Jordan vet fortsatt hvordan – og det er Sånn!
En ny visuell identitet, en ny måte å kommunisere med forbrukere på, og et ønske om å forenkle og hjelpe til med malearbeidet. Det er det seneste produktet fra verktøyleverandøren Jordan.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Selskapet har lansert et nytt univers på nettsidene jordanvethvordan.no, og ledeordet i strategien er «Sånn!».
– Vi vil gjøre det lett å lykkes med malearbeidet for alle som skal pusse opp. Mange tror at det er vanskelig, og ved å forenkle informasjonen vil vi gjøre det mer lystbetont, sier Natalie Herland, markedssjef for Jordan i Norge.
Sammen med merkevaresjefene Beate Engel Jacobsen og Didrik Rosseid Breivik, har hun ledet arbeidet med det nye oppussingsuniverset til Jordan.
Latterlig enkelt å beise
Sånn gjør du det
Hensikten er å få flere huseiere til å sette i gang ulike oppussingsoppgaver, og å gjøre forbrukeren i stand til å klare seg mer selv – hele veien fra innkjøp av verktøy og utstyr, til gjennomføring. Forbrukeren guides gjennom oppgaven ved hjelp av pedagogiske trinn-for-trinn-anvisninger i både tekstform og korte filmer. Under tittelen «Sånn!» viser Jordan hvordan du maler en vegg, beiser terrassen eller maler fasaden – og anbefaler nøye utvalgte pensler, ruller og andre tilbehør som trengs. Det utvalgte verktøyet kan legges i en handleliste slik at det er enkelt å få med seg de riktige tingene.
– Malehjelpen på nettsidene er skreddersydde for den oppgave som forbrukeren skal utføre. Instruksene er skrevet på et enkelt språk, men formidles med innsikt. Forhåpentligvis gir det maleglede og lyst til å pusse opp. Jeg liker å tenke på det som at vi skal lære, ikke belære, sier Beate Engel Jacobsen.
Nettsidene har også inspirerende artikler der forbrukere deler erfaringer, og en FAQ-avdeling der de vanligste spørsmålene blir besvart.
Butikk og nett linket sammen
I butikken møter kunden den samme visuelle profilen som på nettsidene. Jordan har tatt frem en serie POS-materiell; plakater, merking av reoler, produktvegger og -dispensere med en tydelig visuell profil.
– Butikkmateriellet er utstyrt med qr-koder som fører brukeren direkte inn på maleguiden på jordanvethvordan.no, med både arbeidsinstruks og liste over hva du trenger. Det er fint å kunne være med kunden hele veien gjennom oppussingen; både mens de gjør innkjøp og når de setter i gang, sier Didrik Breivik.
For butikkpersonalet betyr dette at kundene kan bli mer selvhjulpne i avdelingen for maleverktøy, slik at de får mer tid til å bistå med andre spørsmål.
PÅ LAG MED KUNDEN: Nordmenn er glad i å pusse opp, men mange vet ikke hvor de skal begynne eller hvordan de skal gå frem. Gjennom nettsidene jordanvethvordan.no, skal verktøyleverandøren bidra til at flere tar steget og faktisk setter i gang med sin oppussing.
Mer hjelp på vei
I butikkonseptet inngår i tillegg en forenklet produktvegg med to 90-felter, som er bygd opp etter samme mal med anvisninger og anbefalte produkter som i den digitale versjonen. Produktveggen er testet ut i en pilotbutikk, og har fått gode skussmål.
– Vi håper også å få på plass avtaler med kjedene om å sette opp touch-skjermer ved produktveggene eller blandedisken, slik at kunden kan slå opp i produktvelgeren når de er ute og handler.
– Vi har også tatt frem en nett og fin boks på hjul, som et supplement til produktveggen for den vanligste oppussingsoppgaven: «Sånn maler du en vegg», sier han.
Boksens sider rommer fremgangsmåte, qr-kode til malehjelpen på nett og oppheng for tape, våtmopper, pensel, forlengerskaft og rullebøyle. Samtidig fungerer den som en stor dispenser med rom til en masse maleruller.
BUTIKKMATERIELL: Mange som jobber i faghandelen er frustrert over at de ikke rekker ikke å hjelpe kundene godt nok. Med konseptet håper Jordan å gjøre livet enklere for dem gjennom butikkmateriell som viser: Dette trenger du! på en enkel måte.
Lyst til forandring
Hovedmålgruppen for «Sånn!» er forbrukere i alderen 25-45 år. En omfattende reklamekampanje i både tv, på en rekke kontekstuelle nettsider, og i SoMe skal skape engasjement og vise at det er enkelt og gøy å pusse opp. Jordan har laget to korte og humoristiske reklamefilmer med et kjærestepar som er skal pusse opp. Budskapet er å ufarliggjøre malejobben, og vise at det er enkelt å komme i mål.
– Det handler om å gi etter for lysten til å male, avslutter Breivik.
ALT DU TRENGER: Med kun mobiltelefonen, datamaskinen eller plakater i butikken til hjelp, skal kunden kunne finne ut hvilket verktøy som er bra å ha. Et enkelt og lettfattelig språk i pedagogiske trinn-for-trinn-anvisninger og inspirerende artikler, skal senke terskelen for å sette i gang med oppussingen.
Bygghåndverk Norge styrker laget
Anders Røberg-Larsen er ansatt som fagsjef i Bygghåndverk Norge. Han er 47 år, fra Oslo, og har lang erfaring som politisk rådgiver og organisasjonsleder med stor innsikt i byutvikling,...
Modena tar over salget av Alcro
Fliskjeden Modena skal distribuere maling fra Tikkurilas varemerke Alcro i et landsdekkende butikknettverk. – Det handler om å være mer tilgjengelige, mer effektive og mer relevante...
Nytt gulv uten å stenge
Med Plurafilm Hydro og U-Fixx fra Uzin kan gulv byttes eller oppgraderes uten at lokalet må stenges ned. Produktene er luktfrie, er tilnærmet støy- og støvfrie å montere, og man...
Med hjerte for metameri
Copenhagen Orange er en unik farge, skapt av Pure & Original i samarbeid med KOI Fargestudio. Fargen er skapt med naturlige, mineralske pigmenter som gir en sjelden dybde og...
Fleksibel malesprøyte
Fra Wagner, som er kjent for malingsprøyter og tilbehør i god kvalitet, kommer SprayPack 18V. Denne trådløse og luftløse malingssprøyten gjør suksess hos Duri, og kan takket være...
«Fargerikt fellesskap» og gode råd – hele veien!
Vår viktigste jobb her i IFI er å få alle som drømmer om å pusse opp, til faktisk å gjøre det – og gjøre det på en enkel og motiverende måte. Vi skal gi svar som er til å stole på,...
