Interiørklasser ønsker kontakt med bransjefolk
– For å få til en utdanning som er godt tilpasset næringslivet og interessant for elevene, trenger vi samarbeidspartnere i bransjen, sier lærer Trine Talgø ved interiørlinjen på Rud videregående skole. Hun ønsker selgere fra gulvleverandører, maling, tapet og tekstil velkommen inn i klasserommet.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det skjer for tiden endringer i interiørutdanningen på videregående skoler, som farge- og interiørbransjen bør merke seg. Ved innføring av fagfornyelsen skoleåret 2020 - 2021 ble tidligere linjer for Design og håndverk (DH) delt i to: et program for Håndverk, design og produktutvikling (HDP), og et for Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign (FBIE).
Det undervises i interiørfag ved 60 videregående skoler rundt om i landet. Rud videregående startet opp med Vg1 i fjor høst, og fra høsten av tilbyr de interiørfag både på Vg1 og Vg2.
Det er for å gjøre opplæringen så relevant som mulig, og skape gode arbeidstagere for bransjen at skolen ønsker tettere dialog.
Bærekraft i fokus ved ny utdanning innen interiør
SØKER SAMARBEID: Faglærer Trine Talgø og utdanningsleder Tone F. Lundbye inviterer aktører fra farge- og interiørbranjen til samarbeid for å gjøre undervisningen på interiørfag mest mulig relevant for bransjen og interessant for elevene.
Ønsker kontakt med bransjen
– Vi ønsker å bygge et kontaktnett, for å gjøre undervisningen relevant, og motiverende. Derfor trenger vi kontakt med forskjellige aktører. Vårt mål er å skape gode arbeidstagere. For at elevene skal skjønne forskjellen på ulike materialer og produkter innen gulv, maling og lakk, tapet og tekstiler, så trenger vi kontakt med folk som jobber innen alle kategoriene, sier Trine Talgø som har undervist i interiørfag på videregående i mange år, og var sist høst med å etablere interiørlinje på Rud videregående skole i Sandvika utenfor Oslo.
Hun ønsker både at selgere kommer på besøk til skolen, og at elevene kan komme på besøk til showrom og butikker.
Det første året satte koronaen en stopper for slike aktiviteter, men nå er det på tide å ta tak.
– Jeg ønsker å få selgerne hit. De er veldig, veldig velkommen! sier hun. Ta med oppdatert varemateriell, og kom innom. Vi vil gjerne ha faste avtaler, og årlige besøk. Det er nyttig både for lærere og elever, og på sikt vil bransjen vinne på det ved å få kompetente arbeidssøkere. Skolen ønsker også dialog om praksisplasser for elevene ute i bedrift.
Talgø beskriver interiørfaget som et modningsfag, og jo tidligere elevene får kontakt med næringen, jo bedre er det. Hun understreker at på en praktisk orientert linje er det viktig at undervisningen legges opp mot de produktene som er relevante i dag. Og bedriftsbesøk er viktig for å skape motivasjon og innsikt.
Flere unge vil bli malere
OPPDATERT MATERIELL: Interiørlinjen er praktisk rettet, og det er viktig at materialene elevene blir kjent med gjennom undervisningen er det samme som selges i butikkene. Elevene jobber med materialer, farger og lager modeller for å drille inn ny kunnskap. Her gir Trine Talgø litt veiledning til Andrine Lunewski som får de siste detaljene på plass i sin modell av en loftstue.
Økt kundefokus
Trine Talgø forteller at i den nye læreplanen er utdanningen bedre tilpasset næringslivet enn før. Det legges blant annet mer vekt på kundekommunikasjon, og salg.
– I alle kreative oppgaver legger vi til grunn at vi skal løse noe for kunder, som har sine spesifikke behov og ønsker. Elevene lærer fra første stund at det er viktig å kunne kommunisere med kunder både verbalt, skriftlig, visuelt og med kroppsspråk, og ha deres ønsker å behov i forsetet. Elevene begynner å forstå sammenheng mellom priser, bærekraft og kvalitet allerede fra første år.
I undervisningen kobles salgsfaget med estetisk og kreativ kompetanse. Det legges vekt på bærekraftige løsninger og kvalitet som varer. Elevene lærer at det er en grunn til at kvalitet koster, og hvordan de skal argumentere for å ta gode valg. Trend er også viktig, spesielt ved eksponering av produkt i butikk og for å fange oppmerksomhet.
– Utdanningsløpet skal gi elevene relevant opplæring og bidra til motivasjon og mestring, og som sagt her er god dialog både med leverandører og handelsleddet viktig. Dessverre stakk koronaen kjepper i hjulene for skolens samarbeidsplaner i vinter, men fra høsten skal vi i gang, sier den engasjerte læreren og håper at denne saken vi leses som en invitasjon.
VIL FORTSETTE: Andrine Lunewski og Thea Riis Engebretsen er ferdig med Vg1 og håper de får plass på Vg 2 interiør og eksponeringsdesign. Her er de i sofakroken som klassen selv har designet, og sjekker ut tapet- og tekstilprøver.
Forsiktig oppgang for malerfag – flere unge vil ha yrkesutdanning
Bærekraft i fokus ved ny utdanning innen interiør
Veien til malerfaget kan skiltes bedre
Flere unge vil bli malere
Rud videregående skole er en kombinert videregående skole i Bærum. Skolen har 7 utdanningsprogram i tillegg til opplæring for minoritetsspråklige og tilrettelagt opplæring. Skolen har vært studiested for Fagskolen Oslo Akershus og har fortsatt opplæring for studenter tilknyttet fagskolestudier. Wikipedia
Utdanningsløpet er for elever med interesse for interiør, som har estetisk sans, er serviceinnstilt og liker å kommunisere med alle typer mennesker. De fleste elevene som begynner på dette utdanningsprogrammet er i aldersgruppen 15 – 16 år, noen eldre. Utdanningsløpet passer for både gutter og jenter.
Den nye interiørlinjen på Rud videregående fikk en flying start med materialer, da de fikk overta showrommet til IFI (Informasjonskontoret for farge og interiør) rett før oppstart. IFI var på flyttefot da skolen tok kontakt i mai 2020, for å høre om klassen kunne komme på besøk til showrommet på IFI-huset utpå høsten. Enden på visa var at skolen fikk overta inventaret og et bredt utvalg av produktprøvene. Dermed fikk eleven et godt utstyrt klasserom fra dag én, og de ansatte i IFI gleder seg over at ungdommene får materiallæren inn gjennom fingrene ikke bare via skjermbilder. PRODUKTPRØVER: ifi.no hadde en rikelig samling produktprøver, som den nye linjen på Rud videregående fikk overta, da bransjekontoret flyttet til nye lokaler i Karvesvingen 5. i Oslo.
Malesommeren-24: Malingsalget svinger når været tvinger
Sommeren er høytid for oppussing og malearbeid, men med stor variasjon i værforholdene rundt om i landet har salget av maling og maleverktøy svingt betydelig. Fargemagasinet har snakket...
Oppdag Flotex Advance – teppe for limfri legging
Den nye Flotex Colour/Advance-kolleksjonen bevarer de populære og trendy signaturdesignene til den etablerte Flotex Colour, og utvider den med to nye eksklusive mønstre: Code...
Ny proffbutikk på sørsiden av Trondheim
XL-Bygg går mot strømmen og vokser i Trondheim. Nå skal de bygge nytt varehus der også Mal Proff flytter inn.
Merkeansvarlig i Wakeup Living
Hedda Ringkjøp startet som merkeansvarlig i Wakeup Living 1. mai -24. Hedda skal ha hovedfokus på selskapets to merker: Pure & Original maling og RAW Stones. Hedda er utdannet...
Hardgjort fiskebeinsgulv i stort format
Woodura Fiskebein 2.0 er et nytt slitesterkt fiskebeinsgulv med store bord, som er laget med en patentert teknologi som herder treverket og gir det høy slagfasthet. Gulvet er enkelt...
Strålende sol og stemning på Hamar
Etter regn og vind i Oslo, kom Mal Proff Roadshow 2024 til Hamar som for anledningen badet i sol. God stemning, masse folk og en ny regionvinner ble kåret blant tre kandidater innen...