IFIs bransjestatistikk er lansert
Nå får IFIs medlemmer et nytt verktøy i verktøykassa: Bransjestatistikk levert av IFI. – Kunnskap er makt, sier Tarketts Per Olaf Øxseth, som har bidratt med brukersynspunkter i innspurten før lanseringen.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Etter et omfattende nybrottsarbeid har IFI nådd det første delmålet i utviklingen av et unikt statistikkverktøy for medlemmene. De første tabellene, diagrammene og markedsanalysene er nå gjort tilgjengelige for medlemmene via nettsiden fargemagasinet.no. Først ut er gulvbransjen.
– Det er gledelig å kunne si at bransjestatistikken nå endelig er lansert, sier Helge Vangen, administrerende direktør i IFI.
VIKTIG VERKTØY: – Dette blir et viktig verktøy som gjør at jeg får et totalbilde av markedet og kan ta bedre beslutninger. Bransjestatistikken er en viktig fordel som ligger i medlemskapet i IFI og en del av en totalpakke som det er vanskelig å slå, sier Per Olaf Øxseth.
Flere tallkilder
Statistikkverktøyet gir IFIs medlemmer en omfattende og lett tilgjengelig oversikt over markedsutviklingen for egne produkter og produktkategorier. Bransjens egne tall settes i sammenheng med annen statistikk fra omverdenen: konsumprisindeks, byggekostnadsindeks, varehandelsindeks og igangsettingstillatelser for boliger og næringsbygg med mer.
– Kunnskap er makt. Her settes historiske tall inn i en sammenheng. Vi kan se hvordan utviklingen i råvarekostnader henger sammen med volum og bedre forstå hva som skjer i markedet, sier Per Olaf Øxseth, daglig leder hos Tarkett. Han er en av dem som har bidratt med synspunkter fra et brukerperspektiv før løsningen ble lansert 2. juni.
I det dashbordet som brukeren ser presenteres gulvmarkedet i volum og verdi, med rådata, gjennomsnittsdiagrammer og flere andre typer indeksvarianter. Statistikken kan brytes ned på produktgrupper og enkeltprodukter. De medlemmene som sender inn egne tall vil kunne se utvikling og markedsandeler holdt opp mot totalmarkedet. En ytterligere bonus er det AI-verktøy som kan gi økt innsikt ved å analysere valgte deler av statistikken. AI-verktøyet gir brukeren ekstra innsikt i historiske trender og viktig endringer de to-tre siste årene og kan levere en analyse av sannsynlig utvikling på kort sikt.
DASHBOARD: I det dashbordet som brukeren ser presenteres gulvmarkedet i volum og verdi, med rådata, gjennomsnittsdiagrammer og flere andre typer indeksvarianter. Statistikken kan brytes ned på produktgrupper og enkeltprodukter.
Utvikling pågår
– Nå er det første skrittet tatt. Vi jobber videre og skal få inn mer tall fra omverdenen og medlemmene, utvide med flere produktgrupper og bli enda mer treffsikre og nyttige for våre medlemmer, sier Helge Vangen.
– IFI har medlemmer i alle ledd i verdikjeden, og med dette kan vi følge hele produktreisen. Dette blir et viktig verktøy som gjør at jeg får et totalbilde av markedet og kan ta bedre beslutninger. Bransjestatistikken er en viktig fordel som ligger i medlemskapet i IFI og en del av en totalpakke som det er vanskelig å slå, avslutter Øxseth.
FORNØYD: – Det er gledelig å kunne si at bransjestatistikken nå endelig er lansert, sier Helge Vangen, administrerende direktør i IFI.
Slik blir 2026: Oppussingsmarkedet går inn i et nytt gir
Godt kvartalsresultat for Byggma
Nye styrer i IFI og Gulvbransjen
Gulv under press – men med glimt av lys
Grunn til optimisme innen bygg og anlegg
Fra strategi til sang – bli bedre kjent med IFIs nye leder
Ny stilling skal styrke sikkerheten i Flügger
Flügger har ansatt Maria Høgh Sunesen i en ny stilling. Hun skal jobbe med kvalitet, helse, sikkerhet og arbeidsmiljø på tvers av konsernets fabrikker og butikker. Målet er å få mer...
Slik blir 2026: Oppussingsmarkedet går inn i et nytt gir
Vi legger snart bak oss 2025 – et år som endelig ga ny fart i oppussingsmarkedet etter flere år med lav aktivitet. To drivkrefter har særlig bidratt til oppgangen: høy flytteaktivitet...
Ny Area Sales Manager i Boen Parkett
Stian Pålerud er ny Area Sales Manager for Boen parkett i Oslo, Buskerud og Østfold. Han startet 1. desember og tar over etter Tom Gravdal, som har startet eget firma. Stian har...
Prosjektansvarlig for Bjelin
Jørgen Mo trer inn i rollen som prosjektansvarlig for Norge og får det overordnede ansvaret for å lede, utvikle og koordinere Bjelins satsing i prosjektmarkedet. Jørgen har siden...
Dørmatte for ute og inne
Curves dørmatte kommer i to farger: taupe og antrasitt. Mattene er laget av slitesterk PET og har mønster i høy/lav struktur. Størrelsen er 50 cm x 80 cm eller 80 cm x 120 cm. Curves...
Tynne strøk for treverk inne
Innvendig Halvblank Linoljemaling fra Engwall o. Claesson er en tradisjonell linoljemaling uten mikroplast eller andre farlige stoffer. Blandes etter NCS med naturlige pigmenter....
