FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
IBG60år-Finn Robøle-FotoCheraWestmanIFIno-2.jpg

Foto: Chera Westman/ifi.no

IBG feiret 60 år med tilbehør til gulvbransjen

Med 16 000 varelinjer og landets kanskje bredeste sortiment av aluminiumslister i lange og korte lengder samt maskiner, verktøy og tilbehør er IBG en viktig leverandør til landets gulvleggere, fargehandlere og byggevarebutikker. – Vi er stolte over vår posisjon på markedet, sier Finn Robøle, daglig leder for selskapet som nylig feiret 60-års jubileum med både nåværende og pensjonerte ansatte og gründere til stede.

Chera Westman/ifi.no

Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Kategorier

Bransjenytt

Etiketter

IBG
Dele
Annonse
Fargemagasinet.no annons

Eventyret IBG startet ved kjøkkenbordet hjemme hos Lasse og Hanne Dokkan, en gang tidlig på 1960-tallet. Byggtapetsermester Dokkan, som i dag har rukket å bli 92 år gammel, var nysgjerrig på nye, smarte verktøy og fant noen tyske produsenter som lagde bra saker. Han kjøpte noen til seg selv, og etter hvert la andre gulvleggere merke til de effektive hjelpemidlene, og lurte på om han ikke kunne skaffe det til dem også. 

Det kunne han. 

Se flere bilder
jubileumslunsj IBG 60 år

Foto: IBG

FEIRING: På selve stiftelsesdagen, den 6. juni, inviterte IBG gründere, tidligere ansatte og pensjonister til storstilt lunsj på kontoret i Brobekkveien i Oslo. Her deltok blant andre selve opphavsmannen Lasse Dokkan (fremst i bildet), som nå er blitt 92 år gammel og fortsatt er i vigør.     

Tysk kvalitet

Den 6. juni 1963 stiftet Dokkan selskapet Industri og Boliggulv, som nå heter IBG, for å importere gulvleggerverktøy, og kort tid etterpå etablerte han samarbeid med sterke varemerker som Lägler, Janser, Wolff og Pajarito.

– Det er tysk kvalitet, og stabile verktøy. De er nesten for bra. Våre selgere møter fortsatt maskiner som rusler og går etter flere tiår. Vi har tro på langvarige, gode relasjoner med våre leverandører og ansatte, sier daglig leder Finn Robøle som nylig hadde fornøyelsen av å lede an i feiringen av selskapet 60 års-jubileum med hele staben som ble invitert ut på hyggelig middag med god underholdning.

I tillegg ble gründere, pensjonerte og tidligere ansatte på stiftelsesdatoen bedt til staslig lunsj på kontoret der det ble dekket opp med langbord, blomster og ballonger og gode minner ble delt. 

Se flere bilder
Finn Robøle, IBG 60 år

Foto: Chera Westman/ifi.no

FINN ROBØLE har ledet IBG siden høsten 2014 og under hans ledelse har omsetningen økt fra 43 til 105 millioner kroner. – Vi har over 16 000 varelinjer, og kanskje det største utvalget i landet på profflister for gulv. Vi er stolte over vår historie, at vi fyller 60 år, og har skaffet oss den posisjonen vi har på markedet, sier han.

Sterk vekst

Finn Robøle startet i IBG som salgs- og markedsansvarlig i 2014 etter at Byggtilbehørs Gruppen (BTG) nylig var blitt eier og han ble ganske umiddelbart daglig leder. Da omsatte IBG for 43 millioner kroner. I 2022 hadde omsetningen økt til 105 millioner gjennom større produktbredde og økt markedsaktivitet.

– Primært jobber vi med gulvlister, maskiner, verktøy og tilbehør til overflatebehandling, og kundene finnes innen faghandel og byggevare, sier han. Vår vekst er basert på tilliten vi har opparbeidet med våre kunder gjennom hele vår 60-årige historie, understreker Finn.

– I den anledning må jeg få skryte av alle våre ansatte og den innsatsen de har lagt ned på denne reisen. Det å skape et godt arbeidsmiljø kommer ikke av seg selv, det er noe vi må skape sammen. Lojaliteten dette gir, har bidratt til kontinuitet og lojalitet overfor kunder og samarbeidspartnere i alle disse årene.

Suksesshistorier

IBG eies av selskapet Byggtilbehørs Gruppen (BTG), som omsetter for cirka 1,3 milliarder kroner gjennom flere nisjeselskaper i Norge og Sverige. Av norske selskaper finner vi blant andre grossisten Ole Moe, som BTG eier halvparten av. I Sverige er det bedrifter som distribuerer lignende produkter som IBG, i tillegg til at IBG står for distribusjonene av flere av deres produkter i Norge. Lundbergs AB er en av disse, og er kanskje mest kjent for sine produkter innen trappefornying i tillegg til dekor- og interiørprodukter. Det nyeste skuddet på stammen er Tebo, som i Sverige er markedsleder på flere produktgrupper innen verktøy og tilbehør til mur og flis.

– Vi skal utnytte hverandres suksesshistorier, sier Robøle om samarbeidet med sine søsterbedrifter.
I tillegg til egen produktutvikling skal vi i IBG knytte til oss selskaper med nærliggende produkter, som kan komplettere oss og vårt produktutvalg ytterligere og gi oss videre vekst.

– Vi er stolte over vår historie, at vi fyller 60 år, og har skaffet oss den posisjonen vi har i markedet, avslutter Robøle. 

Mestergruppen overtar Wifa-kjeden
Bransjenytt

Mestergruppen overtar Wifa-kjeden

Fra og med i dag overtar Mestergruppen eierskapet til Wifa Farge og Interiørkjede AS. Det skriver Mestergruppen i en pressemelding. Wifa skal bestå som egen kjede, og får ny daglig...

Naturkombinasjoner på tapetet
Produktaktuelt

Naturkombinasjoner på tapetet

Med små, delikate blomster, store, eksotiske blader og klassiske ruter er tapetene i boken Natural Living som hentet fra naturen. Alle dekorer kan mikses og matches på en dekorativ...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.