Inn i fremtiden med Maison&Objet 2024
I januar samlet Maison&Objet seg for 30. gang i Paris, denne gangen med Tech Eden som tema. Vitenskap og natur formet et ønske om en bærekraftig fremtid. Et ord som umiddelbart kom til sin rett for å beskrive messen var allikevel først og fremst «GLEDE!».
Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
MesserDet kunne virke som om pandemiens skygge var visket ut, og at Europa igjen var klar for å omfavne inspirasjon og messeopplevelser. Med 2 500 utstillere og 70 000 unike besøkende var det trangt om plassen. Selv om de norske bidragene manglet, var det en imponerende representasjon fra Skandinavia. Det ser ut til at de store internasjonale messene beveger seg mot en lysere fremtid. I hvert fall Maison&Objet.
SOSIALE SOFAER: Runde, buede og sosiale.
Lekent fargeeldorado
Parismessen var som alltid en eksploderende verden av farger og lekent design. Det ga ikke bare de besøkende en dose vitaminer, men understreket også gleden som interiør og farger kan tilføre livet vårt. Noe vi virkelig trenger mer av, spesielt nå. Med en uhøytidelig tilnærming til fargebruk, inspirert av Pariserne, kan man kanskje, med fordel, se flere tørre å eksperimentere og slippe seg løs også her i Norge.
Fargene som dominerte var fremdeles fersken og lilla, burgunder, gult, pasteller og et hint av turkis.
GULT var en av fargene vi så mye av.
Edens hage anno 2024
På Maison&Objet var det fokus på alt som fremmer velvære. Ikke bare glede, men også alt som bidrar til god helse og en sunn livsstil. Naturtrenden har vært til stede en stund, men nå tar den det enda et steg videre ved å inkludere vårt forhold til mat, samt å vektlegge lysets, luftens og lydens påvirkning på oss. Tekstiler, materialer og møbler blir sett i lys av deres innvirkning på vår trivsel og hvor bærekraftig produksjonen faktisk er.
Messens tema, Eden Tech, førte oss til utstillinger som utforsket nye måter å leve på, der innovasjon og avansert teknologi blir brukt til å skape bærekraftige løsninger med fokus på reduksjon av utslipp og helst full sirkulasjon der alle ressurser kan gjenbrukes i en evig loop. Kreativiteten florerte med produkter som spiselig emballasje og «The sky is the limit»-mentalitet. Selv om alt i naturen vektlegges, var det denne gangen havet og dets økosystemer som hadde størst fokus, med alt fra bølger til sjøstjerner, fisk, kråkeboller og koraller.
SANSELIG: Balanse og ro kan vi skape med valg av interiørelementer og farger.
Tilbake til fortiden
For å oppnå balanse og trivsel var også nostalgi og gamle minner et sentralt tema. Bestemortrenden, som tidligere har vært omtalt, var nå enda mer spisset med stort fokus på retrostiler fra 70-, 80- og 90-tallet. 70-tallet er den mest fremtredende. Her kunne man se en sammensmelting av mønstre, farger, vintage og håndverk som et ledd i å skape en følelse av hjemmekoselig nostalgi.
70-TALLET: Bestemortrenden, som tidligere har vært omtalt, var nå enda mer spisset med stort fokus på retrostiler fra 70-, 80- og 90-tallet. 70-tallet er den mest fremtredende.
KUNST: Bestemortrenden, som tidligere har vært omtalt, var nå enda mer spisset med stort fokus på retrostiler fra 70-, 80- og 90-tallet. 70-tallet er den mest fremtredende.
Slik blir Heimtextil 2025
Farbe, Ausbau & Fassade 2024 – bransjen samlet
Nye harmonier fra Flügger
Kreativ pøbel med «rocka stil»
Fra India til Norge med Rubelli
Deco Off: Kreativ feststemning under interiørenes moteuke
Mix og match med farger:
- lilla
- fersken
- burgunder
- gult
- turkis
- lilla
- pasteller
Glede
Helse, balanse og ro (natur)
Bestemorinspirasjon:
- håndarbeid
- retro
Retrofarger- og mønstre:
- 1970-1990
Fremtidsrettet utvikling: alt kan brukes! HALM: Kreativ bruk av halm og naturen.
- Bruk farger, gjerne flere sammen
- Bruk tekstiler med mye mønster og struktur, mønster på mønster
- Glem «regler» for hva som er lov
- Ha fokus på hva som gjør en godt
- Tenk gjenbruk i alt
- Ha det gøy!
SOSIALE SOFAER: Naturtrenden har vært til stede en stund, men nå tar den det enda et steg videre. Her kan man sitte mange sammen!
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...
Bjelin med ny region-KAM
Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...