Inn i fremtiden med Maison&Objet 2024
I januar samlet Maison&Objet seg for 30. gang i Paris, denne gangen med Tech Eden som tema. Vitenskap og natur formet et ønske om en bærekraftig fremtid. Et ord som umiddelbart kom til sin rett for å beskrive messen var allikevel først og fremst «GLEDE!».
Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
MesserDet kunne virke som om pandemiens skygge var visket ut, og at Europa igjen var klar for å omfavne inspirasjon og messeopplevelser. Med 2 500 utstillere og 70 000 unike besøkende var det trangt om plassen. Selv om de norske bidragene manglet, var det en imponerende representasjon fra Skandinavia. Det ser ut til at de store internasjonale messene beveger seg mot en lysere fremtid. I hvert fall Maison&Objet.
SOSIALE SOFAER: Runde, buede og sosiale.
Lekent fargeeldorado
Parismessen var som alltid en eksploderende verden av farger og lekent design. Det ga ikke bare de besøkende en dose vitaminer, men understreket også gleden som interiør og farger kan tilføre livet vårt. Noe vi virkelig trenger mer av, spesielt nå. Med en uhøytidelig tilnærming til fargebruk, inspirert av Pariserne, kan man kanskje, med fordel, se flere tørre å eksperimentere og slippe seg løs også her i Norge.
Fargene som dominerte var fremdeles fersken og lilla, burgunder, gult, pasteller og et hint av turkis.
GULT var en av fargene vi så mye av.
Edens hage anno 2024
På Maison&Objet var det fokus på alt som fremmer velvære. Ikke bare glede, men også alt som bidrar til god helse og en sunn livsstil. Naturtrenden har vært til stede en stund, men nå tar den det enda et steg videre ved å inkludere vårt forhold til mat, samt å vektlegge lysets, luftens og lydens påvirkning på oss. Tekstiler, materialer og møbler blir sett i lys av deres innvirkning på vår trivsel og hvor bærekraftig produksjonen faktisk er.
Messens tema, Eden Tech, førte oss til utstillinger som utforsket nye måter å leve på, der innovasjon og avansert teknologi blir brukt til å skape bærekraftige løsninger med fokus på reduksjon av utslipp og helst full sirkulasjon der alle ressurser kan gjenbrukes i en evig loop. Kreativiteten florerte med produkter som spiselig emballasje og «The sky is the limit»-mentalitet. Selv om alt i naturen vektlegges, var det denne gangen havet og dets økosystemer som hadde størst fokus, med alt fra bølger til sjøstjerner, fisk, kråkeboller og koraller.
SANSELIG: Balanse og ro kan vi skape med valg av interiørelementer og farger.
Tilbake til fortiden
For å oppnå balanse og trivsel var også nostalgi og gamle minner et sentralt tema. Bestemortrenden, som tidligere har vært omtalt, var nå enda mer spisset med stort fokus på retrostiler fra 70-, 80- og 90-tallet. 70-tallet er den mest fremtredende. Her kunne man se en sammensmelting av mønstre, farger, vintage og håndverk som et ledd i å skape en følelse av hjemmekoselig nostalgi.
70-TALLET: Bestemortrenden, som tidligere har vært omtalt, var nå enda mer spisset med stort fokus på retrostiler fra 70-, 80- og 90-tallet. 70-tallet er den mest fremtredende.
KUNST: Bestemortrenden, som tidligere har vært omtalt, var nå enda mer spisset med stort fokus på retrostiler fra 70-, 80- og 90-tallet. 70-tallet er den mest fremtredende.
Slik blir Heimtextil 2025
Farbe, Ausbau & Fassade 2024 – bransjen samlet
Nye harmonier fra Flügger
Kreativ pøbel med «rocka stil»
Fra India til Norge med Rubelli
Deco Off: Kreativ feststemning under interiørenes moteuke
Mix og match med farger:
- lilla
- fersken
- burgunder
- gult
- turkis
- lilla
- pasteller
Glede
Helse, balanse og ro (natur)
Bestemorinspirasjon:
- håndarbeid
- retro
Retrofarger- og mønstre:
- 1970-1990
Fremtidsrettet utvikling: alt kan brukes! HALM: Kreativ bruk av halm og naturen.
- Bruk farger, gjerne flere sammen
- Bruk tekstiler med mye mønster og struktur, mønster på mønster
- Glem «regler» for hva som er lov
- Ha fokus på hva som gjør en godt
- Tenk gjenbruk i alt
- Ha det gøy!
SOSIALE SOFAER: Naturtrenden har vært til stede en stund, men nå tar den det enda et steg videre. Her kan man sitte mange sammen!
Dette er husfargene kundene vil ha i 2025
Et mer fargevant publikum, større personlig frihet og høyere forventninger til veiledning preger markedet for utendørsfarger i 2025. Trygge klassikere holder stand, men stadig flere...
Gulvretur gir oppdrag til OTG
For en av Norges største gulvleggerbedrifter er måten de håndterer avkapp på et salgsargument i anbudskonkurranser. – Jeg er sikker på at vi har fått store prosjekter takket være at...
Flügger i fotballtrøye for Barnekreftforeningen
Fredag 9. mai stilte Flügger-ansatte i fotballtrøyer for å støtte Barnekreftforeningens #FotballtrøyeFredag. Alle kunder fikk 20 prosent rabatt på kjøp i Flügger-butikkene, og 5 prosent...
Ensfarget tapet – kaosfri personlighet
Med ensfarget tapet, kan du skape deg et personlig hjem uten å skape «kaos» med mye mønstre og farger. Ensfargede tapeter er også fine å kombinere med andre mønstrede design. Storeys...
Interiørfarger med catwalk-attitude
Malingsleverandøren Alcro lanserer nå en ny fargepalett i samarbeid med luksusmotebutikken Moniker. Paletten består av syv nyanser, inspirert av sterke, stilskapende kvinner fra historien.
Trener til NM - møt utøverne
Under Bygg Reis Deg i NOVA Spektrum i høst skal det arrangeres norgesmesterskap i overflateteknikk. Forrige uke var det treningssamling i Jotuns lokaler i Sandefjord. Vi tok turen for...