Jordan vet fortsatt hvordan – og det er Sånn!
En ny visuell identitet, en ny måte å kommunisere med forbrukere på, og et ønske om å forenkle og hjelpe til med malearbeidet. Det er det seneste produktet fra verktøyleverandøren Jordan.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Selskapet har lansert et nytt univers på nettsidene jordanvethvordan.no, og ledeordet i strategien er «Sånn!».
– Vi vil gjøre det lett å lykkes med malearbeidet for alle som skal pusse opp. Mange tror at det er vanskelig, og ved å forenkle informasjonen vil vi gjøre det mer lystbetont, sier Natalie Herland, markedssjef for Jordan i Norge.
Sammen med merkevaresjefene Beate Engel Jacobsen og Didrik Rosseid Breivik, har hun ledet arbeidet med det nye oppussingsuniverset til Jordan.
Latterlig enkelt å beise
Sånn gjør du det
Hensikten er å få flere huseiere til å sette i gang ulike oppussingsoppgaver, og å gjøre forbrukeren i stand til å klare seg mer selv – hele veien fra innkjøp av verktøy og utstyr, til gjennomføring. Forbrukeren guides gjennom oppgaven ved hjelp av pedagogiske trinn-for-trinn-anvisninger i både tekstform og korte filmer. Under tittelen «Sånn!» viser Jordan hvordan du maler en vegg, beiser terrassen eller maler fasaden – og anbefaler nøye utvalgte pensler, ruller og andre tilbehør som trengs. Det utvalgte verktøyet kan legges i en handleliste slik at det er enkelt å få med seg de riktige tingene.
– Malehjelpen på nettsidene er skreddersydde for den oppgave som forbrukeren skal utføre. Instruksene er skrevet på et enkelt språk, men formidles med innsikt. Forhåpentligvis gir det maleglede og lyst til å pusse opp. Jeg liker å tenke på det som at vi skal lære, ikke belære, sier Beate Engel Jacobsen.
Nettsidene har også inspirerende artikler der forbrukere deler erfaringer, og en FAQ-avdeling der de vanligste spørsmålene blir besvart.
Butikk og nett linket sammen
I butikken møter kunden den samme visuelle profilen som på nettsidene. Jordan har tatt frem en serie POS-materiell; plakater, merking av reoler, produktvegger og -dispensere med en tydelig visuell profil.
– Butikkmateriellet er utstyrt med qr-koder som fører brukeren direkte inn på maleguiden på jordanvethvordan.no, med både arbeidsinstruks og liste over hva du trenger. Det er fint å kunne være med kunden hele veien gjennom oppussingen; både mens de gjør innkjøp og når de setter i gang, sier Didrik Breivik.
For butikkpersonalet betyr dette at kundene kan bli mer selvhjulpne i avdelingen for maleverktøy, slik at de får mer tid til å bistå med andre spørsmål.
PÅ LAG MED KUNDEN: Nordmenn er glad i å pusse opp, men mange vet ikke hvor de skal begynne eller hvordan de skal gå frem. Gjennom nettsidene jordanvethvordan.no, skal verktøyleverandøren bidra til at flere tar steget og faktisk setter i gang med sin oppussing.
Mer hjelp på vei
I butikkonseptet inngår i tillegg en forenklet produktvegg med to 90-felter, som er bygd opp etter samme mal med anvisninger og anbefalte produkter som i den digitale versjonen. Produktveggen er testet ut i en pilotbutikk, og har fått gode skussmål.
– Vi håper også å få på plass avtaler med kjedene om å sette opp touch-skjermer ved produktveggene eller blandedisken, slik at kunden kan slå opp i produktvelgeren når de er ute og handler.
– Vi har også tatt frem en nett og fin boks på hjul, som et supplement til produktveggen for den vanligste oppussingsoppgaven: «Sånn maler du en vegg», sier han.
Boksens sider rommer fremgangsmåte, qr-kode til malehjelpen på nett og oppheng for tape, våtmopper, pensel, forlengerskaft og rullebøyle. Samtidig fungerer den som en stor dispenser med rom til en masse maleruller.
BUTIKKMATERIELL: Mange som jobber i faghandelen er frustrert over at de ikke rekker ikke å hjelpe kundene godt nok. Med konseptet håper Jordan å gjøre livet enklere for dem gjennom butikkmateriell som viser: Dette trenger du! på en enkel måte.
Lyst til forandring
Hovedmålgruppen for «Sånn!» er forbrukere i alderen 25-45 år. En omfattende reklamekampanje i både tv, på en rekke kontekstuelle nettsider, og i SoMe skal skape engasjement og vise at det er enkelt og gøy å pusse opp. Jordan har laget to korte og humoristiske reklamefilmer med et kjærestepar som er skal pusse opp. Budskapet er å ufarliggjøre malejobben, og vise at det er enkelt å komme i mål.
– Det handler om å gi etter for lysten til å male, avslutter Breivik.
ALT DU TRENGER: Med kun mobiltelefonen, datamaskinen eller plakater i butikken til hjelp, skal kunden kunne finne ut hvilket verktøy som er bra å ha. Et enkelt og lettfattelig språk i pedagogiske trinn-for-trinn-anvisninger og inspirerende artikler, skal senke terskelen for å sette i gang med oppussingen.
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...