Interiørpakker er den nye måten å innrede på
– Ikke spør oss om hva vi prosjekterer nå, men hva som kommer senere. Valg av materialer skjer tidlig, lenge før prosjektet står oppe og lenge før leietakere er funnet, sier interiørarkitekt MNIL Trond Ramsøskar.
Chera Westman/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Interiørarkitektens rolle er å skape merverdi for sluttkunden. Det sier Trond Ramsøskar, som etablerte selskapet Ramsøskar Interiørarkitekter 2012. Siden har de vokst fra 1 til 21 ansatte. Spesialiteten er hoteller og arbeidsplassutforming, men de jobber også med boliger, kjøpesentre, underholdningslokaler og helse- og sykehjemsinstitusjoner.
– Det gir oss mulighet til å krysskjøre noen fagområder, og se produkter, miljøer og løsninger på nye måter, å tenke nytt og tenke fritt, sier han. Boligutvikling og utvikling av næringseiendom er områder der det skjer veldig mye, sier han og peker på at interiørarkitektenes rolle endres – nå kommer interiørarkitekten på banen mye tidligere enn før.
MERVERDIER: Interiørarkitektens rolle er å skape merverdi for sluttkunden. Spesialiteten er hoteller og arbeidsplassutforming, men de jobber også med boliger, kjøpesentre, underholdningslokaler og helse- og sykehjemsinstitusjoner.
Utvalgte materialer
– Allerede før regulering av prosjektet presenterer vi et konsept med materialer og farger. Dette er gjerne flere år før prosjektet skal stå ferdig. Derfor vil vi at dere leverandører kommer til oss i en tidligere fase. Ikke spør hva vi prosjekterer nå, men hva som kommer senere, sier han.
En forholdsvis ny rolle er å sette sammen skreddersydde, helhetlige materialpakker allerede på prosjekteringsstadiet i et prosjekt.
– Vi lager standardpakker med fliser, gulv og veggfarger for prosjektet som gjør det lettere for utbygger å treffe med salget.
PAKKELØSNING: – Vi har tro på stilpakker både for boligmarkedet og for kontormarkedet, men materialbruken må tilpasses sluttbrukeren. Om de vil spille fotball inne eller jobbe hele natten har det betydning for valgene.
Tilpasning nødvendig
Materialpakkene er i tråd med de tiltenkte boligkjøperne, og her tar vi hensyn til alderssammensetning og hvem de er. Også når det kommer til kontorprosjekter er konseptutvikling stadig vanligere.
– For Thons konsept Spaces har vi utviklet en helhetlig pakke der 98 prosent av alle material- og fargevalg er gjennomgående for samtlige prosjekter. Det skal tiltrekke et yngre publikum og går derfor i en mørkere fargeskala. Så liker Thon enkle vedlikeholdsstrukturer – derfor valgte vi vinylgulv. Vi valgte også matt veggmaling til det første prosjektet. Det gjør vi ikke igjen. Noen ganger må man høre på hva leverandørene sier – det så veldig fint ut i to dager, sier han med et smil.
TIDLIG UTE: – Allerede før regulering av prosjektet presenterer vi et konsept med materialer og farger. Dette er gjerne flere år før prosjektet skal stå ferdig. Derfor vil vi at dere leverandører kommer til oss i en tidligere fase. Ikke spør hva vi prosjekterer nå, men hva som kommer senere, sier han.
Ramsøskar Interiørarkitekter blir Monn
Endelig kan vi møtes – IFIs årskonferanse 2021
Geberit viser bredden i nytt showroom
Bruk fargehjulet og bli en treffsikker fargeveileder
Riktig gulv på rett plass
IFIs aktiviteter i 2020
Malesommeren-24: Malingsalget svinger når været tvinger
Sommeren er høytid for oppussing og malearbeid, men med stor variasjon i værforholdene rundt om i landet har salget av maling og maleverktøy svingt betydelig. Fargemagasinet har snakket...
Oppdag Flotex Advance – teppe for limfri legging
Den nye Flotex Colour/Advance-kolleksjonen bevarer de populære og trendy signaturdesignene til den etablerte Flotex Colour, og utvider den med to nye eksklusive mønstre: Code...
Ny proffbutikk på sørsiden av Trondheim
XL-Bygg går mot strømmen og vokser i Trondheim. Nå skal de bygge nytt varehus der også Mal Proff flytter inn.
Merkeansvarlig i Wakeup Living
Hedda Ringkjøp startet som merkeansvarlig i Wakeup Living 1. mai -24. Hedda skal ha hovedfokus på selskapets to merker: Pure & Original maling og RAW Stones. Hedda er utdannet...
Hardgjort fiskebeinsgulv i stort format
Woodura Fiskebein 2.0 er et nytt slitesterkt fiskebeinsgulv med store bord, som er laget med en patentert teknologi som herder treverket og gir det høy slagfasthet. Gulvet er enkelt...
Strålende sol og stemning på Hamar
Etter regn og vind i Oslo, kom Mal Proff Roadshow 2024 til Hamar som for anledningen badet i sol. God stemning, masse folk og en ny regionvinner ble kåret blant tre kandidater innen...