Annonse
Gerflor annons
Gerflor annons

Interiørklasser ønsker kontakt med bransjefolk

– For å få til en utdanning som er godt tilpasset næringslivet og interessant for elevene, trenger vi samarbeidspartnere i bransjen, sier lærer Trine Talgø ved interiørlinjen på Rud videregående skole. Hun ønsker selgere fra gulvleverandører, maling, tapet og tekstil velkommen inn i klasserommet.

Av Bjørg Owren/ifi.no  |   Oppdatert   |   Publisert

Dele på Pinterest
Se flere bilder
Interiørklasser ønsker kontakt med bransjefolk

Foto: Bjørg Owren ifi.no

Det skjer for tiden endringer i interiørutdanningen på videregående skoler, som farge- og interiørbransjen bør merke seg. Ved innføring av fagfornyelsen skoleåret 2020 - 2021 ble tidligere linjer for Design og håndverk (DH) delt i to: et program for Håndverk, design og produktutvikling (HDP), og et for Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign (FBIE).

Det undervises i interiørfag ved 60 videregående skoler rundt om i landet. Rud videregående startet opp med Vg1 i fjor høst, og fra høsten av tilbyr de interiørfag både på Vg1 og Vg2.

Det er for å gjøre opplæringen så relevant som mulig, og skape gode arbeidstagere for bransjen at skolen ønsker tettere dialog. 

Dele på Pinterest Faglærer Trine B. Talgø og utdanningsleder Tone F. Lundebye ved Rud videregående skole i Viken

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

SØKER SAMARBEID: Faglærer Trine Talgø og utdanningsleder Tone F. Lundbye inviterer aktører fra farge- og interiørbranjen til samarbeid for å gjøre undervisningen på interiørfag mest mulig relevant for bransjen og interessant for elevene.

Ønsker kontakt med bransjen

– Vi ønsker å bygge et kontaktnett, for å gjøre undervisningen relevant, og motiverende. Derfor trenger vi kontakt med forskjellige aktører. Vårt mål er å skape gode arbeidstagere. For at elevene skal skjønne forskjellen på ulike materialer og produkter innen gulv, maling og lakk, tapet og tekstiler, så trenger vi kontakt med folk som jobber innen alle kategoriene, sier Trine Talgø som har undervist i interiørfag på videregående i mange år, og var sist høst med å etablere interiørlinje på Rud videregående skole i Sandvika utenfor Oslo. 

Hun ønsker både at selgere kommer på besøk til skolen, og at elevene kan komme på besøk til showrom og butikker.

Det første året satte koronaen en stopper for slike aktiviteter, men nå er det på tide å ta tak.

–  Jeg ønsker å få selgerne hit. De er veldig, veldig velkommen! sier hun. Ta med oppdatert varemateriell, og kom innom. Vi vil gjerne ha faste avtaler, og årlige besøk. Det er nyttig både for lærere og elever, og på sikt vil bransjen vinne på det ved å få kompetente arbeidssøkere. Skolen ønsker også dialog om praksisplasser for elevene ute i bedrift.

Talgø beskriver interiørfaget som et modningsfag, og jo tidligere elevene får kontakt med næringen, jo bedre er det. Hun understreker at på en praktisk orientert linje er det viktig at undervisningen legges opp mot de produktene som er relevante i dag. Og bedriftsbesøk er viktig for å skape motivasjon og innsikt. 

Dele på Pinterest Dialog mellom faglærer og elev på interiørlinjen på Rud videregående

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

OPPDATERT MATERIELL: Interiørlinjen er praktisk rettet, og det er viktig at materialene elevene blir kjent med gjennom undervisningen er det samme som selges i butikkene. Elevene jobber med materialer, farger og lager modeller for å drille inn ny kunnskap. Her gir Trine Talgø litt veiledning til  Andrine Lunewski som får de siste detaljene på plass i sin modell av en loftstue.

Økt kundefokus

Trine Talgø forteller at i den nye læreplanen er utdanningen bedre tilpasset næringslivet enn før. Det legges blant annet mer vekt på kundekommunikasjon, og salg.

– I alle kreative oppgaver legger vi til grunn at vi skal løse noe for kunder, som har sine spesifikke behov og ønsker. Elevene lærer fra første stund at det er viktig å kunne kommunisere med kunder både verbalt, skriftlig, visuelt og med kroppsspråk, og ha deres ønsker å behov i forsetet. Elevene begynner å forstå sammenheng mellom priser, bærekraft og kvalitet allerede fra første år.

I undervisningen kobles salgsfaget med estetisk og kreativ kompetanse. Det legges vekt på bærekraftige løsninger og kvalitet som varer. Elevene lærer at det er en grunn til at kvalitet koster, og hvordan de skal argumentere for å ta gode valg. Trend er også viktig, spesielt ved eksponering av produkt i butikk og for å fange oppmerksomhet.

– Utdanningsløpet skal gi elevene relevant opplæring og bidra til motivasjon og mestring, og som sagt her er god dialog både med leverandører og handelsleddet viktig. Dessverre stakk koronaen kjepper i hjulene for skolens samarbeidsplaner i vinter, men fra høsten skal vi i gang, sier den engasjerte læreren og håper at denne saken vi leses som en invitasjon.

Dele på Pinterest Elever ved Rud videregående skole, interiørlinjen vg1.2020-2021: Andrine Lunewski og Thea Riis Engebretsen

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

VIL FORTSETTE: Andrine Lunewski og Thea Riis Engebretsen er ferdig med Vg1 og håper de får plass på Vg 2 interiør og eksponeringsdesign. Her er de i sofakroken som klassen selv har designet, og sjekker ut tapet- og tekstilprøver.

Mer Informasjon

RUD VIDEREGÅENDE SKOLE

Rud videregående skole er en kombinert videregående skole i Bærum. Skolen har 7 utdanningsprogram i tillegg til opplæring for minoritetsspråklige og tilrettelagt opplæring. Skolen har vært studiested for Fagskolen Oslo Akershus og har fortsatt opplæring for studenter tilknyttet fagskolestudier. Wikipedia

Interiør og eksponeringsdesign

Utdanningsløpet er for elever med interesse for interiør, som har estetisk sans, er serviceinnstilt og liker å kommunisere med alle typer mennesker. De fleste elevene som begynner på dette utdanningsprogrammet er i aldersgruppen 15 – 16 år, noen eldre. Utdanningsløpet passer for både gutter og jenter. 

FIKK MATERIALPRØVER FRA IFI

Den nye interiørlinjen på Rud videregående fikk en flying start med materialer, da de fikk overta showrommet til IFI (Informasjonskontoret for farge og interiør) rett før oppstart. IFI var på flyttefot da skolen tok kontakt i mai 2020, for å høre om klassen kunne komme på besøk til showrommet på IFI-huset utpå høsten. Enden på visa var at skolen fikk overta inventaret og et bredt utvalg av produktprøvene. Dermed fikk eleven et godt utstyrt klasserom fra dag én, og de ansatte i IFI gleder seg over at ungdommene får materiallæren inn gjennom fingrene ikke bare via skjermbilder.

Rud videregående fikk inventar og produktprøver da ifi.no la ned sitt showrom.

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

PRODUKTPRØVER: ifi.no hadde en rikelig samling  produktprøver, som den nye linjen på Rud videregående fikk overta, da bransjekontoret flyttet til nye lokaler i Karvesvingen 5. i Oslo. 

LES OGSÅ
SISTE ARTIKLER
Flere artikler