Interiørpakker er den nye måten å innrede på

– Ikke spør oss om hva vi prosjekterer nå, men hva som kommer senere. Valg av materialer skjer tidlig, lenge før prosjektet står oppe og lenge før leietakere er funnet, sier interiørarkitekt MNIL Trond Ramsøskar.

Av Chera Westman/ifi.no  |   Oppdatert   |   Publisert

Dele på Pinterest
Se flere bilder
Interiørpakker er den nye måten å innrede på

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Interiørarkitektens rolle er å skape merverdi for sluttkunden. Det sier Trond Ramsøskar, som etablerte selskapet Ramsøskar Interiørarkitekter 2012. Siden har de vokst fra 1 til 21 ansatte. Spesialiteten er hoteller og arbeidsplassutforming, men de jobber også med boliger, kjøpesentre, underholdningslokaler og helse- og sykehjemsinstitusjoner.

– Det gir oss mulighet til å krysskjøre noen fagområder, og se produkter, miljøer og løsninger på nye måter, å tenke nytt og tenke fritt, sier han. Boligutvikling og utvikling av næringseiendom er områder der det skjer veldig mye, sier han og peker på at interiørarkitektenes rolle endres – nå kommer interiørarkitekten på banen mye tidligere enn før.

Dele på Pinterest Ramsøskar Interiørarkitekter

Foto: Robert Walmann/ifi.no

MERVERDIER: Interiørarkitektens rolle er å skape merverdi for sluttkunden. Spesialiteten er hoteller og arbeidsplassutforming, men de jobber også med boliger, kjøpesentre, underholdningslokaler og helse- og sykehjemsinstitusjoner.

Utvalgte materialer

– Allerede før regulering av prosjektet presenterer vi et konsept med materialer og farger. Dette er gjerne flere år før prosjektet skal stå ferdig. Derfor vil vi at dere leverandører kommer til oss i en tidligere fase. Ikke spør hva vi prosjekterer nå, men hva som kommer senere, sier han.

En forholdsvis ny rolle er å sette sammen skreddersydde, helhetlige materialpakker allerede på prosjekteringsstadiet i et prosjekt.

– Vi lager standardpakker med fliser, gulv og veggfarger for prosjektet som gjør det lettere for utbygger å treffe med salget.

Dele på Pinterest Trond Ramsøskar

Foto: Robert Walmann/ifi.no

PAKKELØSNING: – Vi har tro på stilpakker både for boligmarkedet og for kontormarkedet, men materialbruken må tilpasses sluttbrukeren. Om de vil spille fotball inne eller jobbe hele natten har det betydning for valgene.

Tilpasning nødvendig

Materialpakkene er i tråd med de tiltenkte boligkjøperne, og her tar vi hensyn til alderssammensetning og hvem de er. Også når det kommer til kontorprosjekter er konseptutvikling stadig vanligere.

– For Thons konsept Spaces har vi utviklet en helhetlig pakke der 98 prosent av alle material- og fargevalg er gjennomgående for samtlige prosjekter. Det skal tiltrekke et yngre publikum og går derfor i en mørkere fargeskala. Så liker Thon enkle vedlikeholdsstrukturer – derfor valgte vi vinylgulv. Vi valgte også matt veggmaling til det første prosjektet. Det gjør vi ikke igjen. Noen ganger må man høre på hva leverandørene sier – det så veldig fint ut i to dager, sier han med et smil.

Dele på Pinterest Trond Ramsøskar, foredrag Støtvig 2021

Foto: Robert Walmann/ifi.no

TIDLIG UTE: – Allerede før regulering av prosjektet presenterer vi et konsept med materialer og farger. Dette er gjerne flere år før prosjektet skal stå ferdig. Derfor vil vi at dere leverandører kommer til oss i en tidligere fase. Ikke spør hva vi prosjekterer nå, men hva som kommer senere, sier han.

SISTE ARTIKLER
Flere artikler