IFI Bransjestatistikk for 2021: Høy aktivitet, mange utfordringer
Da vi gikk inn i 2021 var det mange forventninger og mye usikkerhet. Hvordan blir aktivitetsnivået, og hvordan blir vi påvirket av den pågående pandemien. Her presenterer vi tall for gulv, fliser, maling og tapet. Aktivitetsnivået har holdt seg høyt, men ikke alle kategorier opplever vekst.
Kristian Strandli Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Tall og prognoserFargemagasinets bransjestatistikk er bygget på innhentede tall fra Byggkeramikkforeningen, Maling & Lakkindustriens Forbund, Prognosesenteret og produsentene.
GULVMARKEDET:
GULVMARKEDET: Linoleumkaken krympet enda litt til i 2021, mens innen den store kategorien Tre/laminat, vokser andelen laminat ytterligere.
FLISMARKEDET
FLISMARKEDET: Byggkeramikkforeningens årlige statistikk viser at det i 2021 ble importert 4.709.410 kvadratmeter keramisk flis til Norge. Verdien av denne import var høyere enn året før.
MALING, LAKK, BEIS OG SPARKEL
MALING, LAKK, BEIS OG SPARKEL: Salget av maling, lakk, beis og sparkel for utendørs bruk gikk med 1,2 million liter under 2021. Også innendørsproduktene opplevde redusert salg: - 1,6 millioner liter, viser tall fra Maling & Lakkindustriens Forbund som representerer cirka 90 prosent av det norske markedet.
TAPETMARKEDET
TAPETMARKEDET: De største tapetleverandørene på det norske markedet rapporterer tertialvis aktuelle salgstall til IFI. For 2021 viser disse tallen en redusert omsetning av tapet.
Usikkerhet og optimisme i faghandelen før sesongstarten
Byggfakta kjøper majoriteten av Prognosesenteret
Slik blir 2023 i tall og trender
IFIs årskonferanse 2022 – Dette tror bransjen
Gulvmarkedet – hva skjer egentlig?
Hva skjer med boligmarkedet?
Forsiktig optimisme i overflatebransjen
Det er lys i enden av tunnelen. Det tror bransjen om 2024, ifølge en spørreundersøkelse og en ringerunde som IFI har gjennomført bland medlemsbedriftene.
Trend 2024: Naturlig eleganse
I naturen har vi det godt og finner ro. Når vi tar med naturens elementer og farger inn i interiøret, skapes hjem som gir den samme følelsen. Som motvekt mot kriser og uro i omverdenen...
En ny svenske skal erobre Norge
Beckers fases ut av Norge. Eierne PPG Tikkurila velger en nystart med søstervaremerket på det norske proffmarkedet, og for første gang er Alcro lansert utenfor Sveriges grenser. –...
Hvordan forenes om en felles fargestrategi?
Ja, fargene er på vei tilbake, men det å forenes om en felles strategi for borettslag og sameier på dette fagfeltet er vanskelig. Det krever faktisk lang modningstid for å komme i mål.
Hvordan ble 2023, og hva tror vi om ROT- markedet i 2024?
Det er utfordrende å skrive historien om 2023 før året er omme, men mye tyder på at våre nøkterne forventninger til ROT-boligmarkedet i år vil slå til på alle punkter.
Rørkjøp med solid satsning på 2024
Fremgangsrike forhandlinger med leverandører og partnere og en uovertruffen synlighet på sosiale medier gjør at Rørkjøp står sterkere enn noensinne i forkant av 2024.