Inspirerende show med redesign
Stemningen stod i taket og latteren hang løst da Norvigroup Norsk Dun inviterte kunder, interiørstylister og presse til en presentasjon av nye kolleksjoner og samarbeidspartnerne – de designere som hver og én setter sitt unike preg på de ulike tekstilkolleksjonene. Arrangementet Meet the Makers ble avholdt på Månefisken, like ved Akerselven på Sagene i Oslo.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Stedet var ikke tilfeldig valgt – et selskapslokale med ekte industrielt preg, i lokaler som for 150 år siden rommet tekstilproduksjon – nemlig fargeriet tilhørende Hjula Væveri. Her viste svenske Gustav Ovland frem sin rustikke kjøkkenkolleksjon i resirkulert tekstil og sengetøy farget med rester fra matindustrien, mot vegger og gulv av murte steinblokker i det litt svakt opplyste innerste rommet. Like ved fortalte Halvor Bakke om sin høstkolleksjon for soverommet som er inspirert av Sør-Afrika, der han er i ferd med å etablere «hytte» på en gammel vingård. Tone Kroken var også på plass med vakkert broderte duker og sengetøy i spreke farger og mønstre.
ELSKER FARGER: Tone Kroken elsker farger og det viser hun med dette sengesettet som var det første som møtte besøkerne til arrangementet Meet the Makers som Norvigroup Norsk Dun inviterte til på Månefisken i Oslo.
Moteshow med redesign
Høydepunktet under samlingen stod dog Norsk Dun selv for med en freidig motevisning av bekledning sydd av gamle dunputer og dundyner som med hjelp av tekstilfarger og symaskiner var redesignet til ulike kåper og jakker og hodeplagg.
– Vi prøver å være større enn oss selv. Vi vil mer enn å selge produkter og varer. Vi engasjerer oss i lokalmiljøet, i miljøet, i de ansatte. Jeg er styreleder i Designindustrien som er en avdeling i Norsk Industri, og vi er pilotbedrift i prosjektet Made in Norway som skal øke eksporten til USA, fortalte daglig leder Kari Setsaas, da hun ønsket velkommen.
– Og: Vi skal lage de mest fortryllende produktene for soverom og skape vidunderlige soverom og bad, la hun til.
BYR PÅ SEG SELV: Stemningen stod i taket og latteren hang løst da Norvigroup Norsk Dun inviterte kunder, interiørstylister og presse viste frem egen redesign av resirkulerte dunprodukter.
Gammelt dun blir nytt
For Norsk Dun er det puter og dyner med dun og fjær som er selve kjernen – og både hjemme og på hoteller over hele Norden gjenfinnes disse. Da Therese Haltuff fikk ansvar for selskapets eksportsatsing hadde hun arbeidet 15 år med innkjøp av dun, og ble forundret over at det ikke fantes en løsning for sirkularitet for uttjente dunprodukter.
– Så da fant vi ut at vi måtte ordne med det. I dag kan forbrukeren få levert inn gamle puter og dyner i Princess-butikken når de kjøper nytt. Disse sendes til oss for resirkulering, og det ikke et krav om at det er Norsk Dun som har produsert dem. Hotellkjeden Strawberry pakker ned gamle puter og dyner i de samme eskene som nye leveres i, og returnerer dette til fabrikken i Mysen, sa hun.
GJENBRUKSDUN: Det resirkuleringsprosjekt for brukte dunprodukter som Therese Haltuff initierte da hun fikk ansvar for Norsk Duns eksportsatsing, fikk i vinter en bærekraftpris av den av de største kundene – hotellkjeden Strawberry.
Prisbelønnet prosjekt
For dette prosjektet ble Norvigroup Norsk Dun tildelt hotellkjedens bærekraftpris ved kjedesamlingen i vinter, allerede da innsamlingen så vidt hadde startet. Frem til nå har selskapet samlet inn 3 000 kilogram brukte dyner og puter, som sendes til fabrikken der de kjøper dun med de samme lastebilene som leverer nytt dun til dem.
– Fabrikken har investert i maskiner som skiller dun og trekk, og som vasker og renser dunet slik at det kan sertifiseres og gjenbrukes i nye puter og dyner. Tekstiltrekken blir til isolasjonsmaterialer eller lyddempende paneler, og vi har full kontroll på prosessen, alt dun er sporbart, sa Therese Haltuff.
INVITERTE KUNDER fra butikker i både Norge og Sverige, sammen med interiørstylister og presse, møtte opp til en dag med møter med designere og produkter i regi av Norvigroup Norsk Dun.
Se bildene fra Meet the Makers
Alle bildene finner du i bildekarusellen.
FABRIKKINSPIRASJON: Sammen med Norvigroup Norsk Dun har Gustav Ovland, etter litt overtaling fra Kari Setsaas, utviklet en jordnær tekstilkolleksjon der alle produktene er oppkalt etter potetsorter og fargene på tekstilene finnes i byggematerialer og planter ved den gamle fabrikken. Tekstilene selges nå i flere land, og er til og med plukket ut til et boutique-hotell i Philadelphia i USA.
ALT-MULIG-MANN: I 2019 kjøpte kokken, nattklubbeieren og alt-mulig-mannen Gustav Ovland ruinene av en gammel potetmelfabrikk i Skåne i Syd-Sverige. Det umulige prosjektet å omvandle denne til bolig ble vist i et avsnitt av SVT-serien Husdrömmar, og karrieren til Ovland tok en ny vri.
ELSKER TRENDER: Tone Kroken, som i tillegg til å designe tekstiler også arbeider som interiørarkitekt, viste bilder fra både sitt eget hjem og boliger til kjendiser som hun har arbeidet sammen med. Vi fikk se den staselige Frogner-leiligheten med stukkatur og høyt under taket, der Else Kåss Furuseth allerede for åtte år siden malte himlingen rosa. – Jeg elsker trender! Men husk at interiørtrender er et saktegående tog. Når det kommer nye trender, blir det gamle ikke borte. Vi trenger ikke å bytte ut alt, bytt ute en pute og bevar det personlige, sa Kroken.
FEMININ STIL: Designene til Tone Kroken er delikate og feminine i stilen. Denne serien duker og servietter er laget it bomull og lin, og har broderi og frynser på alle fire sider.
SOVEROMMET FØRST: Halvor Bakkes samarbeid med Norvigroup Norsk Dun går mange år tilbake i tid, og i Bakkes engasjement for interiør står ett rom frem som viktigere enn de andre: – Når vi pusser opp starter vi på kjøkkenet, så tar vi stue og bad. Men vi bruker en tredel av tiden vår i sengen. Begynn med soverommet! oppfordrer han. Hvordan vil du sove?
PERFEKT UPERFEKT: IFIs fargesjef og kreative leder Charlotte Holberg Sveinsen holdt et kort innlegg om trender, og hvordan vi påvirkes av dem:– Vi følger og blir påvirket av trender, uansett hva vi selv tror. I dag er vi opptatt av å ta bevisste valg, velge hva vi bruker penger på og å gå for kvalitet – ting som er varig over tid, sa hun. – Naturen er viktig, den gir ro, lav puls, en mulighet til å være til stede og stresse ned, sa hun og trakk frem noen nøkkelord: ull, taktile materialer, retro, vintage, hjemmekoselig, bærekraftig, ikke for perfekt.
Norsk opphavsmerke skal gi økt konkurransekraft
Nå kan du sikre deg restplasser på populært interiørstudie
Enkel oppussing inspirerer
Varmt og avkjølende med samme materiale
Pisk og gulrot trengs i sirkulærøkonomien
Alcro med ny fargepalett i samarbeid med ELLE
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...
Bjelin med ny region-KAM
Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...