransjen, i dette nummeret av Fargemagasinet, deler tanker om tida vi er inne i og neste år. De tror på omstillingsevne og kompetansebygging, og ser muligheter.
– Utfordringene vil være å følge nøye med på alt som skjer, og reagere raskt med hurtig implementering av tiltak. Vi holder et lavere nivå på kostnader og aktiviteter, slik at vi er forberedt på eventuelt enda trangere tider. Men det er vel så viktig å være klar for oppgangen i markedet – for den kommer! sier Per Olaf Øxseth i Tarkett. Etter en noe lavere omsetning i begynnelsen av 2023, tror han på god oppgang fra Q4 2023 og utover i 2024. Kåre Elnan og Prognosesenteret er helt på linje: Etter et nøkternt 2023 forventer de et godt marked igjen i 2024. Det samme gjør Louise Byg Kongsholm og danske pej gruppen. Da de var i Oslo i november og presenterte hva de så i glasskula for 2024, satte hun dagsorden ved varsle et «noncrisis-foredrag». – Våren og sommeren 2024 er det full fart igjen.
Slike historier er det verdt å dele. Og du skal se de slår til!
Bærekraft som ryggmargsrefleks
Fra overforbruk til måtehold ifølge trendeksperter
Om å komme seg igjennom vinteren
Vi står sammen i kjøpsprosessen
Hvordan blir været?
Byggfakta kjøper majoriteten av Prognosesenteret
BJØRG OWREN, kreativ leder i IFI og ansvarlig redaktør for Fargemagasinet
Ny leder i IFI!
Vi har gleden av å ønske Helge Bod Vangen velkommen som ny administrerende direktør i IFI!
IFI lanserer bransjestatistikk
IFI er i ferd med å lansere et interaktivt dashbord som gir medlemsbedriftene verdifull innsikt i markedsutvikling og økonomiske indikatorer. Verktøyet hjelper beslutningstakere til...
Holdbarhet: Dette er hva kundene vil ha til utendørsjobben
Farge-, interiør- og byggevarehandelen kappes om 550 000 kunder som planlegger utendørs oppussing og vedlikehold i vår og i sommer. Å male er det vanligste prosjektet, og for mange...
Trommetakt og topp stemning på Kulørs kjedetreff!
Latter, jubel og tromming på bordene – stemningen var på topp da Kulør samlet butikker og leverandører til kjedetreff 19.-20. mars. ved Gardermoen. Etter to dager med inspirasjon, workshops...
Klikkbare gulvlister
Pergos nye klikkbare gulvlister er laget med et mål for øyet, nemlig å gjøre monteringen enklere og finishen sømløs. Den egenutviklede Uniclic-system gjør installasjonen av gulvlister...
Innovativt design og bærekraftige løsninger for morgendagens interiør
Forbo Flooring har nylig relansert og utvidet de populære kolleksjonene Sarlon, Modul'Up og Eternal. Disse nyhetene kombinerer innovativ teknologi med dagens farge- og interiørtrender,...